Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016
Verbinden is niet vanzelfsprekend xxxxxxxxxxxxxxx 4/28/2017 In eerste instantie is geprobeerd om de studenten in te delen in een van de patronen van Seifert (2004). Belangrijke redenen om studenten op basis van het interview in te delen in het learned helplessness patroon, is dat studenten wat betreft de onderzoeksvaardigheden niet echt een hoge pet van zichzelf op hebben. Veel studenten vertellen dat ze veel horrorverhalen hebben gehoord over de cursus. Bovendien vertellen veel studenten ze het onderzoek doen erg moeilijk vinden, waardoor ze het gevoel hebben dat er snel dingen fout kunnen gaan. De resultaten uit de enquête bevestigen de gegevens over de opvatting dat onderzoek doen moeilijk is: op een vijfpuntschaal scoorde de stelling ‘onderzoek doen is moeilijk’ een 3,2. xxxxxxxxxxxxx
Verbinden is niet vanzelfsprekend xxxxxxxxxxxxxxx 4/28/2017 In eerste instantie is geprobeerd om de studenten in te delen in een van de patronen van Seifert (2004). Belangrijke redenen om studenten op basis van het interview in te delen in het learned helplessness patroon, is dat studenten wat betreft de onderzoeksvaardigheden niet echt een hoge pet van zichzelf op hebben. Veel studenten vertellen dat ze veel horrorverhalen hebben gehoord over de cursus. Bovendien vertellen veel studenten ze het onderzoek doen erg moeilijk vinden, waardoor ze het gevoel hebben dat er snel dingen fout kunnen gaan. De resultaten uit de enquête bevestigen de gegevens over de opvatting dat onderzoek doen moeilijk is: op een vijfpuntschaal scoorde de stelling ‘onderzoek doen is moeilijk’ een 3,2. xxxxxxxxxxxxx
Verbinden is niet vanzelfsprekend xxxxxxxxxxxxxxx 4/28/2017 Transfer Een soepele overgang tussen onderwijs en de werkplek vereist dat lerenden een geïntegreerde kennisbasis ontwikkelen, maar de ontwikkeling daarvan is vaak problematisch omdat de meeste opleidingen kennis en ervaringen versnipperd aanbieden, verdeeld over verschillende vakken, modules en stage-ervaringen. (Zitter, 2012) In eerste instantie is geprobeerd om de studenten in te delen in een van de patronen van Seifert (2004). Belangrijke redenen om studenten op basis van het interview in te delen in het learned helplessness patroon, is dat studenten wat betreft de onderzoeksvaardigheden niet echt een hoge pet van zichzelf op hebben. Veel studenten vertellen dat ze veel horrorverhalen hebben gehoord over de cursus. Bovendien vertellen veel studenten ze het onderzoek doen erg moeilijk vinden, waardoor ze het gevoel hebben dat er snel dingen fout kunnen gaan. De resultaten uit de enquête bevestigen de gegevens over de opvatting dat onderzoek doen moeilijk is: op een vijfpuntschaal scoorde de stelling ‘onderzoek doen is moeilijk’ een 3,2. xxxxxxxxxxxxx
Verbinden is niet vanzelfsprekend xxxxxxxxxxxxxxx 4/28/2017 Transfer – het belang van theorie De pendel tussen theorie en praktijk is van belang voor het leren van de student (Geldens, 2007). Een eenzijdige praktijkervaring geeft oppervlakkige kennis, nuttig in een specifieke context, maar volgens Popeijus en Geldens (2009) nauwelijks overdraagbaar naar een andere context. Als de relatie tussen theorie en praktijk gelegd en expliciet gemaakt wordt en vanuit de theorie alternatieven voor het didactisch handelen gevonden worden, draagt dat bij aan gefundeerde keuzes die beter generaliseerbaar zijn. In eerste instantie is geprobeerd om de studenten in te delen in een van de patronen van Seifert (2004). Belangrijke redenen om studenten op basis van het interview in te delen in het learned helplessness patroon, is dat studenten wat betreft de onderzoeksvaardigheden niet echt een hoge pet van zichzelf op hebben. Veel studenten vertellen dat ze veel horrorverhalen hebben gehoord over de cursus. Bovendien vertellen veel studenten ze het onderzoek doen erg moeilijk vinden, waardoor ze het gevoel hebben dat er snel dingen fout kunnen gaan. De resultaten uit de enquête bevestigen de gegevens over de opvatting dat onderzoek doen moeilijk is: op een vijfpuntschaal scoorde de stelling ‘onderzoek doen is moeilijk’ een 3,2. xxxxxxxxxxxxx
Verbinden is niet vanzelfsprekend Oefening 1: Welke theorie? (20 min.) Bekijk videofragment Binne en noteer: Wat valt je op? Welke theorie vind je zelf relevant bij dit fragment? Gebruik evt. overzicht inhoud cursussen Beroep Uitwisselen en plenair rapporteren
Koppelkaart
Koppelkaart Oefening 2: leidende vragen, voorbeelden (10 min.) Bekijk de voorbeelden van vragen uit begeleidingsgesprekken: markeer de stellende vragen bedenk samen een leidend alternatief Stellend: gericht op bevestigen van verwachting vragensteller Leidend: zetten aan tot zelf nadenken, analyse en reflectie
Koppelkaart Oefening 3: leidende vragen, rollenspel (30 min.) Bekijk videofragment Olga 1 en Olga 2 voer begeleidingsgesprek met alleen leidende vragen wissel van rol en geef elkaar feedback maak desgewenst gebruik van vragen op de kaart Stellend: gericht op bevestigen van verwachting vragensteller Leidend: zetten aan tot zelf nadenken, analyse en reflectie
Koppelkaart Oefening 4: Inzet koppelkaart (2 x 20 min.) Leerdoel Esther: Tijdens een onderwijsleergesprek open vragen stellen Doel WB: Esther laten reflecteren op toepassen van theorie in haar praktijk Lees het uitgewerkte leerdoel van Esther Bekijk opname les waarin ze aan het leerdoel werkt Voer het begeleidingsgesprek vanuit de rode kant van de kaart Wissel van rol Voer het begeleidingsgesprek vanuit de blauwe kant van de kaart Plenaire nabespreking
Afsluiting Zorg voor je eigen transfer: Hoe ga je wat je in deze training hebt geleerd gebruiken in jouw eigen begeleidingspraktijk? Formuleer een concreet voornemen en noteer dat op een kaartje.