Educatie voor Duurzame Ontwikkeling Duurzame ontwikkeling Kenmerken van duurzaamheidsvraagstukken Educatie voor Duurzame Ontwikkeling – EDO Kenmerken van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

EDO in de lerarenopleiding
20 Januari 2009 EDO Studiedag Willy Sleurs Entiteit Curriculum
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Regionaal overleg Noord- Zuidconsulenten
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
Duurzame ontwikkeling Voorontwerp van het federaal plan inzake duurzame ontwikkeling Raadpleging 15/02/2004 – 14/05/2004.
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Klimaatbeleid & Welzijn / Sociale Zaken raakvlakken, meerwaarde & kansen Lokale Klimaatagenda.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Stadswandeling ‘Milieu en gezondheid’ De Helix, Vlaams Kennis- en Vormingscentrum voor Natuur en Milieu
Duurzame ontwikkeling en solidariteit Francine Mestrum Brussel, 31 mei 2013.
Rechtvaardige Transitie Enkele uitdagingen voor de vakbonden.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Een groeiende economie is niet noodzakelijk een betere economie
Teachers of the 21st century iearn conferentie juli 2009 Doelen: Effectief partnerschap op lokaal, regionaal en internationaal niveau tot stand brengen.
EDO in pedagogisch perspectief Arjen E.J. Wals.
Women in Europe for a Common Future WECF Moving People for a World in Balance Moving People for a World in Balance
Samen grenzen verleggen voor elk talent
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
EVC en duurzaam beoordelen Welkom!
Rondetafelgesprek Educatie voor Duurzame Ontwikkeling 9 oktober 2008 EDO-plannen voor de nabije toekomst...
Vlaams Minister Joke Schauvliege
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
Landbouw en Visserij 1 Vlaanderen Duurzaam Ir. LEEN BAS, AMS 16 juni 2009 VRN - Oostende.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
IPO in het kort Maarten Lenaerts algemeen coördinator IPO Afdeling Platteland – VLM IPO trefdag, 9 december 2008.
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
EAPN De EU Strategie Sociale Inclusie
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
9 juni ’09 ‘‘Het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling: Europa investeert in zij n platteland’
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
TC&M UNESCO unites us all.
Naar een eerlijke voedsel- voorziening duurzame kleinschalige landbouw en fair trade als deel van de oplossing Oxfam-Magasins du monde, Oxfam Solidariteit.
DUURZAAM ONDERNEMEN DEFINITIE PIJLERS ACTIEPLAN M.V.O CONCREET
De sociale economie als partner voor profitbedrijven en lokale besturen Uitdagingen voor de 5 november 2014.
Duurzaam en maatschappelijk verantwoord HRM-beleid
Visie op Duurzaamheid  .
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
Veranderingstheorie over Voedselzekerheid
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Hoe kijkt de FRDO naar het klimaatprobleem Vlaams Parlement 16/1/2015 Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
DTD, mag het iets meer zijn? Onderwijs, de kennis voorbij – 17/11/2015.
DTD, mag het iets meer zijn? Onderwijs, de kennis voorbij – 17/11/2015.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Sociaal Werk & Duurzame Ontwikkeling Wat met de duurzaamheidscompetenties? Een inleiding.
Educatie voor duurzame ontwikkeling – een geïntegreerde methodiek. TWEEDAAGSE INTERACTUM NEDERLAND – VLAANDEREN Willy Sleurs Coördinator afdeling projecten.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
Duurzaamheid & Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Milieu- en Natuurplanbureau.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Richard van Gemert 2 april 2013 Keyport Biobased Zevenellen.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Over NME en EDO PWC NME Minaraad 17 oktober
EDO-platform Hoe maken de verschillende ‘educaties’ werk van de global goals? Wat kunnen we verwachten van een ‘Internationaal Thematisch Netwerk’ EDO?
Een voorstel voor een referentiekader SDG’s. Wie? Bos+, Broederlijk Delen, Caritas International, Djapo, Kiyo, Plan België, Protos, Solidagro, Studio.
Boeren en tuinders zijn en blijven betekenisvol voor de samenleving! Hans Huijbers VVD bijeenkomst Bernheze 21 mei.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
23 maart 2017 profilering.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Klik om verder te lezen.
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Transcript van de presentatie:

Educatie voor Duurzame Ontwikkeling Duurzame ontwikkeling Kenmerken van duurzaamheidsvraagstukken Educatie voor Duurzame Ontwikkeling – EDO Kenmerken van EDO Positionering EDO – NME Beleidskader Vlaams EDO-implementatieplan

Lerend Netwerk sociaal agogisch werk – presentatie EDO-implementatieplanKatrien Van Poeck Duurzame Ontwikkeling Rapport van de Club van Rome “Grenzen aan de groei” (1972) Brundtlandrapport – WCED (VN- Wereldcommissie voor milieu en ontwikkeling, 1987) “Our common future” “Ontwikkeling die tegemoet komt aan de noden van het heden zonder de behoeftenvoorziening van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen” UNCED-conferentie van Rio (Conferentie van de VN over milieu en ontwikkeling, 1992)  Verklaring van Rio + Agenda 21

Lerend Netwerk sociaal agogisch werk – presentatie EDO-implementatieplanKatrien Van Poeck Duurzame Ontwikkeling 2 dimensies: TIJD: nu en later (intergenerationele solidariteit) RUIMTE: hier en elders (intragenerationele solidariteit) 3 (+1) pijlers: Ecologische pijler Economische pijler Sociale pijler Institutionele pijler

