VGN 30 mei, 5 en 7 juni 2007 ZORG AFGEREKEND? Transparantie door Benchmarks Gebruikt u het of gebruikt het u? Dr. Matthijs Almekinders 1 Dynamiek, complexiteit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Ondernemende Netwerken. Een ondernemend Netwerk 1937: The Nature of the Firm Ronald Coase.
Haaksbergen (z)onder hoogspanning
CBZ congres Aanbestedingsinnovatie of vraaginnovatie? Stichting Roges Stan Vermeulen, directeur 25 september 2007.
Presentatie BSI dag 27 mei 2004 vitalisering van sportverenigingen ViT-bar Wim van ‘t Westeinde (Sportbytes) Martin Booiman (NHV)
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Zorgorganisaties & vastgoed
Visie Mensontwikkeling WSD
Presentatie Rolwisseling waterschap in relatie tot de positionering van de vergunningverlening Werkgroep C Professionalisering vergunningverlening 2006.
Inzet van “vreemd” personeel Organiseer je eigen groei Marinus van Dee.
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
COMPETENTIEONTWIKKELING
Les 1 M&O.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Wat is kwaliteit Vele definities: 1.Opgedane ervaring minus verwachting van de afnemer 2.Fitness for use Ideaal: ACE, above customer expectation.
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Organisatie(s) van betekenis
Evenwicht Het is van belang dat er een evenwicht bestaat tussen alle bronnen Grotere kans op positieve ervaringen 1.
Duurzame inzetbaarheid
A B Positioneren betekent vaststellen van de huidige positie (A) en de gewenste positie (B) van een organisatie. De keuze voor de gewenste positie B is.
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Medewerkersonderzoek
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
The survival of the fittest
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Dynamisch Contracteren en beheren
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Functiewaarderen workshop OOP
HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA.
Naar een duurzaam HRM beleid
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Integraal benchmarkanalysemodel genereert strategische stuurinformatie en faciliteert veranderingen Robbert-Jan Poerstamper PricewaterhouseCoopers.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
De maatschappelijke legitimatie van visitatie Prof mr Johan Legemaate, AMC/UvA 29 januari 2015.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Hoe kan het dat de prestaties van onze klant Arriva op het baanvak Zwolle-Emmen achterblijven terwijl onze KPI’s op groen staan? * Stap 1 – De Probleemstelling.
Ervaringen vanuit het veld Presentatie Martin Smit Senior Planning & Control Stichting Philadelphia Zorg Wat wordt er van u verwacht VGN Benchmark januari.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Risicomanagement: de rol van DKB Joris Bouve  Manu Steens  DKB Netwerk organisatiebeheersing  donderdag 9 juni 2016.
Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg !
Kennisbehoud Strategische personeelsplanning
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Maximeren rendement benchmark vereist dubbele borging
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
Ondernemende Netwerken
planning analyse voorbereiding actie
Externe ketensamenwerking - oogst tweedejaarsstudenten BE -
SHEQ SHQ.
Leiding geven aan school ontwikkeling
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Dr. Manja Bomhoff & Mr. dr. Yvonne van der Vlugt
Lennart Nooij & Linda Lemmens
‘Gezondheid’ verandert… Wat betekent dat voor paramedici?
Transcript van de presentatie:

VGN 30 mei, 5 en 7 juni 2007 ZORG AFGEREKEND? Transparantie door Benchmarks Gebruikt u het of gebruikt het u? Dr. Matthijs Almekinders 1 Dynamiek, complexiteit en onzekerheid

Index Strategiebepaler & boegbeeld Omgeving Trends & Context Benchmark Ervaringen 2

3 VGN 30 mei, 5 en 7 juni 2007

Strategiebepaler en boegbeeld Primaire taak Bestuurder: strategie organisatie Strategische fit: afstemmen op omgeving Strategisch voordeel Uitnutten resources 4 Maar ook ‘Boegbeeld’:  Weg wijzen  Klappen opvangen

Omgeving …….. Globalisering Toekomstbestendige zorg? Kosten Personeel NL zorg scoort internationaal goed Amerikaanse ordening leidend 5

Omgeving …….. Europa: marktwerking (versterking consumentenmacht) Anti-kartel Aanbestedingen Schaalvergroting Internationalisering, bureaucratisering Transparantie 6

Omgeving …….. Nederland: MDW operatie Marktwerking Toetredingsdrempels, afbreukrisico’s Kwaliteitsverhoging Innovatie Kostenbeheersing Consumentenmacht 7

Trends & Context: er is aandacht Prestatie-eisen groeien sneller dan capaciteit Prestatie-eisen lastig te matigen Prestaties inzichtelijk Vooral Media aandacht voor falen/fouten 8

Bevestigend Onderdeel veranderkundig proces Interne en externe dimensies Benchmark Instrument of scherprechter? 9

Communicatiemiddel Geen doel op zich Meetinstrument Benchmark: veranderkundig Uitkomsten zijn relatief 10 Past bij veranderende, lerende organisatie

Volgorde en consistentie Investeer Analyseer en selecteer Benchmark: intern en extern Doseer Feliciteer 11

Plaats uitkomsten in ‘lopend beleid’ Voorkom verrassingen Benchmark: bevestiging Geef verbeterpunten aan in perspectief 12

Wees eerlijk maar niet naïef Neem en behoud regie (actie i.p.v. reactie) Bestaande perscontacten Benchmark: instrument of scherprechter Breder kader 13

Ervaringen Veel werk, gegevens verzamelen Maximaal specificeren (per team) Analyse: zo laag mogelijk Cliënten/medewerkers mobiliseren Gebruik uitkomsten Laat het gaan leven 14

Ervaringen Ingrijpende organisatiewijziging: inzet Benchmark Zijn er effecten? In gewenste richting met geplande snelheid? Bijsturen? 15

Ervaringen Voorhoede positie voordelig Effecten reorganisatie, FWG Invloed op contractering Benchmark integreren in bedrijfsvoering Niet te hoog van de toren Geen keuze: ga mee in de worp 16

Advies Benader het positief, investeer, goede voorbereiding en geniet 17