De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

de tweede groepsbijeenkomst

Verwante presentaties


Presentatie over: "de tweede groepsbijeenkomst"— Transcript van de presentatie:

1 de tweede groepsbijeenkomst
Welkom bij de tweede groepsbijeenkomst van het leertraject Familievriendelijk werken

2 Doelen van deze bijeenkomst
Communicatie is doen, doen, doen ………daarbij helpt oefenen en feedback krijgen Nabespreken van de tweede e-module en de huiswerkopdracht Theorie verdiepen: Voorwaarde voor gesprekken LSD Effecten van gedrag Actieplanning: het afdelingsplan de familieavond

3 Programma 13.00 uur Welkom en terugblik op de e-module
13.15 uur Discussie over de resultaten 13.45 uur Oefenen in groepjes 14.15 uur Spannende gesprekken, plenair 15.00 uur Familievriendelijk beleid 15.20 uur Actieplannen 16.00 uur Sluiting

4 Terugkoppeling e-module

5 Basishouding contact AANDACHT
luisteren, tijd en ruimte maken, vooral nieuwsgierig zijn naar de ander en hoe hij de dingen ziet en beleeft, er nog even niks van vinden, etc… RESPECT de ander erkennen in zijn positie en zijn eigenheid, altijd beleefd blijven, de ander ruimte geven om te zeggen wat hij op zijn hart heeft, etc… OPENHEID jezelf laten zien, vertellen hoe jij de dingen ziet en beleeft, je ‘kwetsbaar’ opstellen, zeggen wat je graag wilt, je grenzen aangeven, relevante feiten op tafel leggen, etc..

6 Laat OMA even thuis O oordelen M meningen A adviezen

7 Houding = communicatie
Je houding kan je niet niet communiceren; iedereen merkt het!

8 4 aspecten van communicatie; tegelijk aan de orde
Het zakelijke aspect (grotendeels verbaal) de feitelijke inhoud van je boodschap, dat wat je wil overbrengen. Het expressieve aspect (door fysieke uitdrukking en stemgebruik) dat wat je op dat moment voelt – opwinding, irritatie, blijdschap, verdriet, spijt, etc.. Het relationele aspect (door fysieke positionering, stemgebruik en woordkeus) hoe je je positioneert ten opzichte van de ander – dichtbij, intiem of juist afstandelijk, erboven, eronder, ernaast, er tegenover, etc.. Het appelerende aspect (soms heel helder en soms indirect of verborgen) wat je wil van de ander

9 Vul aan met je eigen favoriete strategieën!
Omgaan met spanning (1) De instinctieve reactie van mensen op acute spanning (= gevaar!) is vechten of vluchten. Vecht-reacties Vlucht-reacties Ja, maar….. Ik weet het niet.. Hoezo? Ik ga er niet over… Moet je nu eens goed luisteren…. Ik zou wel willen, maar….. Je dacht toch niet dat ik….. Ik heb nu even geen tijd… Je bent zelf een…. Ik wist het niet….. Sorry, maar het is nou eenmaal zo dat… Ik had niet begrepen dat…. Vul aan met je eigen favoriete strategieën!

10 Omgaan met spanning (2) Als je merkt dat jijzelf of de ander in een vecht-vlucht reflex zit of dreigt te raken, neem dan je toevlucht tot LSD: Luisteren: richt je aandacht op de ander en wat hij zegt en uitdrukt, Samenvatten: geef regelmatig in je eigen woorden weer wat je begrepen hebt van de ander – zowel wat betreft de inhoud als de emoties - en check bij de ander of je samenvatting klopt, Doorvragen: help de ander om zijn gedachten verder te ontwikkelen door open vragen te stellen. LSD is een perfect middel om onaangename spanning uit een gesprek te halen. Op een gegeven moment komt er vanzelf ruimte bij de ander om ook naar jouw kant van de zaak te luisteren.

11 Luisteren, Samenvatten, Doorvragen

12 Feedback geven en ontvangen
Een paar tips voor het geven en ontvangen van feedback: Geven van feedback Ontvangen van feedback Hou het bij jezelf: ik vind, ik heb de indruk dat… Ga in de luisterstand, feedback is een geschenk Maak een scheiding tussen wat je waarneemt en wat je daarvan vindt Vraag waar nodig verheldering en gebruik LSD Hou evenwicht tussen positief en negatief Bedank de ander voor de feedback voordat je reageert Kies een neutrale, nuchtere toon Laat merken wat de feedback je doet Wees helder in je appèl; geef aan wat jij zou willen van de ander Geef eventueel aan wat je met de informatie gaat doen

13 Elke familie is anders Elke familie is anders,
je hebt hechte families, kleffe families, grove families, kunstzinnige families, rijke families, achterbuurt-families, los-zand families, etc.. Jouw professionaliteit: met elke familie contact maken vanuit een houding van aandacht, respect en openheid en oog voor wat een familielid wil en nodig heeft.

14 Elke familie is anders De ‘incidentele bezoeker’ wil vooral ‘quality time’ met de bewoner die hij niet zo vaak ziet. Idee: tips over wat de bewoner leuk vindt. Een ‘partner in zorg’ is een familielid dat een deel van de zorg voor de bewoner nog graag zelf wil blijven doen. Doen: afspraken maken over wat wel en wat niet. Een ‘bezoeker met een vast patroon’ wil erbij horen. Idee: in gesprek over wat hij leuk vindt om te doen, zodat hij een functie krijgt.

15 Oefening 1: Het meningsverschil
Maak groepjes van drie. Eén persoon is observator. Persoon A: vertel over een ruzie of meningsverschil waar je onlangs deel van uit maakte. Persoon B: probeert zoveel mogelijk van de situatie te weten te komen door luisteren, samenvatten en doorvragen De observator bekijkt: - de houding van de gesprekspartners de toon, stemgebruik de gesprekstechnieken (luisteren, samenvatten en doorvragen) bleef OMA thuis? Doe dit gesprek een paar minuten. Daarna vertelt de observator wat ze zag gebeuren.

16 Oefening 2: Schaamte Ruil rollen, iemand anders is nu observator.
Persoon A: vertelt over iets wat je gedaan hebt waar je je later voor schaamde. Persoon B: probeert zoveel mogelijk van de situatie te weten te komen door luisteren, samenvatten en doorvragen De observator bekijkt: - de houding van de gesprekspartners de toon, stemgebruik de gesprekstechnieken (luisteren, samenvatten en doorvragen) bleef OMA thuis? Doe dit gesprek een paar minuten. Daarna vertelt de observator wat ze zag gebeuren.

17 Oefening 3: Ik ben goed in…!
Ruil van rol. Persoon A: vertelt waar hij of zij heel erg goed in is. Persoon B: probeert zoveel mogelijk te weten te komen door luisteren, samenvatten en doorvragen De observator bekijkt: - de houding van de gesprekspartners de toon, stemgebruik de gesprekstechnieken (luisteren, samenvatten en doorvragen) bleef OMA thuis? Doe dit gesprek een paar minuten. Daarna vertelt de observator wat ze zag gebeuren.

18 Wat kan je in Module 3 verwachten?
Familie vriendelijke intake Ecogram Belangenplaatjes Verschillende types families Zorgstijlen en zorgstress

19 Afronding en evaluatie
Heb je antwoord op je vragen gekregen? Wat doen we de volgende keer hetzelfde, wat mag een volgende keer anders? Wat is je persoonlijk voornemen, wat ga je doen?

20 Bedankt voor je aandacht en
veel succes met Familievriendelijk werken


Download ppt "de tweede groepsbijeenkomst"

Verwante presentaties


Ads door Google