Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011
Verbeteren aansluiting voor- en vroegschool op het gebied van rekenen Doelen Verbeteren aansluiting voor- en vroegschool op het gebied van rekenen Opfrissen kennis rekenen bij jonge kinderen Leerlijnen rekenen koppelen aan Puk&Ko/ Ik&Ko Kijkwijzer toespitsen op rekenen Leren van elkaar
Programma Opening en starter Rekenen bij jonge kinderen Opfrissen van de rekenontwikkeling bij jonge kinderen, Kijken naar meten/ meetkunde Kijkwijzer Hoe kunnen we de kijkwijzer verbeteren op het gebied van rekenen? Rekentoetsen We kijken naar de inhoud, informeren elkaar en wisselen uit over wat we met deze toetsen willen. Leerlijnen en tussendoelen Welke tussendoelen, wanneer? Afsluiting Waar staan we? Afspraken Lunch
Rekenen bij jonge kinderen Gedreven door eigen kinderlijke nieuwsgierigheid Natuurlijke drang om te onderzoeken hoe dingen in elkaar zitten Behoefte om na te spelen wat ze grote mensen zien doen Geïnteresseerd in kleine rekenprobleempjes
Leerlijnen 3 domeinen Getalbegrip Meten Meetkunde
Getalbegrip Omgaan met de telrij Omgaan met hoeveelheden Omgaan met getallen
Verschillende vormen van tellen Akoestisch tellen Synchroon tellen Resultatief tellen Verkort tellen Afnummeren
Getalbegrip: betekenis van getallen Aantal Naamgetal Telgetal Meetgetal Rekengetal
Getalbegrip: bewerkingen Erbij-situaties Eraf-situaties Splitsingen
Meten Meten= grootte van objecten en verschijnselen bepalen Lengte meten Gewicht meten Inhoud meten Meten gericht op afpassen en verhoudingen
Meten: fasen bij meten Meten via vergelijken en ordenen Meten via afpassen aan de hand van meeteenheid Meten via meetinstrument Meten van tijd
Meetkunde Oriënteren Construeren Opereren
Peuter- en kleutertoets CITO nieuwe toetsen i.p.v. Ordenen en ruimte en tijd Peutertoets, toets voor gr. 1 en voor gr. 2
Peuters en kleuters toetsen Waarom? (Middel, geen doel) Toetsen is waardevol als je er iets mee doet: Kinderen volgen in hun ontwikkeling en eventueel aanbod aanpassen van een kind, groepje of de groep
Leerlijnen SLO Wenselijke beginsituatie aan begin van groep 1 en eind van groep 2: - voor aanvang van groep 1 heeft de leerling ervaring op gedaan met…. - de leerling moet minimaal aan het eind van groep 2… - de leerling kan doorgaans aan het eind van groep 2 ….
Doorlopende leerlijnen Van (tussen)doelen en leerlijnen naar onderwijsaanbod
Rekendomeinen in Puk & Ko Ontluikende gecijferdheid Ruimtelijke oriëntatie Meten
Rekendomeinen in Ik & Ko Rekenen Tellen Getalbegrip Meten Meetkunde Tijd