Congres Individualisering Opleidingsduur De consequenties voor zorg en ziekenhuis 26 mei 2016 Prof.dr. A.G.J. (Ate) van der Zee Raad van Bestuur UMCG Voorzitter.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Advertisements

Sectorplan: de regio aan zet!
13 mei 2008 Yvonne van Kemenade Albert Schweitzer ziekenhuis Zorggroep eerstelijn Vlaardingen.
AAVR Arts-Assistenten Vereniging St Radboud
Het medisch continuum: bent u daar nog? Toute ça change……
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
Competentiegericht opleiden
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Taakherschikking Functie en positie behandelend verpleegkundigen
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Regiobijeenkomst - Utrecht 'In Dialoog over de VMSD’
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Naam workshopbegeleider
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
Een gezonde (arbeids)markt voor medisch specialisten (i.o.) Doelmatig en goed opleiden met het oog op de zorgvraag BOLS Invitational Conference 2015.
Invit BOLS, Grote veranderingen Instroom kindergeneeskunde Bron: CO capaciteitsplan Kinderartsen KA M:V40.
Prof. dr. Jacqueline de Graaf, internist 1992 gepromoveerd - vasculaire geneeskunde 1997 Internist Radboudumc 2007 – nu opleider interne geneeskunde 2011.
Claire Nolte Bestuurslid De Jonge Specialist AIOS Anesthesiologie (AMC)
“De vorming van de onderwijs en opleidingsregio NO Nederland”
Presentatie ledenbijeenkomst Viteria d.d dagen decentralisaties, Een zegen of een vloek? Tonny van Hensbergen, Federatie Opvang “Ieder mens.
Achtergrond  Ongeveer 6000 AIOS in Nederland ( MS)  27 specialismen DJO + LVAG = De Jonge Specialist.
Medische Vervolgopleidingen UMCG
© Mulier Instituut, Utrecht De flexibele vereniging Sportverenigingen in een tijd van individualisering en consumentisme? Presentatie Sportraad Apeldoorn.
NFU-project Dedicated Schakeljaar Jan Borleffs (Voorzitter project) Leen Blok (Project manager) Liesbeth Dirksen (Onderwijskundige)
Voorlichtingsbijeenkomst transparantie 11 november 2015.
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Gemeente Delft 11 juni André Hertog Directeur N.V. IRADO.
Onderzoeksteam Berber Laarman Manja Bomhoff Johan Legemaate Roland Friele Arno Akkermans Adviseurs Inge Mulders Katrijn Broekman.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Ontwikkelingen in de Dordtse wijken 15 mei drs Jan Schalk.
De financiële klappen voor Enschede Eelco Eerenberg 28 augustus 2015.
Bram Jacobs vicevoorzitter LVAG, aios Neurologie.
4 juni 2015 presentatie aan de Raad over: (concept) Jaarrekening e Bestuursrapportage 2015 Voorjaarsnota 2015.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Informatiebijeenkomst gemeenteraden ‘Transitie’ 11 en 12 juni 2013 Presentatie door: Pietsje Hulshoff en Heinrich Winter.
Informatie bijeenkomst toewijzing instroomplaatsen arts M&G 27 april 2011.
Subsidieregeling opleidingen publieke gezondheidszorg november 2012.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Businesscase als sturingsinstrument Presentatie voor de raad op 10 november 2014 WELKOM.
Drs. Ronald Duzijn, directeur KAMG Evaluatie instroom opleidingsplaatsten M&G 27 november 2014.
Individualisering en bedrijfsvoering; gaat dat samen? Lotte Rijksen Tiuri van Rossum.
Integrale JGZ Evaluatie en hoe nu verder?. Presentatie Bestuurlijk arrangement (2003) Resultaten evaluatie (2006) Nieuwe vorm (2008)
De praktijk van het bekwaamverklaren
Beweging naar individueel opleiden Ramon van den Berg Projectleider RIO.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Opleidingsfonds en Toewijzen van Opleidingsplaatsen Teach the AIOS, 17 september 2008 E.A. van der Veen, Voorzitter CBOG.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Arts en organisatie: een natuurlijk bondgenootschap Dr C.B. (Bas) Leerink Groningen, 10 juni 2016 Symposium Arts en Organisatie.
Functiedifferentiatie 2020
Dagvoorzitter Albert Scherpbier 6 oktober 2016.
Project Toezicht en maatschappelijke verantwoording
Persoonsgerichte zorg
Verrichtingenthesaurus
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Minder aios: Hoe lossen we dit samen op
De effecten van het opleidingsakkoord op de bedrijfsvoering;
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
VSV HMC Activiteitenplan
Minder aios-capaciteit, wat nu? Inrichting van het primaire zorgproces
Opleiden voor de toekomst
Energiebesparing zorginstellingen
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Algemene ledenvergadering
Opleiden Praktisch Organiseren
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Roosteren van AIOS neurologie UMCG
OPENING CONGRES INDIVIDUALISERING OPLEIDINGSDUUR
Transcript van de presentatie:

Congres Individualisering Opleidingsduur De consequenties voor zorg en ziekenhuis 26 mei 2016 Prof.dr. A.G.J. (Ate) van der Zee Raad van Bestuur UMCG Voorzitter Bestuurlijk Overleg OOR NO

Opbouw presentatie Doel van opleiden OOR NO Nederland Taakstelling opleidingsakkoord 2013 Afspraak opleidingsduurverkorting Capaciteitsontwikkeling AIOS Consequenties bedrijfsvoering vanuit bestuurlijk perspectief Overwegingen

Doel van Medisch (Specialistische) Vervolgopleidingen (MVO) Zorg dragen voor: Voldoende, kwalitatief goed opgeleide (medisch specialistische) zorgprofessionals, die de (medisch specialistische) zorgvraag van alle inwoners kunnen verzorgen.

