Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

HGW en gesprekken met leerlingen
Lesgeven en begeleiden
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Didactiek procesgerichte aanpak
Een lessenserie van drie lessen
Kansrijke combinatiegroepen
Wat gaan we leren in groep 5
Een plant op de kaart zetten
Al doende leren training docenten
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Nieuwe kerndoelen voor het basisonderwijs. Kerndoelen zijn streefdoelen, zij geven aan wat iedere school in elk geval nastreeft bij leerlingen. Daarbij.
Symposium Differentiatie
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Online filmpjes maken. (
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Een prachtige kans voor uw kinderen
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Informatieve bijeenkomst
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Lezen: doe het goed voor
Wjk.
Opdrachten en eindopdracht
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
PPO Delflanden IB netwerk “Groepsgericht denken”.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Onderzoek Doorlopende Leerlijnen vmbo-mbo Peter den Boer Lector keuzeprocessen/loopbaanleren ROC WB.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie Boomgaard, 14 september 2015 Monica Wijers, Liesbeth van de Grint, Vincent Jonker.
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
ADL, les 2 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Mijn visie op onderwijs
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
taal speelt een rol in alle vakken
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Bijeenkomsten vakdidactiek
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij

Terugblik Thema Methode

Reflecteer kort op het W&T onderwijs in combinatie met taal.  Hoe integreer jij taal in W&T?  Wat gaat goed?  Waar zijn de kansen? Reflectie

Lesopzet over taal

Jeugdjournaal België Karrewiet

Onderzoekstaal Woorden als vraagstelling, hypothese en conclusie etc. Vakspecifieke woorden Woorden als glijden, zinken, drijven, ruw en glad etc. Zorgvuldig leren formuleren Uitdrukking als ‘de zon trekt weg’, kloppen niet met je observatie. (Uit: Van Keulen, H. & Sol, Y (2012). Talent ontwikkelen in Wetenschap en Techniek, Utrecht: Universiteit, p.62) Taaldoelen: woordenschat & redeneren

Pre-concepten Partiële concepten Misconcepten Woordenschat

Filmpjes ellingbaan%20ob%20confrontatie_198.html ellingbaan%20ob%20confrontatie_198.html ellingbaan%20bb%20confrontatie_270.html ellingbaan%20bb%20confrontatie_270.html

StrategieVoorbeeld 1. Herformuleer taaluitingen van leerlingen van alledaagse naar meer academische taal Als antwoord op [dat dingetje gaat langzamer naar beneden omdat het minder glad is]: “inderdaad, er ontstaat mee wrijving en daardoor glijdt het rubberen plaatje minder snel” 2. Vraag leerlingen om meer precies te zijn in hun taaluitingen of om hun taal te verbeteren “Wat bedoel je met ‘het’?” 3. Herhaal correcte uitingen van leerlingen om zo hun taal positief te bekrachtigen “Inderdaad, de hypothese is dat het balletje voor minder wrijving zorgt dan het rubberen plaatje” 4. Introduceer bepaalde begrippen/concepten die essentieel zijn voor het begrip van leerlingen “Dit is een hellingsbaan. Een hellingsbaan kun je verstellen zodat de hellingshoek groter of kleiner wordt.” 5. Discussieer met leerlingen over de betekenis van begrippen/concepten en diens relatie met meer alledaagse taal “Waar denken jullie aan bij het woord ‘experiment’?” “Hoe zou een hypothese in alledaagse taal kunnen worden genoemd?” 6. Gebruik visuele middelen zoals tekeningen of gebaren om jouw punt te ondersteunen Teken bijvoorbeeld verschillende hellingshoeken op het bord en laat leerlingen redeneren hierover. 7. Vraag leerlingen hoe zij een tekst produceren of verbeteren in meer academische bewoordingen “Hoe kunnen we dit opnieuw schrijven, maar dan in meer natuurkundige/scheikundige taal?” 8. Herinner leerlingen er (non)verbaal aan dat zij ondersteuning mogen gebruiken bij het uitvoeren van een opdracht (vb. academische woordenlijst) “Denk eraan dat je gebruik mag maken van de woordenlijst op het bord om je presentatie voor te bereiden.” Tabel 1. Scaffoldingstrategieën voor het ondersteunen van taal en bijbehorende voorbeelden (Smit, 2013; Silva et al., 2012) Welke scaffoldingprincipes gebruik je zelf (regelmatig) in de klas? Scaffolding

Wat doe je zelf van nature? Welk principe zou je zelf willen integreren? Filmpje: Welke tips geef je deze leerkracht? Opdracht scaffolding

egtuigjes%20confrontatie%20en%20verkenn en_630.html egtuigjes%20confrontatie%20en%20verkenn en_630.html Scaffolding in de W&T les

Koppelen aan begrijpend lezen Artikel ‘Wetenschap en Technologie creëert uitdagende taalsituaties’ Woordenschat in de bovenbouw

Schriftelijk onderwijs

Kerndoelen

Hoe ga je hiermee verder? Wat ga je doen? Bespreek samen Maak in de bijeenkomst een plan waarmee je aan de slag kan gaan (obv artikelen voorbereiding?). Praktijkopdracht

Manieren om W&T te geven  Hoeveelheid: veel – weinig  Docent: groepsleerkracht – vakleerkracht – iemand van buiten de school  Didactiek: onbegeleid - instructie – O&O leren  Intensiteit: korte les – groot project  Verbondenheid: als los vak – geïntegreerd  Plaats: klaslokaal – in de omgeving  Differentiatie: alle kinderen zelfde – eigen programma  Leerlijn: willekeurige onderwerpen – opbouw en afstemming in alle groepen  Toetsing: niet – leerlingvolgsysteem

Visie binnen de school