Integrale JGZ Evaluatie en hoe nu verder?. Presentatie Bestuurlijk arrangement (2003) Resultaten evaluatie (2006) Nieuwe vorm (2008)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Advertisements

Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
Veranderingen in de zorg
Werken in de wijk 17 april 2013 Karin Landuyt
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Amaryllis: landingsbaan voor de decentralisaties.
Gelukkig oud worden CDA GELDERLAND Janny Bakker 13 mei 2013.
Samenwerking Voorne-Putten jeugd(gezondheids)zorg Ambtelijke Werkgroep Jeugd Voorne-Putten.
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Kansen & uitdagingen Een b r e d e participatiewet
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
Jeugdgezondheidszorg Kerntaak Jeugdgezondheidszorg Missie Het beschermen en bevorderen van de gezondheid en de lichamelijke, geestelijke,
De Lokale Educatieve Agenda en de Centra voor Jeugd en Gezin.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Dementie Zorg voor later, nu Joan Veldhuizen Hein van der Reijden.
Triage in de jeugdgezondheidszorg 15 december 2011
Gezondheid! Hoe dan? Hans Krosse, sept 2008
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
Zorg voor de jeugd, het Utreg’s verhaal. Commissie Jeugd UHV 5-6 actieve leden weinig verloop zo’n tien jaar actief.
Transitie sociaal domein Haarlem Toegang tot voorzieningen
Digitale JGZ, noodzaak of onzin
Overlast en Zorg Overleg
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Ommen en preventieve zorg GGD IJsselland: Gemeenschappelijke Regeling, uw verlengd lokaal bestuur Nicolette Rigter: directeur Publieke Gezondheid Jaap.
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
Dalfsen en preventieve zorg GGD IJsselland: Gemeenschappelijke Regeling, uw verlengd lokaal bestuur Jan Roorda: directiesecretaris Addy Kok: beleidsadviseur.
Zorg voor de jeugd Marjolein Berger Hoogleraar Huisartsgeneeskunde Universitair medisch Centrum Groningen.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Steenwijkerland en preventieve zorg GGD IJsselland: Gemeenschappelijke Regeling, uw verlengd lokaal bestuur Nicolette Rigter: directeur Publieke Gezondheid.
De financiële setting na 1 januari 2015 en de consequenties voor de zorgboerderij Hans Pietersma.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Bureau Jeugdzorg De provincie en Bureau Jeugdzorg: een bijzondere relatie.
TASK FORCE JEUGD Zeeland Centra voor Jeugd en Gezin: Afspraken binnen Zeeland en beleidsruimte gemeenten.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Toekomst JGZ Aad Koster VNG, 24 januari 2008 Platform GGD bestuurders.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
30 mei 2016 Transitie jeugdzorg, sturing gemeente, bijdrage GGD Paul vd velpen Directeur GGD Amsterdam.
Lokale ontwikkelingen Peter van der Terp, wethouder Jeugd 17 oktober 2013.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Nazorg na jeugdzorg: uitdaging of kans? 9 november 2012 Jannette Klaver - Achterhoek Gerard Roerdink - Lindenhout Mara Frank - Rivierenland.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Kernbevindingen Evaluatie GR GGD Haaglanden Presentatie aan AB Maandag 4 juli 2016 Marcel Benard Heleen Stigter.
In gesprek met de Raad Transitie Jeugdzorg Remko Iedema
Jeugdgezondheidszorg 0-19
Samenwerking waterbeheerders
Gemeentelijke inkoop decentralisaties
Wmo beleid in de Drechtsteden
Transcript van de presentatie:

Integrale JGZ Evaluatie en hoe nu verder?