Doel van MVO Algemeen publiek belang Kwalitatief goede zorg moet voor iedere burger overal gelijkelijk toegankelijk zijn

Observaties In Nederland grote regionale verschillen in arbeidsmarkt medische specialisten Kenmerk AIOS: sterke regionale gebondenheid / beperkte mobiliteit Consequentie: Bij toewijzing rekening moeten gehouden met regionale (on)evenwichtigheden / behoeften Medisch Contact juni 2014

OOR Noord Oost Nederland Ca. 18% van de Nederlandse bevolking

Kenmerken MVO Medisch specialisten: –Leiden de toekomstige collega’s zelf op –Stellen zelf de eindtermen vast Het vak is - uitgezonderd basiscompetenties - alleen goed te leren door het onder supervisie uit te oefenen in de praktijk.

Uitdagingen medisch specialistische zorg anno 2016 Enerzijds: Stijgend aandeel (heel) oude patiënten Toename van patiënten met complexe multimorbiditeit Multidisciplinaire patiëntenzorg Generalistische aanpak (niet alles wat kan moet) Nadruk op kwaliteit en veiligheid van de keten

Uitdagingen medisch specialistische zorg anno 2016 Anderzijds: Tsunami van kennis en mogelijkheden Tendens van verdere specialisatie/differentiatie (zorg voor de patiënt verder gefragmenteerd)

Gevolg uitdagingen medisch specialistische zorg In MVO meer aandacht voor competenties mbt generalistische zorg Competitie van tijd / ruimte “deelspecialismen” Tegelijkertijd: Externe druk om MVO efficienter = goedkoper te maken.

Opleidingsakkoord VWS – veldpartijen (*) 2013 Efficiency korting (2%) 15 mln. (v) Verlaging beschikbaarheidbijdrage instellingen 75 mln. (v) Vermindering instroom minus 100 plaatsen 72 mln. (v) Verkorting opleidingsduur 56 mln. Totaal te realiseren in mln. Bezuiniging t.o.v. 2013: ca. 29% (*) NFU, NVZ, STZ, GGZ-NL, DJO, LVAG, OMS, CGS

Afspraak verkorting opleidingsduur 80% van de AIOS doorlopen opleiding 6 maanden sneller (gemiddeld 4,8 (6,6*) maanden voor alle AIOS) 7,7 % van de opleidingsduur Deze korting is ‘ingeboekt’ voor *: Rekening houdend met korting vóór 2013

Reductie opleidingsduur: hoe en waar Verwerven competenties binnen de initiële opleiding (schakeljaar) Individualisering en flexibilisering opleiding Aanpassing opleidingscurriculum Veelal nog onduidelijk in welk deel van het opleidingsschema (leerroute) de verkorting wordt gerealiseerd en - bij opleiding over verschillende opleidingsinstellingen - in welke opleidingsinstelling

Instroomontwikkeling AIOS Bron: Capaciteitsorgaan (Capaciteitsplan 2013 en 2016)

Capaciteitsontwikkeling AIOS Bron: Capaciteitsorgaan (Capaciteitsplan 2013 en 2016)

Arbeidstijdenbesluit 2011: Arbeidstijdenbesluit Gemiddelde werkweek AIOS: van 58 naar 48 uur. Fors effect op bedrijfsvoering in de opleidingsziekenhuizen.

Instroomontwikkeling 2000: n= : n= : n=1228 (instroomkader VWS) 2018: n=1136 (advies Capaciteitsorgaan)

Oorspronkelijke bezuinigingsafspraak Extra instroomreductie: bezuiniging van 180 mln. In 2022: –extra reductie van opleidingsplaatsen (ca. 250) + afgesproken 100 leidt tot realisatie bezuinigingstaakstelling zonder opleidingsduurverkorting.

Consequenties van de verkorting opleidingsduur / verminderde instroom voor bedrijfsvoering UMCG

Capaciteitsontwikkeling UMCG

Effect opleidingsduurverkorting / instroom reductie voor UMCG Opleidingsduurverkorting: 7.7% –Capaciteitseffect in 2022: van 380 AIOS naar 350 (= niveau 2012). Instroomreductie (obv 2016 vs (hoogtepunt): 12,5% –Capaciteitseffect in 2022: 380 AIOS naar 335 (naijleffect) (bij volgen advies capaciteitsorgaan: 22%)

Effect opleidingsduurverkorting / instroom reductie voor UMCG Grote verschillen tussen opleidingen/afdelingen (kleinste opleiding 3,5 AIOS, grootste 54 AIOS) Consequenties qua bedrijfsvoering per opleiding / afdeling zeer verschillend (maatwerk)

Overwegingen Zorgvraag: –onafhankelijk van inzet AIOS –stijgt in veel UMCs De financiële middelen voor medisch specialistische zorg (macrokader) nemen niet in gelijke mate toe. Oplosrichtingen: –inzet van medisch specialisten, anios en/of andere professionals (VS/PA) of ziekenhuisartsen. Beperking: binnen de begroting op te lossen.

Wat betekent dit voor RvB? Kwaliteit van de opleiding staat voorop Maatwerk per afdeling. Adequate governance rondom MVO –Heldere taakomschrijving / rolverdeling voor Opleider / afdelingshoofd DB COC AIOS vertegenwoordiging OOR bestuur / Opleidingsclusters

Wat betekent dit voor opleider en AIOS? Voor elke AIOS: –Een individuele leerroute, waarbij adequate monitoring van opleidingsplan en competentieontwikkeling. –Met oog op bedrijfsvoering tijdig plannen eventuele aanpassingen van individuele opleidingsplannen AIOS