Kansen voor het Heuvelland De Nieuwe Markten Case Hans Mommaas.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bels Lijntje van spoorverbinding naar fietsverbinding naar verbinding van grensbewoners.
Advertisements

Ruimtelijke randvoorwaarden voor een krachtige economie
Structuurvisie Buitengebied Limburgs Kwaliteitsmenu
Voedzame Stad Verkennen en verbinden 24 juni 2011.
Subtitel IPO-Prismaproject Stiltebeleid instrumenten bescherming stiltegebieden Zwijg of zeg dingen die mooier klinken dan stilte (Pythagoras) Ing. J.G.F.
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Dorpen in verandering, een andere visie
Stefan Hartman Promovendus Basiseenheid Planologie
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
RMJP “Samen stad in uitvoering” Drechtstedendinsdag 2 november 2010.
Dynamisch samenwerken op een stabiele bodem Bijeenkomst - West Brabant- Cees Hamers.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
Workshop Plattelandsontwikkeling Amersfoort, 17 maart 2011 Wat kan de provincie doen? Ir. Nettie Aarnink Provincie Overijssel.
ROTTERDAM WORLDPORTREGION Opgaven en netwerken
Park Stad Limburg (PSL) Bert Kannegieter programmamanager Mobiliteit en Ruimte ff.
YELLOW FELLOW PLANNEN als onderdeel van HERONTWIKKELING STRIJP-S EINDHOVEN ter ondersteuning van BRABANTSTAD CULTURELE HOOFDSTAD EUROPA 2018.
Workshop Structuurfondsen
WERKPLAATS KANSRIJK PLATTELAND SAMEN AAN HET WERK VOOR EEN DUURZAAM EN KANSRIJK PLATTELAND.
DETAILHANDELSPLAN GEMEENTE HOEILAART Paraat. Altijd, overal.
Landschap beschermen en ontwikkelen
Beter een goede buur dan een verre vriend? - Verkenning naar de betekenis van het Nederlandse landschap voor buitenlandse toeristen. Auteur: Bas Breman.
22 juni 2011 | Maarten Hajer 1 De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte in het licht van PBL- analyses NIROV-debat.
Beleid dementiezorg VGZ 2013
RAADSLEDENBIJEEKOMST EN STRATEGISCHE AGENDA WEST-BRABANT
WERKPLAATS KANSRIJK PLATTELAND SAMEN AAN HET WERK VOOR EEN DUURZAAM EN KANSRIJK PLATTELAND.
VERANDERINGEN IN DE LANDBOUW  Nieuw contract met samenleving voedselvoorziening  voedselkwaliteit, voedselveiligheid, milieu, natuur, landschap, dierenwelzijn,
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Vooraf: van - naar.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Maatschappelijk Vastgoed over 10 jaar…. if you can't stand the heat, get out of the kitchen Hans Mommaas Tilburg University – NHTV Breda Amersfoort, 17.
17 maart Workshop Plattelandsontwikkeling: succesvolle gemeenten Deelworkshop ‘Kleine gemeenten die veel voor elkaar krijgen!’ Gemeente Noord-Beveland,
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
EU-scoping study Biodiversiteitscampagne Belangrijkste conclusies.
Agenda van Brabant Toekomstgericht investeren én ombuigen 24 november 2010.
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Het Groene Woud  Nationaal Landschap Het Groene Woud (2005)  Aantrekkelijk natuur-, cultuur- en recreatiegebied tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg.
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
ALLIANTIE REGIOCONVENANT. 2 sporen: -Raamovereenkomst t.b.v. Regioconvenant -ICES-traject -Raamovereenkomst t.b.v. Regioconvenant -ICES-traject.
De provincie Nieuw perspectief voor stiltegebieden “Een luisterend oor voor de stilte” van beschermen en behouden naar versterken en beleven Projectleider.
Omvang werkloosheid 1-jan-131-jan-141-okt-14 1-dec-14 WWB/BBZ IOAW IOAZ 576 Subtotaal bijstandTotaal Subtotaal WWWW
RUIMTELIJK ECONOMISCH ATELIER TORDOIR Delft in regionaal perspectief positie, toekomst, beleid Inleiding, Raadsbijeenkomst 9 april 2015 Prof dr Pieter.
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
Leisure als motor voor gebiedsontwikkeling Hans Hillebrand Den Haag 1 november 2012.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Gebiedsbureau Weert-Nederweert-Leudal Ambitienota
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Programma Natuur en Water Radenconferentie Midden-Holland 11 februari 2013 Jan Vente.
Duurzaamheidbalans Oisterwijk Wat waren we van plan? 2006: Resultaten meten van deze coalitieperiode: beginstand en eindstand.
Amsterdam, The Netherlands Fairness & equality Doel: Tegengaan van discriminatie Focus: Instroom (en gelijkheid) Fairness & equality Doel:
Actualisering Structuurvisie Thema’s huidige structuurvisie.
Discussie aan de hand van stellingen. Stelling De kracht van Zuid-Limburg en met name van het zo te noemen Kerngebied ligt in de landschappelijke kwaliteit.
Regiofonds Noordoost Brabant Presentatie: Informatieve raadsbijeenkomst Datum: 18 januari 2010.
Het Groene Woud  Nationaal Landschap Het Groene Woud (2005)  Aantrekkelijk natuur-, cultuur- en recreatiegebied tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg.
3 | Circulaire economie: Amsterdam Circulair
Raadsledenbijeenkomst 15 mei 2017
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Programma Ruimte & Wonen
Waarde creëren door samenwerking sociale en reguliere economie
Problemen of kansen ? Verstedelijkingsdruk wonen / werken recreatie
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Regionale Ontwikkelings-maatschappij (ROM) Zuidvleugel
Het Groene Woud Nationaal Landschap (2005) Gebied en Organisatie
Nationale Omgevingsvisie
Transcript van de presentatie:

