Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
Rekenproblemen en Dyscalculie
Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Jonge kinderen leren rekenen
De rekentoets.
SWV DRONTEN: Onderbouw
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 3: Getalbegrip
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Studiedagen LeerlijnenWiki 9 en 10 september 2010.
De nieuwe producten van Speciaal Rekenen
Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010
OGO en RW OntwikkelingsGerichtOnderwijs en Reken-Wiskunde
Schatkist Ouderavond.
Diagnostische toetsen voor het MBO
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Rekenproblemen en Dyscalculie
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Rekenen in een Vve setting Werkconferentie Vversterk Taal en rekenen. Thea Brejaart Ced groep 4 november 2009.
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
Vakspecifieke onderwijsbehoeften bij rekenen en Wiskunde
De 10e editie havo-vwo OB.
Voorlichtingsavond groep 3
Leerlijnen in een Wiki
Informatieavond Groep Programma ( uur) Even voorstellen…. Procesbeschrijving tot start groep 2 Coöperatief leren: welke leerstof.
Startgroep Peuterica & obs Valkenhorst.
Met groep 8 op weg naar de brugklas
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Informatieavond groep 1-2 schooljaar Voorstellen Groep 1-2: Maandag: Natascha en Anouk Dinsdag: Annelies en Anouk Woensdag: Annelies en Anouk.
Protocol Ernstige Reken Wiskundeproblemen
Informatiebijeenkomst Groep 2
Samen succesvol rekenen op de Zilverberg
‘Hoeveel auto’s kunnen er op een brug voor hij doorzakt?’
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Juf Miranda Molengraaf
Welkom op de ouderavond klas 2. Programma  Welkom  Mededelingen  Kwaliteit op de Boni  Spaans en Dienstverlening & Commercie  Programma mentoren.
Informatieve bijeenkomst
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Toetsen speciale leerlingen Meten wat we willen meten Leiden, 8 mei 2012.
Workshop Doorlopende leerlijnen rekenen ‘Iedereen telt mee’ Over de drempels met taal en rekenen: VVE-PO Carla Sanders, Nel van Loon en Magda van der Wulp.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
 Groep 1 en 2  Ochtendkring  Spelen en werken  Eten en drinken  Gymles  Letterfeestje  Spelinloop  Ontwikkelingsmaterialen  Brood eten  Buiten.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 19 januari 2011.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo? Doorlopende leerlijnen taal en rekenen (VVE/PO) Eindhoven Donderdag 29 november 2012 Inez Zijlstra (beroepskracht.
Leerling- en onderwijsvolgsysteem Rekenen wiskunde Groep 6.
Ouderpresentatie 1. Rekendoelen periode tot en met eerste rapport
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Wiskunde in het eerste leerjaar
Het opzetten van een VVE-monitor
Voorlichtingsavond groep 3
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Doorlopende leerlijnen PCOU
Transcript van de presentatie:

Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011

Verbeteren aansluiting voor- en vroegschool op het gebied van rekenen Doelen Verbeteren aansluiting voor- en vroegschool op het gebied van rekenen Opfrissen kennis rekenen bij jonge kinderen Leerlijnen rekenen koppelen aan Puk&Ko/ Ik&Ko Kijkwijzer toespitsen op rekenen Leren van elkaar

Programma Opening en starter Rekenen bij jonge kinderen Opfrissen van de rekenontwikkeling bij jonge kinderen, Kijken naar meten/ meetkunde Kijkwijzer Hoe kunnen we de kijkwijzer verbeteren op het gebied van rekenen? Rekentoetsen We kijken naar de inhoud, informeren elkaar en wisselen uit over wat we met deze toetsen willen. Leerlijnen en tussendoelen Welke tussendoelen, wanneer? Afsluiting Waar staan we? Afspraken Lunch

Rekenen bij jonge kinderen Gedreven door eigen kinderlijke nieuwsgierigheid Natuurlijke drang om te onderzoeken hoe dingen in elkaar zitten Behoefte om na te spelen wat ze grote mensen zien doen Geïnteresseerd in kleine rekenprobleempjes

Leerlijnen 3 domeinen Getalbegrip Meten Meetkunde

Getalbegrip Omgaan met de telrij Omgaan met hoeveelheden Omgaan met getallen

Verschillende vormen van tellen Akoestisch tellen Synchroon tellen Resultatief tellen Verkort tellen Afnummeren

Getalbegrip: betekenis van getallen Aantal Naamgetal Telgetal Meetgetal Rekengetal

Getalbegrip: bewerkingen Erbij-situaties Eraf-situaties Splitsingen

Meten Meten= grootte van objecten en verschijnselen bepalen Lengte meten Gewicht meten Inhoud meten Meten gericht op afpassen en verhoudingen

Meten: fasen bij meten Meten via vergelijken en ordenen Meten via afpassen aan de hand van meeteenheid Meten via meetinstrument Meten van tijd

Meetkunde Oriënteren Construeren Opereren

Peuter- en kleutertoets CITO nieuwe toetsen i.p.v. Ordenen en ruimte en tijd Peutertoets, toets voor gr. 1 en voor gr. 2

Peuters en kleuters toetsen Waarom? (Middel, geen doel) Toetsen is waardevol als je er iets mee doet: Kinderen volgen in hun ontwikkeling en eventueel aanbod aanpassen van een kind, groepje of de groep

Leerlijnen SLO Wenselijke beginsituatie aan begin van groep 1 en eind van groep 2: - voor aanvang van groep 1 heeft de leerling ervaring op gedaan met…. - de leerling moet minimaal aan het eind van groep 2… - de leerling kan doorgaans aan het eind van groep 2 ….

Doorlopende leerlijnen Van (tussen)doelen en leerlijnen naar onderwijsaanbod

Rekendomeinen in Puk & Ko Ontluikende gecijferdheid Ruimtelijke oriëntatie Meten

Rekendomeinen in Ik & Ko Rekenen Tellen Getalbegrip Meten Meetkunde Tijd