Startpagina zonder foto Werksessie waarden & de deontologische code 2 september 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

Datum 28 augustus 20.
situationeel leiderschap
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Introductiebijeenkomst
Uw medewerker in de schijnwerper Regie op de Zaak John van Hoof algemeen directeur Tinguely Netwerk.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
WAARDEN EN DEONTOLOGIE. Situering Waarom “plots” een nota over waarden en deontologie ? Bespreking van de inhoud Verdere procedure.
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Organisatiecultuur.
6 pijlers van de code in beeld
Inleiding tot management en organisaties
MVO en intern management
Voeg hier het organisatie onderdeel in
Ondernemen(d) in het onderwijs
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Onthaal en service.
Motiveren van vrijwilligers
De beroepseed voor financiële dienstverleners: Een eervolle erkenning Hans Ludo van Mierlo EFD Noord – Veenhuizen 16 oktober 2013.
“Een samenwerkingsverband van mensen in formele functies die met behulp van regels en middelen een gemeenschappelijk doel realiseren”. ORGANISATIE Mensen.
Visie & Strategie.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Samenwerken in een divers team Veerle Depauw & Stephanie De Wulf.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Waarden & organisatiecultuur
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Beroepshouding en beroepscode
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Op zoek naar hulp voor je kind? Volg 1 Alpha. Kinderen met problemen (o.a. pesten, aandachtstoornissen, gescheiden ouders) geraken soms los van de maatschappij.
PRESENTATIE STADHUISKWARTIER – Het Nieuwe Werken EEN LOGISCH EN HELDER GEBOUW INTEGRATIE OUDBOUW EN NIEUWBOUW ONTMOETINGSPLEK GEWORTELD IN DE HISTORISCHE.
Haal meer uit het medewerkers- onderzoek! Calle Boot (Waterschap Brabantse Delta) Edwin van Ravenstein (Waterschap Brabantse Delta) Thera van Heuveln (InternetSpiegel.
Besturen met Burgerkracht
Startpagina zonder foto
Waarden & organisatiecultuur
Marijke Verdoodt (Departement CJSM) Projectleider Waarden in Actie.
LOB zeven stappen naar succes
Integriteit Dilemmatraining.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Team coaching en gedrags-communicatie
Onderhandelen: een kunst apart
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Burgerschap Samenwerkend leren
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
1. Kan je alleen aan wetenschap doen of heb je anderen nodig?
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Ontwikkeling, wij als EBS
SEL Les 2: normen en waarden.
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
WVO 1A November 2016 Standaard WVO HSE pakket maart 2016
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Startpagina zonder foto Werksessie waarden & de deontologische code 2 september 2016

Doelstelling? Waarden en integriteit: waar zitten de verschillen en de raakvlakken? Hoe kunnen we de waarden integreren in de deontologische code? → 2 werksessies 2/09 en 12/09 → resultaat: aanvulling op de huidige code

Opwarmertje Advocaten doen niet mee aan strijd tegen witwassen

Zes deontologische principes

Samen kom je verder Je brengt een groot deel van uw leven door op je werk. De Vlaamse overheid wil een aangename werkomgeving bieden, waarin mensen op een professionele manier hun taken uitoefenen. Samen kunnen we werk maken van een professionele werkomgeving en werksfeer die ook aangenaam zijn. We hechten belang aan respect voor elkaar en doen niet aan discriminatie.

Eerlijk duurt het langst Correct en consequent handelen draagt bij tot een efficiënte en soepele werking van onze organisatie. Het is de taak van iedere medewerker om eerlijk te handelen, respectvol om te gaan met anderen en geen misbruik te maken van voorkennis.

Iedere klant evenveel koning Klant is koning luidt het spreekwoord maar krijgt iedere klant dezelfde service? Krijgen klanten die je kent een betere dienstverlening of meer informatie dan andere? Als overheid moeten we iedereen de best mogelijke service bieden, zonder discriminatie en met respect voor het gelijkheidsprincipe.

Een vergiftigd geschenk? Iedereen krijgt graag een (relatie)geschenk. Maar vaak hangt er aan een geschenk of gratis uitnodiging toch een prijskaartje. Wie biedt jou iets aan en waarom? Schept het aanvaarden van een geschenk of uitnodigingen verplichtingen? Zou het de indruk kunnen geven dat je niet objectief bent? Denk na over het aanvaarden van giften en geschenken en bespreek het met je collega’s en leidinggevenden.

Pas je ook op de kleintjes? De middelen die je tijdens uw werk gebruikt, zijn publieke middelen. Je gaat er niet alleen mee om als een goed huisvader, maar bent ook bereid om verantwoording af te leggen over het gebruik van die middelen. Omdat de middelen dienen om het algemeen belang na te streven, gebruik je ze met oog voor zuinigheid, efficiëntie en effectiviteit.

Is zwijgen altijd goud? Als medewerker van de Vlaamse overheid heb je spreekrecht en soms ook spreekplicht. Als je weet hebt van strafrechtelijke inbreuken heb je de plicht dit te melden. Bij twijfel bespreek je dit met je leidinggevende of kan je terecht bij de vertrouwenspersoon of bij Spreekbuis.

Vier waarden

Betekenis van de waarden Daadkracht: We nemen met respect voor alle belanghebbenden weloverwogen beslissingen die we kordaat uitvoeren. We grijpen opportuniteiten en ondernemen gedurfde, adequate acties om innovatieve oplossingen te bieden. We nemen verantwoorde risico’s en leren uit fouten. Openheid: We hebben oog voor wat er leeft in de samenleving. We werken samen met alle betrokken actoren binnen en buiten de overheid en stellen ons ten dienste van de maatschappij. We zeggen wat we doen.

Betekenis van de waarden Vertrouwen: We gedragen ons deontologisch correct, zijn eerlijk en loyaal. We geven en verdienen vertrouwen. We stimuleren de kwaliteiten in de eigen organisatie en in de maatschappij. We zijn authentiek en doen wat we zeggen. Wendbaarheid: We reageren alert op de ontwikkelingen in de samenleving. We definiëren onze dienstverlening proactief naargelang de noden, wensen en verwachtingen van de klanten en belanghebbenden. We zetten onze talenten flexibel in.

Geen definitie, wel een vertaling VERTROUWENTRUSTCONFIANCEVERTRAUENCONFIANZA

Integriteit en waarden

Raakvlakken en verschillen? Integriteit Dwingend Sancties Handhavingskader Deontologische principes Waarden Vrijblijvend Geen sancties Enkel omschrijving Vertaling door entiteiten

Raakvlakken en verschillen? Integriteit en waarden = HOE? Hoe je omgaat met klanten Hoe je de dienstverlening verzekert Hoe je omgaat met collega’s Hoe je je leiderschapsrol invult Hoe je je medewerkers aanstuurt Balans zoeken tussen uitersten

Aan de slag met de code 4 groepen krijgen andere zinnen uit de code Plak elke zin bij de waarde waarbij die het best past (dus: kiezen!) Start bij eerste waarde met begeleider Na 20’ schuif je door naar volgende waarde Parking: wat jullie niet kunnen plakken – bedenkingen… 1 daadkracht 2B43 Veerle 2 openheid 2B44 Hilde 3 vertrouwen 2B38 Kristien 4 wendbaarheid 2B39 Silke

En nu? Bedankt voor het harde werk! Tweede sessie op 12/09 Voortbouwen op deze oefening Wie moet dit weten? Hoe maken we dit bekend? Honger?