Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Vervolgbijeenkomst ‘Traject voor de Toekomst’ VSV bijeenkomst 19 juni 2013.
Startbijeenkomst voorlopersaanpak 23 april 2012
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Realisatie kindcentrum
Bovenschoolse voorzieningen RSV Breda
Ouders en Kinderen Centraal
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
Multi Disciplinair Overleg op school
Hans Everhardt – MBO Groningen
MBO passend onderwijs
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Uitganspunten passend onderwijs
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Kies Precies Sanne Nout, Raimond Fraanje. Inhoud Voortraject samenwerking wijk(visie) Sleutelmoment Group Model Building Aanpak Kies Precies programma.
De kern van het arrangeren
Marjon van Kan Begeleider Passend Onderwijs.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
1zorg-route.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Wat is passend onderwijs?
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Informatiebijeenkomst
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
SWV Kop van Noord Holland voortgezet onderwijs Bijeenkomst 28 november 2012 Regius College, Schagen.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Participatieraad Assen 7 juni Gezond in Assen Landelijke regeling aanpak gezondheidsachterstanden Uitvoering Tinten Welzijnsgroep i.s.m. Progez,
Passend onderwijs.
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Thuiszittersoverleg SWV Slinge-Berkel
Observatieplaatsing binnen het regulier onderwijs
Extra ondersteuning binnen het voorgezet onderwijs SWV-VO-ZK
Mijn visie op onderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Meldcode Kindermishandeling
Hoe kijken we naar kinderen?
Hoe houden / krijgen we jongeren met forse problematiek op school?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Challenge I Daniel Blake
Passend Onderwijs en Zorgplicht
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Studiemorgen 5 september 2019 Ondersteuningsroute en OST
Transcript van de presentatie:

Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”

2 Samen voorkomen we schooluitval. OPSchool 1 juni 2015 In ‘t Gooi werken de scholen van het SWV Qinas met Youké instelling voor jeugdhulp samen om jongeren die dreigen uit te vallen op de school en thuis te begeleiden. Ondersteunende Professionals op de School: OPSchool. Door Nelleke Mylius en Elly Rojer.

3 Programma Kennismaking Je eigen casus Context van het initiatief Het Passend Onderwijs in ‘t Gooi De Pilot Aanpak en Route De casus/good practice Werkzame principes Discussie OPSchool 1 juni 2015

4 Kennismaking Eigen casus

5

6 Ondersteuningsprofiel Qinas 1a: mentoraat, RT, faalangstreductietraining, SMW etc. 1b: Leercoaches, AB’ers, orthopedagoog (voorheen LGF/rugzak begeleiding). Lumpsumfinanciering, ondersteuning op school vormgeven en bepalen. OPSchool 1 juni Speciaal: VSO- arrangementen 4 3 Extra VO- arrangementen 2 Basis VO- arrangementen 1b 1a

7 De pilot - Sluiten Vliegden juni Coaching jeugdhulppersoneel door Reijmerink Coaching - Presentatie Bestuur Qinas september - Toewijzing vanuit elk schoolbestuur een pilot school - Startbijeenkomst oktober Evaluatie bijeenkomst mei Interviews gezinnen zomer 2014 OPSchool 1 juni 2015

8 Visie van de pilot Geen leerlingen tussen de wal en ‘t schip = beter voorkomen dan genezen ⁻ Leerlingen kunnen in een veilige omgeving leren en opgroeien ⁻ Ouders, docenten en hulpverleners zijn samenwerkende opvoeders die voor de leerling gaan OPSchool 1 juni 2015

9 De scholen van de pilot Ook de bovenschoolse voorzieningen: De Rebound en de Villa. OPSchool 1 juni 2015

10 OPSchool 1 juni 2015 De aanpak Gemiddeld zes maanden durend programma waarin: Ouders, leerkrachten, leerling en hulpverleners elkaar ontmoeten rondom de thema’s onderwijs en pedagogiek om te werken aan een veilige en doorlopende schoolcarrière Een samenwerking tussen Ondersteunende jeugdhulp Professionals en School, kortweg OP School

11 OPSchool 1 juni 2015 ⁻ Versterken Rebound ⁻ Aansluiten zorg overleggen ⁻ Schoolmaatschappelijk werk ⁻ versterken. ⁻ Trainingen

12 Route Startgesprek op school met alle betrokkenen. Inventarisatie & crisisbezwering Observatie, gesprek en & iPod momenten Thematisering zorgvragen (Drieluik) Werksessies Ontmoetingen waarin leerling, gezin, leerkracht en belangrijke anderen relevante thema’s uitwerken en bespreken Maattrajecten Maattrajecten: oudercursus, training voor jongere, etc. OPSchool 1 juni 2015

13 Casus Sanne Beginsituatie: - Wisselende resultaten op school en achterstanden - Conflicten met medeleerlingen en docenten - Verzuim - Problemen thuis - Invloedrijke negatieve vriendengroep op straat Inzet OZC traject: - Problematiek verschillende contexten in beeld brengen - Drieluik gesprek op school - Rebound traject inzetten Verloop OZC traject: - begeleider in de school actief - Intensieve begeleiding thuis, veiligheid bleek in het geding te zijn - Nieuwe start op collega school, incl. voortzetten begeleiding OPSchool 1 juni 2015

14 Evaluatie door Reijmerink Coaching 16 werkzame principes: 1. Begeleiding op school. 2. Fysiek op school en thuis 3. Vangnet voor jongere door context (gezin en school) te betrekken. 4. De juiste vragen stellen waardoor iedereen eigen verantwoordelijkheid kan pakken en beweging komt. 5. Ieder krijgt een eigenstem die beter gehoord wordt. 6. Persoonlijke en bijna onvoorwaardelijke aanpak. 7. Aanvullen Rebound met bredere aanpak 8. Zoektocht naar gewenst gedrag door ouders en jongere. 9. Ontzorgen van ouders waardoor ze zich meer op zichzelf en kind kunnen richten. OPSchool 1 juni 2015

15 Vervolg werkzame principes 10. Regie voeren in de begeleiding door te doceren, af te stemmen en stroomlijnen. 11. Triple p cursus als bewustmaking van ouders voor eigen gedrag. 12. De focus op de communicatie tussen alle partijen 13. Zelfbeeld versterken door oplossingsgerichte aanpak. 14. Alle betrokken praten mee over de gewenste veranderingen 15. Constante dialoog met scholen zodat tijdig hulp wordt ingeschakeld 16. Transparante en snelle communicatie. OPSchool 1 juni 2015

16 Dialoog Eigen casus: Is deze aanpak ook wat voor jouw casus? Wat spreekt je aan. Waar heb je vragen over. Tips? Discussie? OPSchool 1 juni 2015

17 Einde Nog vragen?