Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Adviesgroep Personenzorg
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Workshop Handelingsgericht werken
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Adviserend document 3 EIT
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
CBE: Centra voor Basiseducatie
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Kinderzorg 16 Januari 2014.
16 Januari 2014 Verslag in Groen
Vernieuwing verzorging
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Hilde Naessens Stagecoördinator IVV Sint-Vincentius Gent 22 april 2008
Het opleidingsprofiel:
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Leerplantoelichting Kinderzorg
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Presentatie Bijeenkomst 1
Projectgroep: Technical and Vocational Training (TVET)
Netwerk coördinatoren VZ
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO ICC Gent, 2 april 2015.
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
NETWERK STAGECOÖRDINATOREN DPB Brugge – 5 maart
Leerplantoelichting derde graad verzorging Katholiek Onderwijs Vlaanderen West Vlaanderen.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Pedagogische theorieën
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Titel samenkomst 14 januari 2016
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
1 Brede school in Warmond: samenwerken
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Hoe pedagogisch handelen?
Hoe pedagogisch handelen?
UITGANGSPUNT.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Freekids Kinderopvang
Toelichting biologie in GWW
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
UITGANGSPUNT.
2de graad verzorging - voeding
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
voor Rotterdamse kinderen
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
CKG de kleine parachute
Lokaal loket kinderopvang
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Vakgroep Nederlands OK?
Lokaal loket kinderopvang
Basisschool St. Lambertus September 2018
Zorginspectie en MeMoQ Monitoringinstrument in de praktijk
Transcript van de presentatie:

Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt

Verwoordt door visietekst: Pedagogische kwaliteit heeft langdurige positieve effecten op sociale, emotionele, verstandelijke morele en taalontwikkeling van een kind Verwoordt door visietekst: Inspiratiebron Leidraad voor eigen handelen Erkenning werk medewerkers in de kinderopvang Gezinnen kunnen rekenen op pedagogische kwaliteit

Pedagogisch raamwerk is kader/opdracht voor de kinderopvang Daarom als leraar het raamwerk als referentiekader hanteren bij het uitwerken van de doelstellingen m.b.t. kinderen voor leerlingen 3de graad verzorging: weten hoe het raamwerk eruit ziet, inzien waarom het belangrijk is en wat zij hierrond leren en wat in het 7de jaar specialisatiejaar kinderzorg: verschillende items uitdiepen en toepassen

Link met leerplan Zie concordantie voor verzorging en ook KZ Rechtstreekse linken, maar andere mogelijk Het pedagogisch raamwerk kan als kader gebruikt worden voor de uitwerking van de AD’s (qua terminologie bv). Belangrijk om wel de link te leggen (als leraar) met het leerplan, zodat de LPD gerealiseerd worden op het juiste beheersingsniveau (zie werkwoorden).

Voorbeelden van linken met leerplan (cfr. ook concordantie) Referentiekaders voor het pedagogisch raamwerk zoals bv. Kinderrechten komen aan bod in het specialisatiejaar Het vertrekken vanuit de ervaringsgebieden biedt mogelijkheden om ontwikkelingspsychologie dynamischer te begrijpen (afstemmen op de behoeften van het kind) Overeenstemming visie pedagogisch raamwerk en studierichtingsprofiel Kinderzorg (zie volgende dia’s)

Studierichtingsprofiel KZ De leerling leert in de studierichting Kinderzorg kinderen begeleiden. Bij het begeleiden van kinderen staat aandacht voor welbevinden en betrokkenheid en het stimuleren van ontwikkeling centraal. Hierbij zijn stimulering van taalontwikkeling, omgaan met diversiteit, expressiviteit en creativiteit … essentieel. Een kinderbegeleider* draagt zorg voor het menselijk functioneren* van het kind en voor de interactie met ouders/opvoedingsverantwoordelijken in functie van de begeleiding van het kind. Bovendien betrekt een begeleider ook externen en de buurt bij de begeleiding van kinderen. Dit leren begeleiden maakt deel uit van een bredere vorming van totale ontwikkeling van elk mens naar een waardevol leven en is gebaseerd op een holistische, emancipatorische en dynamische mensvisie. De leerling leert daarbij functioneren als lid van een team binnen een organisatie. De begeleiding vindt plaats in diverse complexe opvangsituaties (onder verwijderd toezicht). Een krachtige leeromgeving helpt leerlingen groeien in competentie. Het is een praktijkgerichte opleiding met stage.

Doelstellingen van deze studiedag de mogelijkheden verkennen van het werken met het pedagogisch raamwerk voor de kinderopvang van baby’s en peuters aan de slag gaan met interactievaardigheden om het pedagogisch handelen bij leerlingen te versterken kennis maken met het pedagogisch documenteren reflecteren over de transfer van de nascholing naar de eigen onderwijspraktijk

Dagverloop Oriënteren op pedagogisch raamwerk 2 groepen (los van de eigen school) Groep A verdieping (indien gelezen!) Groep B werkvormen (verkennen van pedagogisch raamwerk) Koffiepauze Situeren van activiteiten binnen leerplan KZ / pedagogisch raamwerk Middagpauze (broodjes) Interactievaardigheden Synthese Pedagogisch documenteren

Decreet moet nog verder uitgewerkt worden voor de buitenschoolse opvang. Pedagogische principes zullen wel doorgetrokken worden.

Fijne dag! Oriënteren op pedagogisch raamwerk 2 groepen (los van de eigen school) Groep A verdieping (indien gelezen!) Groep B werkvormen (verkennen van pedagogisch raamwerk)