DE SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS EN DE KANSEN VOOR BEDRIJVEN Prof. Dr. Hans Verboven Universiteit Antwerpen 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Duurzaam productie-en materialenbeheer waarom? 8 Dec 2008 Kristof Debrabandere.
DUWOBO – werkgroep energie Stand van zaken. Studiedag (23 maart 2010): Duurzame energienetten in Vlaanderen –Context •Maatschappelijke drijvers? –Vrijmaking.
Acadoo ’s Best Practice NIOC April 2002 Marion van den Kroonenberg.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
HoekscheWaardDuurzaam
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
MVO is de opdracht Seminarie VVSG
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Duurzame innovatie met de natuur als mentor
Het innovatiemodel van IMEC
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Groene economie/jobs Wat denken de vakbonden? Groene economie/jobs Wat denken de vakbonden? Bert De Wel, adviseur studiedienst ACV NME-dag ‘Groene Economie’,
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Page : 1 A Brave New Workforce Elannet Event, 19 juli 2001 Partners in business innovation.
Strategie en positionering
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
De noodzaak van kenniscoproductie Edwin Horlings 2 juni 2014.
INTERREG IVA 2 Mers Seas Zeeën Crossborder Cooperation Programme Part-financed by the European Regional Development Fund (ERDF) Green: Going.
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Samen bouwen aan de toekomst ‘Perspectief financiering’ Eric Vleminckx, Manager Real Estate Finance Brussel, 25 februari 2015.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
De deeleconomie in Nederland Maaike Decraemer 1 BaSW B Projectgroep ‘Wij Delen’ SADAN-opdracht: stap 2 1.
Kennispark Twente Marjan Weekhoud Directeur Kennisvalorisatie Saxion Kennispark Twente.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Samenleven in Transitie Onderzoek en lesgeven in 2035 Jan Jonker Hoogleraar Duurzaam Ondernemen Nijmegen School of Management –
Het model van de Ecokosten / Waarde Verhouding (Eco-costs / Value Ratio = EVR) en “eco-efficiente waardecreatie” dr. ir. Joost G. Vogtländer Technische.
NIVE / NVIM Masterclass 6 maart 2014 Prof. dr. mr. Leo Witvliet Nyenrode Business Universiteit Instituut Interventie Management.
>> Als het gaat om innovatie KP8 en Transport. >> Als het gaat om innovatie 2 Agenda 1.Welkom en doelstelling 2.Inleiding initiatieven KP8 ACARE Paper.
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
Juni 2013 Theo Klarenbeek Directeur Huisvesting Strategisch vastgoed.
1 Titel van de presentatie TABEL 1: Positie van Nederland in internationale rankings Naam, Afdeling GCI GCI Innovatie Pilaar GEDI THE Zwitserland1277 Zweden2549.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Een voorstel voor een referentiekader SDG’s. Wie? Bos+, Broederlijk Delen, Caritas International, Djapo, Kiyo, Plan België, Protos, Solidagro, Studio.
Kennis van waarde november Hanze CoE Valorisatie en Ondernemerschap Valorisatie is - naast onderzoek en onderwijs - de derde kerntaak geworden van.
Samen voor Veenendaal 21 mei 2016 MBO Issue analyse.
Mark Roesink, RE finance specialist Oikocredit Brussel 28 mei 2016 hernieuwbare energie in ontwikkelingslanden Hernieuwbare energie een cruciale sleutel.
Isabelle Stevens, Manager Mortgage Loans François Jacquet, Head of Real Estate Nieuwe woonvormen CD&V studiedag
Advies ‘Naar een efficiënt en doeltreffend industrieel KMO-beleid’
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Doorgroei van Ondernemingen en Beslissingscentra
Een kansrijk leven voor gezinnen door radicaal nieuwe oplossingen te creëren en accelereren in hun belevingswereld en zo alternatieven te.
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
DE ENERGIE OM TE VERANDEREN
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
6 september 2017.
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
Informatiebijeenkomst gemeenteraad Groningen
Het E-depot van Rotterdam
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Checklist for Savings & Added Value
Impact op het kruispunt van economie en maatschappij
Het Facilitair Bedrijf and the SDG’s
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Programma uur Introductie
RenoseeC staat voor kwaliteitsvol, energiezuinig en ecologisch renoveren met professioneel advies en begeleiding, dankzij groepsaankopen, om te komen.
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
Impact Themadag HO Amersfoort, Bas Beisiegel NA Erasmus+
Marjo Baeten HAS Hogeschool & SDG’s
Transcript van de presentatie:

DE SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS EN DE KANSEN VOOR BEDRIJVEN Prof. Dr. Hans Verboven Universiteit Antwerpen 1

Overzicht 1. UN Sustainable Development Goals (SDGs) 2. Business model vernieuwing voor duurzaamheid 3. Duurzame business modellen 4. Case M-Power 5. Conclusie 2

1. UN Sustainable Development Goals (SDGs) 3 17 global Sustainable Development Goals 169 doelstellingen (targets), voornamelijk gericht op overheden Time frame: 2030

1. UN Sustainable Development Goals (SDGs) 4 “Business is a vital partner in achieving the Sustainable Development Goals. Companies can contribute through their core activities, and we ask companies everywhere to assess their impact, set ambitious goals and communicate transparently about the results.” (Ban Ki-Moon, 2015) Realisatie van de SDGs is sterk afhankelijk van de bijdrage van bedrijven! Vertaling naar begrijpelijk niveau nieuwe (duurzame) business modellen

2. Business model vernieuwing voor duurzaamheid 5 Probleem: Bestaande modellen veronderstellen dat levensnoodzakelijke, niet-financiële resources oneindig beschikbaar zullen zijn. Sociale meerwaarde creëren is bijkomstig. Uitdaging: De onderliggende waardestructuur aanpakken & niet-duurzame elementen vanuit de kern van het model veranderen = business model vernieuwing.

