LL
HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning
Organisatieontwikkeling Organisatieontwikkeling >> Strategische planning Fase 2: Formuleren missie, visie en warden 2.1 Engageren – Dromen 2.2 Missie 2.3 Visie 2.4 Waarden
Organisatieontwikkeling Organisatieontwikkeling >> Strategische planning Fase 2: Formuleren missie, visie en warden 2.1 Engageren – Dromen Vooraleer u keuzes maakt en begint is het een goed idee om de creativiteit aan te spreken. * Verkennen waar u als HvHK wil voor gaan en welk verschil u met HvHK lokaal wil maken! * Methodiek: Coverstory (1/4)
Organisatieontwikkeling 2.1 Engageren – Dromen Methodiek: Coverstory (2/4) Stel in 2016 staat HvHK in het kader van een zeer succesvol/geslaagd project op de cover van: Expoo _ opvoeding Welliswaar _ gezondheid Wat zou er dan op die cover moeten staan?
Organisatieontwikkeling 2.1 Engageren – Dromen Methodiek: Coverstory (3/4) Ga er vanuit dat het tijdschrift verschijnt in oktober Maak een krachtige titel: Vb. Project X enorm succes Vb. Y onder de indruk van project X Vb. Vais valt op met project X Bedenk een passend en krachtig beeld. Welke randverhalen komen in een themanummer over HvHK? (een drietal)
Organisatieontwikkeling 2.1 Engageren – Dromen Methodiek: Coverstory (4/4) Centrale artikel: Titel van het artikel. De succesfactoren van het project. Vaak voorkomende adjectieven in het artikel. Doelstelling vna het project. Voorgeschiedenis van het project. De partners die meewerkten aan het project. Bedenk een 3- tal randverhalen die bij HvHK horen: Externe partner vertelt over zijn samenwerking met xxx. Partner W lovend over… Impact van project X is een voorbeeld voor… Aan de slag: 20 – 30 minuten uitwerking in groep Iedere groep stelt aan de anderen zijn covers en verhaallijnen voor. (5 minute/groep) Korte groepsdiscussie (wat waren gedeelde elementen, waar waren er verschillen, waarom zijn er verschillen, zijn die aanvullend,…)
Organisatieontwikkeling Organisatieontwikkeling >> Strategische planning Fase 2: Formuleren missie, visie en warden 2.2 Missie Geeft identiteit aan HvHK. Is duurzaam. Gedragen door de kern van de organisatie. Duidelijk. Helpt mee te focussen op kernactiviteiten. Moet aantonen waarin HvHK zich onderscheidt van andere HvHK. Helpt bij externe verantwoording en een gewenste profilering. Wie bent u? Wat doet u? Wie is uw doelgroep? In welke van hun behoeften voorziet uw aanbod? Wat wil u betekenen voor wie? Methodiek: Business Canvas Model Schematische voorstelling van partners, activiteiten, middelen, doelgroepen. Centraal daarin staan uw ‘value proposition’ of voornaamste doelen weergegeven, die bijgeschaafd kunnen worden tot een coherente missie.
2.3 Visie Kan omschreven worden als een realistische dagdroom en geeft een antwoord op de vraag. Waar wil u naar toe? Beantwoordt vier vragen: Wat zijn uw idealen? Waarheen gaat u? Waarin blinkt u uit? Welke kernkwaliteiten zet u in? Een aantal kenmerken van een goede visie: Relatief stabiel en consistent in de tijd. Biedt inspiratie en houvast bij verandering. Geeft het doel aan en niet de weg hoe de organisatie dat doel gaat bereiken. Containerbegrippen (bijvoorbeeld draagvlak, globalisering) en lege begrippen (vb optimale, effectieve...) zijn uit den boze. Zeg wat u bedoelt en maak het concreet. Organisatieontwikkeling
2.3 Kernwaarden De kernwaarden bepalen vanuit welke overtuiging en welke waarden een HvHK haar taak wil waarmaken. De waarden van de organisatie vormen de sleutel tussen strategie en cultuur. De waarden moeten de organisatie ondersteunen in het realiseren van haar doelstellingen. Is dit waar uw HvHK voor en achter wil staan? Hoe / van waaruit zal u dit doen? In fase 1, het verzamelen van strategische input, zullen er al waarden aan bod gekomen zijn bij de verschillende analyses. In SWOT-analyses e.d. ligt de nadruk echter vaak op meer analytische en rationele elementen. De lijst met waarden is daarom waarschijnlijk nog niet volledig. Organisatieontwikkeling