Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De vier knagers in het wilde westen. Gemaakt door Marrit de Haan
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
Van uitleggen leer je het meest
BattleBots The school battle.
….een korte presentatie
1 Spelen en leren: het begint al bij de voorschool. Aan het werk met jonge kinderen !
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Project Sponsoring Kenia
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Kinderen op De Schouw maken ook hun eigen keuze
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
OGO en RW OntwikkelingsGerichtOnderwijs en Reken-Wiskunde
Wij gaan op reis met ……… Lot.
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Online Plusonderwijs ontvangst
Glow.
Een kasteel in de provincie Dorset in Zuid-Engeland.
Intersectoraal Klas 3.
Interpreteren van data
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
Dr. Albertus Risaeusschool
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
“Help mij het zelf te doen”
Volksuniversiteit Zwolle
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Jeannette van Nieuwkoop
Basisschool Op De Horst
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Pedagogische theorieën
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Digitale portfolio´s Volgende. Waarom? Heb je ook niet zo vaak gehad dat een kind in de klas zoiets moois maakte dat je dacht, het is wel jammer als we.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Studieloopbaanbegeleiding
Trasbash 2017.
Passend onderwijs.
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
© UNIEK IN DE KLAS.
WELKOM.
Digi(bord)boek project <titel project>
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Wat heb je nodig: Pen en papier en een fototoestel.
Online Plusonderwijs ontvangst.
ONTWERPEN LES: DE WERELD IN 1 DAG!.
Mijn spreekbeurt gaat over
Voorlichtingsbijeenkomst 4e klassen HAVO en VWO
Transcript van de presentatie:

Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!

De Achthoek: Ontwikkelingsgericht Onderwijs Basisschool de Achthoek geeft kinderen Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Maar wat is dat nu precies en hoe ziet dat eruit? In dit boekje vindt u korte informatie en voorbeelden uit de praktijk die laten zien hoe wij graag werken met kinderen.

Kinderen in groep ½ tekenen hun verhaal. De leerkracht helpt de kinderen door met ze te overleggen. Interessante thema’s uit het echte leven De school uitgaan om te ontdekken hoe het daarbuiten aan toe gaat of gasten de klas inhalen die vertellen wat ze doen en waar kinderen vragen aan kunnen stellen is spannend en leuk. Werken aan boeiende onderwerpen waaraan veel te ontdekken valt en waarbij veel te doen valt verhoogt betrokkenheid van kinderen. Met alle nieuwe informatie die kinderen opdoen kunnen ze in de klas weer verder aan de slag. In een thema wordt met de kinderen in verschillende activiteiten rondom een bepaald onderwerp gewerkt.

Groep ½ heeft in de klas een spelhoek ‘het tuincentrum’. Ze gaan op bezoek bij de Intratuin om te weten te komen hoe het daar precies werkt.

Veel kinderen kwamen na de zomervakantie terug met verhalen over vliegtuigen. Heel spannend was dat! Maar niet iedereen is wel eens in een vliegtuig geweest. Daarom: op naar Schiphol!.

Het nieuwe schoolgebouw ligt naast het spoor. De kinderen uit groep ½ kijken steeds uit het raam naar de treinen. Reden om met de groep te gaan verdiepen in het thema ‘Spoorwegen’.

Werken aan interessante, uitdagende activiteiten Wanneer je wilt dat kinderen actief betrokken zijn bij hun leerproces is het belangrijk om die activiteiten te doen die voor hen echt interessant zijn. In de onderbouw doen we dat in de vorm van spelactiviteiten waarin kinderen handelend onderzoekend bezig zijn. In de bovenbouw doen we dat door onderzoeksactiviteiten waarin kinderen handelend onderzoekend bezig zijn.

Ik was met Noa en ik had een vergrootglas mee en een pinset. We waren op het keesje brijde plantsoen en iedereen wilde er een en ik wilde een slak en Noa wilde een wandelende tak. Chloë

Groep ½ heeft een doktershoek in de klas en het zoontje van een echte dokter! Dat komt goed uit. Hij kan alles vertellen over hoe dat nu precies gaat als je naar de dokter gaat.

Met alle informatie kunnen ze in de doktershoek weer nieuwe dingen spelen.

Verschillende vakgebieden worden geïntegreerd Thematisch onderwijs waarbij verschillende vakgebieden geïntegreerd worden geeft lesstof samenhang. Wat kinderen leren krijgt hierdoor veel meer betekenis en dat draagt bij tot een hogere betrokkenheid. Een thema bevat inhouden uit de wereldoriëntatie. Aan deze inhouden wordt gewerkt in spelactiviteiten en onderzoeksactiviteiten, gespreksactiviteiten, leesactiviteiten, schrijfactiviteiten, rekenactiviteiten en beeldende en constructieve activiteiten.

Groep 4 heeft een tuintje bij de school ‘geadopteerd’. Ze gaan in de tuin aan het werk met de mannen van de groenvoorziening van de gemeente en in de klas doen ze verslag van hun ervaring.

Ervaringen, vragen en ideeën van kinderen krijgen een plek We geven de eigen ervaringen, vragen en ideeën van de kinderen een duidelijke plek. Hierdoor sluit wat ze leren veel beter aan bij wat ze al weten en kunnen. Wanneer je aansluit bij wat ze weten, kunnen en ervaren hebben verhoogt dat de betrokkenheid. In goede interactie met de kinderen proberen de leerkrachten erachter te komen wat kinderen bezig houdt, wat ze ervaren en waar hun vragen liggen.

Groep 6 voert actie tegen plannen van de gemeente om een groot gebouw neer te zetten op een plek waar kinderen nu veel spelen. De alternatieve plannen presenteren ze aan de wethouder.

Kinderen werken samen en leren ook van elkaar Leren is een sociaal proces, je leert het meeste door samen te doen. Samen met de juf of meester en samen met andere kinderen. Wij vinden samenwerkend leren waarbij iedereen een actieve rol heeft en zijn kwaliteiten in kan zetten op zijn niveau en op zijn manier heel belangrijk.

Kinderen in groep ½ bouwen samen een grote toren. Door samen te werken en te overleggen en elkaar te helpen bouwen ze de grootste toren die ze ooit gemaakt hebben!

Leerkrachten ontwerpen en begeleiden een uitdagend onderwijsaanbod Kinderen werken en ontwikkelen zich niet automatisch als vanzelf. De leerkracht heeft een grote rol in het proces. Die zoekt samen met de kinderen naar onderwerpen die interessant voor hen zijn om over te leren. De leerkracht zorgt voor een interessante uitdagende omgeving met voldoende materialen en voor interessante en uitdagende activiteiten die je daar kunt doen.

Groep ½ heeft een restaurant in de klas. Om te weten te komen hoe het precies werkt in het restaurant en wat je daar allemaal kunt doen speelt de juf mee.

Hierna kunnen de kinderen zelf verder met hun spel en weten ze precies wat ze kunnen doen!

Kinderen in groep ½ tekenen hun verhaal. De leerkracht helpt de kinderen door met ze te overleggen.

Locatie Baron G.A. Tindalplein, 1019 TJ Amsterdam (postadres) Telefoon: Locatie Oostelijke Handelskade 8a, 1019 BM Amsterdam Telefoon Fax