Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
De Achthoek: Ontwikkelingsgericht Onderwijs Basisschool de Achthoek geeft kinderen Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Maar wat is dat nu precies en hoe ziet dat eruit? In dit boekje vindt u korte informatie en voorbeelden uit de praktijk die laten zien hoe wij graag werken met kinderen.
Kinderen in groep ½ tekenen hun verhaal. De leerkracht helpt de kinderen door met ze te overleggen. Interessante thema’s uit het echte leven De school uitgaan om te ontdekken hoe het daarbuiten aan toe gaat of gasten de klas inhalen die vertellen wat ze doen en waar kinderen vragen aan kunnen stellen is spannend en leuk. Werken aan boeiende onderwerpen waaraan veel te ontdekken valt en waarbij veel te doen valt verhoogt betrokkenheid van kinderen. Met alle nieuwe informatie die kinderen opdoen kunnen ze in de klas weer verder aan de slag. In een thema wordt met de kinderen in verschillende activiteiten rondom een bepaald onderwerp gewerkt.
Groep ½ heeft in de klas een spelhoek ‘het tuincentrum’. Ze gaan op bezoek bij de Intratuin om te weten te komen hoe het daar precies werkt.
Veel kinderen kwamen na de zomervakantie terug met verhalen over vliegtuigen. Heel spannend was dat! Maar niet iedereen is wel eens in een vliegtuig geweest. Daarom: op naar Schiphol!.
Het nieuwe schoolgebouw ligt naast het spoor. De kinderen uit groep ½ kijken steeds uit het raam naar de treinen. Reden om met de groep te gaan verdiepen in het thema ‘Spoorwegen’.
Werken aan interessante, uitdagende activiteiten Wanneer je wilt dat kinderen actief betrokken zijn bij hun leerproces is het belangrijk om die activiteiten te doen die voor hen echt interessant zijn. In de onderbouw doen we dat in de vorm van spelactiviteiten waarin kinderen handelend onderzoekend bezig zijn. In de bovenbouw doen we dat door onderzoeksactiviteiten waarin kinderen handelend onderzoekend bezig zijn.
Ik was met Noa en ik had een vergrootglas mee en een pinset. We waren op het keesje brijde plantsoen en iedereen wilde er een en ik wilde een slak en Noa wilde een wandelende tak. Chloë
Groep ½ heeft een doktershoek in de klas en het zoontje van een echte dokter! Dat komt goed uit. Hij kan alles vertellen over hoe dat nu precies gaat als je naar de dokter gaat.
Met alle informatie kunnen ze in de doktershoek weer nieuwe dingen spelen.
Verschillende vakgebieden worden geïntegreerd Thematisch onderwijs waarbij verschillende vakgebieden geïntegreerd worden geeft lesstof samenhang. Wat kinderen leren krijgt hierdoor veel meer betekenis en dat draagt bij tot een hogere betrokkenheid. Een thema bevat inhouden uit de wereldoriëntatie. Aan deze inhouden wordt gewerkt in spelactiviteiten en onderzoeksactiviteiten, gespreksactiviteiten, leesactiviteiten, schrijfactiviteiten, rekenactiviteiten en beeldende en constructieve activiteiten.
Groep 4 heeft een tuintje bij de school ‘geadopteerd’. Ze gaan in de tuin aan het werk met de mannen van de groenvoorziening van de gemeente en in de klas doen ze verslag van hun ervaring.
Ervaringen, vragen en ideeën van kinderen krijgen een plek We geven de eigen ervaringen, vragen en ideeën van de kinderen een duidelijke plek. Hierdoor sluit wat ze leren veel beter aan bij wat ze al weten en kunnen. Wanneer je aansluit bij wat ze weten, kunnen en ervaren hebben verhoogt dat de betrokkenheid. In goede interactie met de kinderen proberen de leerkrachten erachter te komen wat kinderen bezig houdt, wat ze ervaren en waar hun vragen liggen.
Groep 6 voert actie tegen plannen van de gemeente om een groot gebouw neer te zetten op een plek waar kinderen nu veel spelen. De alternatieve plannen presenteren ze aan de wethouder.
Kinderen werken samen en leren ook van elkaar Leren is een sociaal proces, je leert het meeste door samen te doen. Samen met de juf of meester en samen met andere kinderen. Wij vinden samenwerkend leren waarbij iedereen een actieve rol heeft en zijn kwaliteiten in kan zetten op zijn niveau en op zijn manier heel belangrijk.
Kinderen in groep ½ bouwen samen een grote toren. Door samen te werken en te overleggen en elkaar te helpen bouwen ze de grootste toren die ze ooit gemaakt hebben!
Leerkrachten ontwerpen en begeleiden een uitdagend onderwijsaanbod Kinderen werken en ontwikkelen zich niet automatisch als vanzelf. De leerkracht heeft een grote rol in het proces. Die zoekt samen met de kinderen naar onderwerpen die interessant voor hen zijn om over te leren. De leerkracht zorgt voor een interessante uitdagende omgeving met voldoende materialen en voor interessante en uitdagende activiteiten die je daar kunt doen.
Groep ½ heeft een restaurant in de klas. Om te weten te komen hoe het precies werkt in het restaurant en wat je daar allemaal kunt doen speelt de juf mee.
Hierna kunnen de kinderen zelf verder met hun spel en weten ze precies wat ze kunnen doen!
Kinderen in groep ½ tekenen hun verhaal. De leerkracht helpt de kinderen door met ze te overleggen.
Locatie Baron G.A. Tindalplein, 1019 TJ Amsterdam (postadres) Telefoon: Locatie Oostelijke Handelskade 8a, 1019 BM Amsterdam Telefoon Fax