‘De feiten voorbij’: Analyse van causaal historisch redeneren van havo-leerlingen als basis voor lessen op maat Gerhard Stoel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Antisemitisme in de nieuwe tijd Hoofdstuk 4. Antisemitisme in de nieuwe tijd Anitsemitisme=jodenhaat op grond van etniciteit en religie. In de geschiedenis.
Risico’s en gevaren van techniek
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Wat is geld?.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
De pluriforme samenleving
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Pilot nieuwe economieprogramma
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 2. Programma Opzet: 1. Vragen over het afgelopen hoorcollege 2. Vragen over de leesstof (studieboek en essay Popper uit.
Historische Vaardigheden: Vragen en Bronnen
Werken met ontwikkelingsplannen
Nieuwe Scheikunde en rubrics, leren combineren
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
De rol van docenten in onderzoekende didactiek
Omgaan met bronnen over het Midden-Oosten
Samenvatting Havo 5.
How to love GOD back. Deuteronomium 6:5 Heb daarom de HEER, uw God, lief met hart en ziel en met inzet van al uw krachten. Mattheüs 22:36-37 Farizeeën:
Israël - Palestina.
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Wereldwijs Tweede fase (presentatie 36 B)
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Oorzaken Directe oorzaken -Aanleiding Indirecte oorzaken
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
‘Crosscutting concepts’ in de lerarenopleiding Harrie Eijkelhof Projectleider ECENT Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Broekzak demonstraties Ed van den Berg VU HvA. Uit 27 geboden voor natuurkunde docenten (Scheider, 1980) 1. Gij zult geen woorden onderwijzen, behalve.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
(Moleculair) Mechanistisch Redeneren Een centrale denkwijze in de bètavakken Dr. ir. Marc van Mil Post-doc onderwijsinnovaties Biomedische Wetenschappen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Examentraining vaardigheden. oorzaken en gevolgen * Verschillende soorten oorzaken: - aanleiding is de (meestal incidentele) directe oorzaak, de.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Een tijdlijn maken met ICT
Leven op een domein KA 10 hofstelsel.
Mysterie: Moord op de Romanovs
Redeneren over de verzorgingsstaat
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Hoorcollege L&I 4 Denkvaardigheden
Formative assessment van historisch causaal redeneren
Welkom VWO 5..
Schoolverandering Workshop.
Vwo 6 – literatuur Week
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Pilot maatschappijwetenschappen
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Posters voor in het geschiedenislokaal
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Heen-en-weer denken tussen begrippen en verschijnselen bij zwaartepuntdemonstraties Ik deed een hele serie demonstraties rond zwaartepunten.
Visie op het economieonderwijs
§4.3 De Holocaust In deze presentatie leer je over: Racistische ideeën
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
Thema 11 Blok 2: Ontstaan van het conflict
Thema 10 Blok 2: Tweede Wereldoorlog
Transcript van de presentatie:

‘De feiten voorbij’: Analyse van causaal historisch redeneren van havo-leerlingen als basis voor lessen op maat Gerhard Stoel

Leerling 1 Het ontstaan van de staat Israël heeft te maken met de diaspora, waardoor als gevolg de holocaust gebeurde en nu eisen ze een eigen staat, dat heet zionisme. Leerling 2 Het ontstaan van de staat Israël heeft te maken met dat de zionisme een grote rol heeft betekend. De zionisten wilden een eigen Joodse staat. Dat kwam mede door de Holocaust toen er miljoenen joden werden vermoord. Ook heeft diaspora een grote rol gespeeld. AAAAH LASTIG!!! 1.Hoe herkennen we leerlingen redeneren (diagnose)? 2.Hoe helpen we hen (op maat) verder? (VMBO-examen, 2015)

Eindtermen causaal historisch redeneren (domein A) De kandidaat kan rekening houden met: 1. Het niet-lineaire en multi-causale karakter van historische verschijnselen en gebeurtenissen 2. verschillende soorten oorzaken en gevolgen; Bijvoorbeeld:  directe en indirecte oorzaken, aanleiding (meest directe oorzaak), direct optredende gevolgen en gevolgen op de langere termijn, gewilde en ongewilde, bedoelde en onbedoelde gevolgen, gevolgen van meer en minder belang op grond van bijvoorbeeld schaal, intensiteit, duur;  oorzaken en gevolgen op politiek-bestuurlijk, sociaaleconomisch en cultureel- mentaal (waaronder godsdienstig) terrein. 3. het gegeven dat elke ordening van causaliteit een interpretatie is. Tweede orde begrippen Procedurele of (meta-) conceptuele kennis En: tekststructuur (genre), hoe schrijf ik het op? Epistemologische opvattingen Belang van bewijs / argumentatie

Overzicht project FaseWieOpbrengsten Pilot – analyse leerlingantwoorden Kerngroep docentenRubrics, voorbeeldantwoorden, leerlijn Pilot – ontwerpen voorbeeldlessen Kerngroep docentenVoorbeeldlessen ‘op maat’, 1, 3 en 4/5 HAVO Training (1 dag)Netwerk docentenWerken met leerlingantwoorden en lessen ‘op maat’ Uitvoeren lessenKerngroep en netwerkFilmpjes / lesplannen AnalysefaseKerngroep en netwerkInterviews docenten PCK DisseminatieKerngroep docentenWebsite met materialen / nascholing / (pop.) publicaties

1. Vragen? 2. Hoe kun je op basis van je diagnose, vaklessen zo inrichten dat je:  recht doet aan de verschillen je leerlingen  En alle leerlingen verder helpt