Lerend Netwerk sociaal agogisch werk – presentatie EDO-implementatieplanKatrien Van Poeck Kenmerken van duurzaamheidsvraagstukken Biobrandstof = oplossing voor klimaat- en energieproblematiek? CO 2 -neutrale brandstof (Kyoto) Armoede bestrijden door meer jobs Markt openstellen voor familiale boeren Goedkope hernieuwbare energie

Lerend Netwerk sociaal agogisch werk – presentatie EDO-implementatieplanKatrien Van Poeck Kenmerken van duurzaamheidsvraagstukken “Europese ambities voor biobrandstof rampzalig voor het Zuiden” Suikerriet en palmolie invoeren uit “ontwikkelingslanden” Grote bedrijven verjagen arme bevolking van hun gronden Inpalmen tropisch bos Wijzigende lokale cultuur Stijgende prijs palmolie Wereldwijd transport Voedselzekerheid - voedselprijzen

Lerend Netwerk sociaal agogisch werk – presentatie EDO-implementatieplanKatrien Van Poeck Kenmerken van duurzaamheidsvraagstukken Hoge graad van complexiteit (ecologische, sociale en economische aspecten met mekaar verbonden) Effecten op systeemniveau Lange termijneffecten (gevolgen huidige en toekomstige generaties, na-ijleffect) Hoge graad van onvoorspelbaarheid (onzekerheidsprincipe - cf. Risicomaatschappij)  continu leerproces

Lerend Netwerk sociaal agogisch werk – presentatie EDO-implementatieplanKatrien Van Poeck Educatie voor Duurzame Ontwikkeling - EDO Duurzame ontwikkeling = proces van maatschappelijke verandering  continu, sociaal leerproces  educatie = essentieel “Educatie voor duurzame ontwikkeling ontwikkelt en versterkt de capaciteit van individuen, groepen, gemeenschappen, organisaties en landen om oordeelkundige keuzes te maken ten voordele van duurzame ontwikkeling. Zij kan een verschuiving in de geestesgesteldheid van mensen bevorderen en hen daardoor in staat stellen onze wereld veiliger, gezonder en welvarender te maken, waarbij de levenskwaliteit toeneemt. Educatie voor duurzame ontwikkeling kan kritische reflectie, grotere bewustwording en betere kansen op volwaardige zelfontplooiing opleveren, zodat nieuwe visies en opvattingen kunnen worden verkend en nieuwe methoden en hulpmiddelen ontwikkeld.” (UNECE)

Lerend Netwerk sociaal agogisch werk – presentatie EDO-implementatieplanKatrien Van Poeck Kenmerken van EDO spanning tussen mens, milieu en meerwaarde (People – Planet – Prosperity) verbonden met dagelijkse leven en directe leefomgeving toekomstgericht gericht op waardenontwikkeling veronderstelt systeemdenken en interdisciplinariteit opzetten van partnerschappen aandacht voor de totale levensloopcyclus (LCA, wieg tot wieg) veronderstelt dubbel-lus leren (eigen doelen durven in vraag stellen) – kritisch denken levenslang en levensbreed leren (dynamische concept DO) actiegericht – complexiteit als uitdaging

Lerend Netwerk sociaal agogisch werk – presentatie EDO-implementatieplanKatrien Van Poeck Kenmerken van EDO Sleutelthema’s: armoedebestrijding – burgerzin – vrede – ethiek – verantwoordelijkheid in lokale en mondiale contexten – democratie en bestuur – rechtvaardigheid – veiligheid – mensenrechten – gezondheid – gender gelijkheid – culturele verscheidenheid – plattelands- en stadsontwikkeling – economie – productie- en consumptiepatronen – milieubescherming – beheer van natuurlijke rijkdommen – biologische en landschapsdiversiteit…

Lerend Netwerk sociaal agogisch werk – presentatie EDO-implementatieplanKatrien Van Poeck Beleidskader : VN-Decade voor Educatie voor Duurzame Ontwikkeling UNECE: Regionale implementatiestrategie (6 objectieven) Vlaamse Strategie Duurzame Ontwikkeling: operationeel project EDO Vlaams Implementatieplan voor EDO (7 acties): ontwerpfase Samenwerkingsovereenkomst gemeenten – provincies: D.O. nieuw thema

Lerend Netwerk sociaal agogisch werk – presentatie EDO-implementatieplanKatrien Van Poeck Vlaams EDO-implementatieplan Deel I: Beleidscontext Deel II: Stand van zaken, knelpunten en mogelijkheden voor de 6 objectieven van de UNECE-strategie: 1.verzekeren dat de beleids-, de regelgevings- en werkingskaders EDO ondersteunen; 2.duurzame ontwikkeling bevorderen via formeel, niet-formeel en informeel leren; 3.leraars en educatoren uitrusten met competenties om duurzame ontwikkeling op te nemen in hun onderwijs- en educatieve activiteiten; 4.verzekeren dat aangepaste hulpmiddelen en materialen voor EDO beschikbaar zijn; 5.onderzoek over en ontwikkeling van EDO bevorderen; 6.de samenwerking rond EDO op alle niveaus binnen de UNECE regio versterken.

Lerend Netwerk sociaal agogisch werk – presentatie EDO-implementatieplanKatrien Van Poeck Vlaams EDO-implementatieplan Deel III: Actieplan: concrete doelstellingen en acties 1.EDO-overlegplatform 2.EDO-coördinatiecel 3.Procesbegeleiding 4.EDO via juridische beleidsinstrumenten 5.EDO via financiële beleidsinstrumenten 6.Vorming en nascholing 7.Educatief materiaal