Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Redactioneel schrijven Les 2
Een socratisch gesprek
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
de tweede groepsbijeenkomst
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Het familieteam Gastvrij in de zorg.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 10 en 11 Blok 3.
Onze doelen en visie in beeld
Solliciteren: wat wil ik?
Gespreksvaardig-heden
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Retrospective.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Keuzethema: differentiatie
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 3 22 februari 2016.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Invullen van de tevredenheidspeiling door leerlingen via het Ouderportaal (uitleg aan de ouders)
Verbindend communiceren met ouders
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink1 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Themadag LOGOPEDIE VOORSCHOOLSEPERIODE (deel 2)
Assessorentraining 2 Hannah Wielenga maart 2016.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Hannah Wielenga januari 2017
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Het loopbaangesprek.
OR Kompas 13 april 2017 Liesbeth van Bakel en Marian Beeren
Hannah Wielenga februari 2017
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
Vervolgtraining masters 2017
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Keuzethema: differentiatie
Praktijk Opleiders Cursus
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Coaching.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Gesprekstechnieken Les 3.
Leidinggeven Communicatie.
Gesprekstechnieken Les 1.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Gesprekstechnieken Les 6.
Gesprekstechnieken Les 2.
Gesprekstechnieken Les 6.
Boekpresentatie.
gesprekstechnieken Les 2
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Vervolgtraining masters 2018
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
Coaching.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 5 21 maart 2016

To do: Gast voorstellen Doelen bijeenkomst Voortgang leertaak bespreken Oefenen met luisteren Hoe ziet aankomende periode er uit? Evalueren op het thema

Doelen bijeenkomst Studenten hebben aan het eind van de bijeenkomst een korte presentatie gehouden m.b.t. hun onderzoek. Studenten hebben aan het eind van de bijeenkomst geoefend met vaardigheden m.b.t. ‘actief luisteren’. Studenten hebben aan het eind van de bijeenkomst hun vragen m.b.t. de voortgang van hun onderzoek kunnen stellen.

(actief) luisteren

Actief luisteren, belangrijk omdat:

Aan de slag Groepen van drie vordering van leertaak bespreken Rollen verdelen: De verteller De luisteraar De observant Vijf minuten gesprek, vijf minuten nabespreken. Daarna: rolwisselen en uiteindelijk plenaire terugkoppeling Wij bewaken de tijd.

Aan de slag Verteller Luisteraar Observant Vertelt hoe de leertaak er voor staat. Waar sta je, welke stappen ga je zetten, wat is je opgevallen? etc. Luisteraar Formuleert vragen a.d.h.v. LSD; ‘Ik hoorde je …. zeggen, wat bedoel je daar mee?’ ‘Ik dacht … in je expressie te zien, klopt dat? Waar komt dit door?’ Observant Observeert de luisteraar m.b.t. het toepassen van LSD. Noteer wat je ziet en geef hier achteraf (coachend?) feedback op.

Groepen

Aan de slag Verteller Luisteraar Observant Vertelt hoe de leertaak er voor staat. Waar sta je, welke stappen ga je zetten, wat is je opgevallen? etc. Luisteraar Formuleert vragen a.d.h.v. LSD; ‘Ik hoorde je …. zeggen, wat bedoel je daar mee?’ ‘Ik dacht … in je expressie te zien, klopt dat? Waar komt dit door?’ Observant Observeert de luisteraar m.b.t. het toepassen van LSD. Noteer wat je ziet en geef hier achteraf (coachend?) feedback op.

Plenaire terugkoppeling Wat is je opgevallen m.b.t. de leertaken (inhoud gesprek)? Wat is je opgevallen m.b.t. het toepassen van LSD?

28/04/2017 Pauze Tot 11.30

Hoe ziet de aankomende tijd eruit? Literatuuronderzoek & data verzamelen Interventie kiezen Gebruik de dia op de Wiki Gebruik het boek Let op! Het gaat er om dat jij je vaardigheden traint. Interventie uitvoeren Data verzamelen Onderzoeksverslag incl. reflectie schrijven

Tips voor het onderzoeksverslag Lees je vraag en conclusie door. Geeft je conclusie écht antwoord op je vraag? Zorg dat er in je conclusie geen nieuwe informatie behandeld wordt. Check de ontvankelijkheidscriteria. Houd de structuur van het beoordelingsformulier aan. Denk in de reflectie aan het proces, de leertaak maar ook aan persoonlijke leeropbrengsten. Maak evt. gebruik van je nulmeting.

Evaluatie thema (tot nu toe) 28/04/2017 Evaluatie thema (tot nu toe) Vragenlijst invullen Individueel Mag anoniem 13.45

Voor de volgende bijeenkomst: Deadline: 18 april 2016, in de Dropbox.

Luisteren - sponsopdracht 28/04/2017 Luisteren - sponsopdracht Vorm twee kringen: één binnenkring en één buitenkring. Drie rondes Denk aan: LSD, ANNA, NIVEA, OMA (thuislaten) https://www.youtube.com/watch?v=xhxuxYZKhqA Goed luisteren is zeer belangrijk. Door goed te luisteren kun je goede vragen stellen en aansluiten bij je gesprekspartner. Door goed te luisteren kun je je gesprekspartner ook erkennen. Hierdoor kan iemand zich gerespecteerd, gehoord en waardevol voelen. Belangrijke eigenschappen om veiligheid te creëren in een gesprek waardoor mensen opener durven te zijn.

Luisteren - sponsopdracht Ronde 1 Student A noemt, onderbouwt eigen coachvaardigheid aan de hand van de nulmeting waar hij/zij goed in is en geeft voorbeelden hierbij. Student B luistert alleen en geeft non-verbale feedback. Ronde 2 Student B vat samen en geeft terug. Ronde 3 Student A reageert op samenvatting. Student B kan eventueel coachende vragen stellen om student A in reflectie te krijgen over eigen coachkwaliteiten.