2. Business model vernieuwing voor duurzaamheid 6 Bedrijven kunnen niet alle problemen oplossen, maar ze hebben een enorme hefboomwerking vanuit een schaalbare business case. Meer dan ngo’s kunnen bedrijven voor massale impact zorgen en waarde creëren.  Focus op sociale- of milieudoelen die vanuit de core business of vanuit specifieke expertise bereikt kunnen worden. Shared Value Creation is een duurzame strategie, gebaseerd op stakeholdersamenwerking: ‐ winst, waarde & welvaart genereren; ‐ direct of indirect gepland; ‐ met business plan.

3. Kenmerken duurzame business modellen 7 1. Minimalizeren van consumptie; 2. Maximaliseren van voordelen voor maatschappij en milieu is belangrijker dan economische groei; 3. Closed-loop; 4. Functionaliteit primeert, niet het bezit van het product;

3. Kenmerken duurzame business modellen 8 5. Werkervaringen die voldoening geven & correct beloond worden en die bijdragen tot het verbeteren van de creativiteit en vaardigheden; 6. Samenwerken en delen in plaats van agressieve competitie; 7. Model dat overleeft na 3 jaar, zonder externe financiering. (gebaseerd op Jackson, 2009; Bocken et al., 2014; Deckmyn et al., 2014)

3. Duurzame business modellen - archetypes 9 Archetypes gesuggereerd door SustainAbility, met als focus wereldwijde impact.

4. Case M-Power 10 + Familiebedrijf gevestigd in Vlaanderen, met wereldwijde activiteiten en bedrijven Geïntegreerde oplossingen om afval te verwerken tot energie Biomassa Gelokaliseerd in India Engineering and energy conservation solutions provider + M-Power kennis partners

4. Case M-Power Project opgestart in 2012 met als doelstelling “Energy for all”. Energie (diensten) voorzien in regio’s waar industrie nog niet tot ontwikkeling kwam door een tekort aan beschikbare energie. Aanbieden van Decentralized Hybrid Renewable Energy Solutions (DHRES). 11

12 4. Case M-Power

3 service clusters: Project / Engineering management (EPCM) (= ontwikkeling van hernieuwbare energievoorziening) Strategische allianties / investeringen (= financiële ontwikkeling) Markt-specifiek advies (= marktontwikkeling) 13 “By making technically robust and economically viable solutions accessible, M-Power creates access to adequate energy. As an active center of knowledge, M- Power will contribute to the sustainable social and economical development”

4. Case M-Power 14 Directe of indirecte impact, soms onderling verbonden!

4. Case M-Power – voorbeelden SDGs Bv. Target 7.1: Tegen 2030 universele toegang tot betaalbare, betrouwbare en moderne energiediensten garanderen  Service cluster hernieuwbare energievoorziening 15 Bv. Target 8.3: Bevorderen van op ontwikkeling toegespitste beleidslijnen die productieve activiteiten ondersteunen, alsook de creatie van waardige jobs, ondernemerschap, creativiteit en innovatie, en de formalisering en de groei aanmoedigen van micro-, kleine en middelgrote ondernemingen, ook via toegang tot financiële diensten  Nadenken over andere services zoals de service cluster financiële ontwikkeling

4. Case M-Power – voorbeelden SDGs 16 Bv. Target 9.1: Ontwikkelen van kwalitatieve, betrouwbare, duurzame en veerkrachtige infrastructuur, met inbegrip van regionale en grensoverschrijdende infrastructuur, ter ondersteuning van de economische ontwikkeling en het menselijk welzijn, met klemtoon op een betaalbare en billijke toegang voor iedereen  Doelstelling: Energy for all Bv. Target 11.1: Tegen 2030 voor iedereen toegang voorzien tot adequate, veilige en betaalbare huisvesting en basisdiensten, en sloppenwijken verbeteren  Energie als betaalbare ‘basic service’

4. Case M-Power – voorbeelden SDGs 17 Investering in hernieuwbare energie als manier om CO 2 - uitstoot te verminderen en klimaatverandering tegen te gaan. Opgelet! Een verbeterde toegang tot energie in rurale gebieden leidt mogelijk tot de opstart van (vervuilende) industriële activiteiten. Sterke partnerships nodig voor realisatie project, onder andere voor lokale verankering en financiering van de verschillende DHRES-projecten.

Case M-Power – voorbeelden SDGs 18 Ook veel indirecte verbanden: ‘netwerk’ van SDGs Afhankelijk van gekozen business model bv. Ook opleiding voorzien bij economische ontwikkeling? Hoe verschillende projecten financieren? …

5. Conclusie De SDGs benoemen wat vele bedrijven en ngo’s al jaren nastreven  Nu globaal gekaderd! Nieuwe manier om naar business modellen te kijken verandert de wereld. Financiering is een probleem en klassieke spelers bewegen te weinig. Bedrijven zoals M-Power geven voorbeeld dat sociale problemen vanuit een business case benaderd kunnen worden.  Initiële investering blijft echter drempel. Grote maatschappelijke taak en opportuniteit voor organisaties zoals OikoCredit. 19

20