Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Aandacht voor het steunend netwerk
De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Asha Mithoe Regiocoördinator Alphen aan den Rijn
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Lesgeven en begeleiden
hoe autismevriendelijk ben ik
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
Van begrijpen naar begeleiden
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Een haperend geheugen.
NAH en dan.. Cliënt met hersenletsel en zijn relaties, hoe loopt de communicatie?
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Syncope hulpverlening.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatie met ouders
Amyloïdose: meer dan een diagnose!
Het syndroom van Asperger
Doel en taak van de hulpverlening
voor familie en vrienden van
Psychiatrie, Somatiek en Verstandelijke Beperking
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
gespreksvaardigheden
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Welkom ik maak me sterk.
Rauw en troosten.
Innovatie in Juridische Dienstverlening Jelle van Veenen.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Project Interculturele Palliatieve Zorg
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
Executieve functies Marije Ruben.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Begeleiden van een zorgvrager
Hand-Out.
© UNIEK IN DE KLAS.
Studiedag Sociale Netwerken
Communicatie met mensen met ‘n persoonlijkheidsstoornis
Contact maken en contact houden
Welkom bij de Stage-informatieavond
In gesprek over werkdruk
Innovatie in Juridische Dienstverlening
BOM-model PV 25/03/2014.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Buurtbemiddeling HBO - WonenBreBurg
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Denken en doen.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015

buurtbemiddeling Voor iedereen die met de buren over een onderling probleem wil praten afspraken kan maken afspraken kan uitvoeren Nog bespreekbare overlastproblemen tussen buren Vrijwillige deelname Neutrale, gelijkwaardige, meerpartijdige begeleiding Vertrouwelijkheid, geen dossiervorming, informeel Oplossingsgericht in gezamenlijke onderhandeling BB-JdK 2015

buurtbemiddeling Bemiddelaars zijn getrainde medebuurtbewoners, vrijwilligers met begeleiding van beroepskracht Vertrouwelijke en gestructureerde omgeving Kans op opheldering > gezamenlijkheid > onderhandeling > oplossing > afspraken Streven naar Inclusie Empowering en vergroten zelf oplossend vermogen Verbetering burenrelatie BB-JdK 2015

tijdelijke vermindering of structurele beperking van het psychisch of sociaal/emotionele vermogen om zich effectief staande te houden in de maatschappij. BB-JdK 2015 verwarde mensen die extra aandacht vergen

buurtbemiddeling Inzetbaar bij vormen van beperking waarbij de persoon zelf of met begeleiding een traject kan volgen een beeld heeft van moreel normbesef zich in een stabiele situatie bevindt Vooronderzoek naar bemiddelbaarheid bij persoon zelf bij begeleider bij andere diensten BB-JdK 2015

empowering Rekening houden met de grenzen en inspelen op mogelijkheden en krachten van de bewoner. Binnen buurtbemiddeling extra ondersteuning in Klachtomschrijving Vraagformulering Communicatie Afspraken BB-JdK 2015

reminder Als mensen moeten opboksen tegen te hoge verwachtingen en eisen van de omgeving, veroorzaakt dat vanuit stress of angst meer problemen in communicatie en gedrag. Dit is meestal geen kwestie van onwil, maar van onvermogen. BB-JdK 2015

geen hulpverlening, wel kansen Toegevoegde waarde: inzicht Begrip voor elkaars gedrag en leefwijze kan bijdragen aan een verbeterde verstandhouding. Geen gesprek mogelijk dan wel: gesprek met buurtbemiddeling, waar zij hun hart kunnen luchten. coachinggesprek waarin men handvatten krijgen hoe met de overlastsituatie om te gaan. BB-JdK 2015

aandachtsgebieden Leren en denken Werkgeheugen Sociale informatieverwerking Sociale vaardigheden Taalgebruik en taalbegrip Emoties Persoonlijkheidsontwikkeling BB-JdK 2015

signalen Te laat of helemaal niet komen opdagen op een afspraak Niet of slecht ingevulde formulieren Verkeerd gebruik van woorden en uitdrukkingen Beeldspraak en grapjes niet begrijpen of letterlijk nemen Moeite hebben met lezen, schrijven, rekenen en klok kijken Overal nee op zeggen, ontwijken van vragen en opdrachten Of juist te meegaand gedrag vertonen Snel boos en niet passend reageren op de situatie Schuld buiten zichzelf leggen BB-JdK 2015

communicatie Wees duidelijk over doel van je komst Stap voor stap informatie bieden Beeldspraak werkt verwarrend, gebruik letterlijke betekenis van de woorden Check of je woorden goed zijn begrepen Gebruik enkelvoudige zinnen Geef de tijd om antwoord te geven Rond een gesprek duidelijk af Briefjes kunnen probleem zijn, neem samen door Help herinneren BB-JdK 2015

houding Neem de persoon serieus in zijn doen en laten Wees consequent en voorspelbaar in je gedrag Verleen veiligheid en structuur, biedt duidelijkheid Neem de tijd en herhaal waar en zo vaak als nodig Wees ondersteunend en biedt extra hulp Weet het onderscheid tussen onwil en onmacht Maak gebruik van de sterke kanten en houd rekening met de zwakke kanten Werk en denk vanuit positiviteit, laat vooroordelen thuis Investeer in je contact BB-JdK 2015

Normaal is de verkeerde benaming die gebruikt wordt voor gemiddelde Henry S. Haskins Amerikaans schrijver BB-JdK 2015 Rijnstraat HA Amsterdam