Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Reflectie-portfolio beoordelen
DE VERANDERINGEN IN DE FYSISCHE ASPECTEN VAN DE WERELD ZIJN ZO SNEL GEGAAN DAT WE NIET VERBAASD MOETEN STAAN OVER HET FEIT DAT ONZE … KENNIS DEZE NIET.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
1.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Reflectie.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Help Selina’s eerste les
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Workshop evalueren Dcp
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf, AgO16 oktober
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Bijeenkomst September 2015
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Thema Roos van Leary in de klas
Assessorentraining 2 Hannah Wielenga maart 2016.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Assessorentraining 3 Hannah Wielenga april 2016.
Hannah Wielenga januari 2017
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Loopbaancompetenties
Studieloopbaanbegeleiding
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Hannah Wielenga januari 2017
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Samen Opleiden met het ICLON en SEC
Hannah Wielenga februari 2017
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Professionele ontwikkeling
Vervolgtraining masters 2017
Module 6; didactisch handelen
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
“Context-concept in je eigen lessen”
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Vervolgtraining masters 2018
Transparantie over Toegang master
Academie voor Bouw & Infra
Van receptuur naar referentie
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016

Verbinden is niet vanzelfsprekend xxxxxxxxxxxxxxx 4/28/2017 In eerste instantie is geprobeerd om de studenten in te delen in een van de patronen van Seifert (2004). Belangrijke redenen om studenten op basis van het interview in te delen in het learned helplessness patroon, is dat studenten wat betreft de onderzoeksvaardigheden niet echt een hoge pet van zichzelf op hebben. Veel studenten vertellen dat ze veel horrorverhalen hebben gehoord over de cursus. Bovendien vertellen veel studenten ze het onderzoek doen erg moeilijk vinden, waardoor ze het gevoel hebben dat er snel dingen fout kunnen gaan. De resultaten uit de enquête bevestigen de gegevens over de opvatting dat onderzoek doen moeilijk is: op een vijfpuntschaal scoorde de stelling ‘onderzoek doen is moeilijk’ een 3,2. xxxxxxxxxxxxx

Verbinden is niet vanzelfsprekend xxxxxxxxxxxxxxx 4/28/2017 In eerste instantie is geprobeerd om de studenten in te delen in een van de patronen van Seifert (2004). Belangrijke redenen om studenten op basis van het interview in te delen in het learned helplessness patroon, is dat studenten wat betreft de onderzoeksvaardigheden niet echt een hoge pet van zichzelf op hebben. Veel studenten vertellen dat ze veel horrorverhalen hebben gehoord over de cursus. Bovendien vertellen veel studenten ze het onderzoek doen erg moeilijk vinden, waardoor ze het gevoel hebben dat er snel dingen fout kunnen gaan. De resultaten uit de enquête bevestigen de gegevens over de opvatting dat onderzoek doen moeilijk is: op een vijfpuntschaal scoorde de stelling ‘onderzoek doen is moeilijk’ een 3,2. xxxxxxxxxxxxx

Verbinden is niet vanzelfsprekend xxxxxxxxxxxxxxx 4/28/2017 Transfer Een soepele overgang tussen onderwijs en de werkplek vereist dat lerenden een geïntegreerde kennisbasis ontwikkelen, maar de ontwikkeling daarvan is vaak problematisch omdat de meeste opleidingen kennis en ervaringen versnipperd aanbieden, verdeeld over verschillende vakken, modules en stage-ervaringen. (Zitter, 2012) In eerste instantie is geprobeerd om de studenten in te delen in een van de patronen van Seifert (2004). Belangrijke redenen om studenten op basis van het interview in te delen in het learned helplessness patroon, is dat studenten wat betreft de onderzoeksvaardigheden niet echt een hoge pet van zichzelf op hebben. Veel studenten vertellen dat ze veel horrorverhalen hebben gehoord over de cursus. Bovendien vertellen veel studenten ze het onderzoek doen erg moeilijk vinden, waardoor ze het gevoel hebben dat er snel dingen fout kunnen gaan. De resultaten uit de enquête bevestigen de gegevens over de opvatting dat onderzoek doen moeilijk is: op een vijfpuntschaal scoorde de stelling ‘onderzoek doen is moeilijk’ een 3,2. xxxxxxxxxxxxx

Verbinden is niet vanzelfsprekend xxxxxxxxxxxxxxx 4/28/2017 Transfer – het belang van theorie De pendel tussen theorie en praktijk is van belang voor het leren van de student (Geldens, 2007). Een eenzijdige praktijkervaring geeft oppervlakkige kennis, nuttig in een specifieke context, maar volgens Popeijus en Geldens (2009) nauwelijks overdraagbaar naar een andere context. Als de relatie tussen theorie en praktijk gelegd en expliciet gemaakt wordt en vanuit de theorie alternatieven voor het didactisch handelen gevonden worden, draagt dat bij aan gefundeerde keuzes die beter generaliseerbaar zijn. In eerste instantie is geprobeerd om de studenten in te delen in een van de patronen van Seifert (2004). Belangrijke redenen om studenten op basis van het interview in te delen in het learned helplessness patroon, is dat studenten wat betreft de onderzoeksvaardigheden niet echt een hoge pet van zichzelf op hebben. Veel studenten vertellen dat ze veel horrorverhalen hebben gehoord over de cursus. Bovendien vertellen veel studenten ze het onderzoek doen erg moeilijk vinden, waardoor ze het gevoel hebben dat er snel dingen fout kunnen gaan. De resultaten uit de enquête bevestigen de gegevens over de opvatting dat onderzoek doen moeilijk is: op een vijfpuntschaal scoorde de stelling ‘onderzoek doen is moeilijk’ een 3,2. xxxxxxxxxxxxx

Verbinden is niet vanzelfsprekend Oefening 1: Welke theorie? (20 min.) Bekijk videofragment Binne en noteer: Wat valt je op? Welke theorie vind je zelf relevant bij dit fragment? Gebruik evt. overzicht inhoud cursussen Beroep Uitwisselen en plenair rapporteren

Koppelkaart

Koppelkaart Oefening 2: leidende vragen, voorbeelden (10 min.) Bekijk de voorbeelden van vragen uit begeleidingsgesprekken: markeer de stellende vragen bedenk samen een leidend alternatief Stellend: gericht op bevestigen van verwachting vragensteller Leidend: zetten aan tot zelf nadenken, analyse en reflectie

Koppelkaart Oefening 3: leidende vragen, rollenspel (30 min.) Bekijk videofragment Olga 1 en Olga 2 voer begeleidingsgesprek met alleen leidende vragen wissel van rol en geef elkaar feedback maak desgewenst gebruik van vragen op de kaart Stellend: gericht op bevestigen van verwachting vragensteller Leidend: zetten aan tot zelf nadenken, analyse en reflectie

Koppelkaart Oefening 4: Inzet koppelkaart (2 x 20 min.) Leerdoel Esther: Tijdens een onderwijsleergesprek open vragen stellen Doel WB: Esther laten reflecteren op toepassen van theorie in haar praktijk Lees het uitgewerkte leerdoel van Esther Bekijk opname les waarin ze aan het leerdoel werkt Voer het begeleidingsgesprek vanuit de rode kant van de kaart Wissel van rol Voer het begeleidingsgesprek vanuit de blauwe kant van de kaart Plenaire nabespreking

Afsluiting Zorg voor je eigen transfer: Hoe ga je wat je in deze training hebt geleerd gebruiken in jouw eigen begeleidingspraktijk? Formuleer een concreet voornemen en noteer dat op een kaartje.