Kansen voor het Heuvelland De Nieuwe Markten Case Hans Mommaas

2 Agenda:  voorbij het plan: van ontwerpen naar ontwikkelen  ecomische ontwikkeling door cultuur-natuur  de 'Heuvelland' nieuwe markten case  10 ontwikkelingsprincipes  de beleidsmatige context

3 Voorbij het plan  toenemende ruimtelijke complexiteit / onzekerheid / dynamiek  wenselijkheid marktgedragen ruimtelijk beleid

4 ingrediënten:  afname marktaandeel toerisme (18%  10%)  afname belang landbouw (in 10 jaar -75% bedrijven)  blijvend belang toerisme (in kerngebied 70% arbeidsmarkt)  blijvend belang landbouw (t.b.v. 'levend landschap')  onvoldoende investeringskracht landbouw en toerisme  noodzaak nieuwe investeringen om waardeketens te versterken  noodzaak nieuwe verbanden met nieuwe markten  belang intermediaire rol LIOF (regionale investeringsmaatschappij) economische ontwikkeling met natuur-cultuur: de Heuvelland 'Nieuwe Markten' case

5 Heuvelland

6 de 'actor benadering':  doel: vormgeving vernieuwende investeringsverbanden om daarmee de 'lock-in' te doorbreken en de regio duurzaam te ontwikkelen  stap een: identificatie  wat zijn de kernkwaliteiten van de regio en welke verbanden en referenties kunnen daarmee worden verbonden?  stap twee: provocatie  welke ondernemingen willen in die kwaliteiten en referenties investeren?  stap drie: programmering  hoe kunnen we de investeringsvoornemens vertalen in een regionaal ontwikkelingsprogramma?

7 duurzame ontwikkeling: Economisch Kapitaal Socio-cultureel Kapitaal Ecologisch Kapitaal

8 stap een: identificatie  interviews met sleutelfiguren ter identificatie landschappelijke, culturele en economische kwaliteiten (heuvels, beekdalen, landgoederen, kerken, wijngaarden, kunsten, diensten, etc.)  identificatie van de referenties en potentiële allianties:  streekproducten: Bourgogne  health & care: Baden-Baden  multimedia: Nice  brands: Billund (Lego)  top r&d:Poitiers  productie van imago's, kaarten, representaties

9 stap twee: provocatie  rondetafelgesprekken met regionale en externe bedrijfsleven:  toerisme, landbouw, zorg, tuinieren, automotive, ict,...  betrokkenheid creëren, investeringen provoceren  identificatie van 'trekkers' en 'duwers':  ontwikkeling concepten:  ‘Volle Smaken’: opschaling regionale voedselketen  ‘Helende Hellingen’: zorg & hotels  ‘Wellness in Weelde’: preventieve lifestyle trajecten  ‘Goddelijk Leven’: appartementen met zorg garantie  ‘Verbonden Velden’: wireless breedband netwerk

10 Volle Smaken

11 Volle Smaken

12 Collaboratie tussen landbouw, horeca, detailhandel en recreatie

13 Helende Hellingen

14 Helende Hellingen

15 Collaboratie tussen ziekenhuizen, zorgverzekeraars en regionale horeca

16 stap drie: programmering en regimevorming  samenstellen ondernemerstafels  facilitering ondernemerstafels  ontwikkeling ondernemersplannen  additionele acquisitie  creatie kennisinfrastructuur (Transforum)  creatie Europees Investeringsfonds (Euro Hills)  vormgeving publiek-private ontwikkelingscommunity

17 interactie tussen actie en design

18 10 ontwikkelingsprincipes:  cultuur-natuur als integrerende en mobiliserende onderlegger;  belangrijke bijdrage visuele elementen: beelden, kaarten ontwerp;  belang identificatie 'windows of opportunity'  integratieve benadering 'waardeketens': horizontaal-verticaal;  allianties tussen stad en land;  voorbij 'plannen' (kaarten als middel tot visievorming);  ondernemingen voorop; bestuur en beleid volgend/faciliterend  tussenpositie regionale regie;  verbinden interne en externe investeringen;  ruimte voor 'learning by doing';

19 krijgt momenteel vervolg in:  Limburg: Maas-Maasplassen-Maasduinen-Maasheggen  Midden Brabant: Groene Woud - Brabantstad  ZW Delta: kusttoerisme Zd, West NB (Pieken in de Delta)  Amsterdam: leisure & tourism  Stedenbaan (Zuid Holland)  A15 Havenstad / A4 Werkstad

20 Positionering HL Mijnstreek Heuvelland Mtr

21 Grünmetropole

22 Grootschalige Leisure

23 Maasvallei

24 Nieuwe Markten Heuvelland

25