Presentatie Bestuurlijk arrangement (2003) Resultaten evaluatie (2006) Nieuwe vorm (2008)

Doelstellingen iJGZ 100 jaar ervaring met jeugdgezondheidszorg 2 werelden leidde tot: –Uiteenlopende zorg voor jeugd in Nederland –Knip op 4-jarige leeftijd –Verlies contact met risicokinderen –Geen eensluidende inhoudelijke opvattingen –Gebrekkig inzicht in omvang problematiek –Inefficiëntie

Bestuurlijk arrangement (2003) Gemeenten verantwoordelijk voor 0- tot 19-jarigen Uniform basistakenpakket Maatwerk op basis van lokaal beleid Elektronisch kinddossier (EKD) AWBZ over in specifieke uitkering (RSU) 0-19 zorg mag door GGD en/of door Thuiszorg Plicht tot vergoeding frictiekosten

Resultaten evaluatie (2006) Wapenfeiten –Partijen hebben elkaar leren kennen –Basistakenpakket lost verwachtingen in –Budget RSU blijkt toereikend maar verkeerd verdeeld –Zorg voor kwaliteit voortvarend opgepakt (HKZ) –Bereik, zorg voor risicokinderen, toegankelijkheid niet geraakt door nieuwe uitgangspunten

Resultaten evaluatie (2006) Inhoudelijk tegenvallende resultaten –Maatwerk komt onvoldoende uit de verf –Registraties nauwelijks verbeterd (EKD/Epidemiologie) –Weinig vat van gemeente op uitvoerders –Geen integrale beleidsontwikkeling –Uitvoerend blijven het gescheiden werelden

Resultaten evaluatie (2006) Oorzaken –Conserverende werking RSU –Organisatiebelangen drukken stempel –Dubbele aansturing (0-4 lokaal; 4-19 regionaal) –Incongruente verzorgingsgebieden –Weinig vrije middelen om te sturen –Afspraak frictiekosten bevriest status quo

Resultaten evaluatie (2006) Aanbevelingen –Uitwerking basistakenpakket –Beëindiging frictiekosten afspraak –Afschaffen RSU –Extra geld voor maatwerk –Uitwerken van relatie iJGZ met CJG –Realiseren van één uitvoeringsorganisatie

Hoe nu verder? Discussie één uitvoeringsorganisatie: –Alles bij de een, alles bij de ander of alles bij iets nieuws Nieuw ontwerp vanuit ander onderscheid –Signalering, monitoring, verwijzing/advisering voor 0-19 (publiek georganiseerd) –Begeleiding, zorgaanbod en hulpverlening voor 0-19 (privaat georganiseerd)

Hoe gaat dit werken? Publieke JGZ 0-19 –Beperkt tot signalering, monitoring, verwijzing/advies –Inzicht in gezondheidssituatie (individueel/collectief) –Inzicht in lokaal en regionaal beschikbaar zorgaanbod –Informatie voor beleid en aansturing marktpartijen –EKD beheer als monitorinstrument en volgsysteem –Onafhankelijkheid bij verwijzing en advisering (geen belang bij uitvoering van advies)

Hoe gaat dit werken? Taak gemeente: –Aansturing publieke organisatie (GGD/JGZ) –Ontwikkelen en formuleren van lokaal beleid –Inkopen van zorg bij zorgaanbieders (v/h maatwerk) –Individueel of in (sub-)regionaal verband –Toezicht op uitvoering door zorgaanbieders

Hoe gaat dit werken? Aandeel Thuiszorg 0-19 –Aanbod ontwikkelen voor zorg in de wijk –aansluiting/integratie tussen maatschappelijk werk, gezinszorg, zorg voor jeugd –Contracteren van zorg met gemeente(n) –Feitelijk leveren van zorg in de wijk

Hoe gaat dit werken? Welke uitvoerende taken resteren voor JGZ? –Wettelijke opdracht –Vangnet –Om aanwezig te zijn bij informatiebron Leidt model niet tot een nieuwe knip? –Nu ook al veel verwijzingen met knip (bijv. huisarts) –Extra knip als screener naar eigen zorgaanbod verwijst

Hoe gaat dit werken? Hoe verhoudt dit model zich tot plannen CJG? –screeningsorganisatie is laagdrempelige voorpost –verwijst naar zorgaanbieders binnen en buiten CJG –JGZ is “smalle” zorgcoördinator (follow up verwijzing) –Gemeente vult “brede” zorgcoördinatie in –JGZ model niet bepalend voor inrichting CJG –Gemeente bepaalt inhoud zorgaanbod in CJG

EK D Jeugdzorg Opvoeding x yz ZAT JGZ Mij. werk BNW

Hoe gaat dit werken? Wie heeft rol van de regisseur van zorgketens? –Alle opties open (keuze aan gemeente) –JGZ kan rol krijgen nu zij zelf geen schakel in de keten meer is

Effect voor uitvoering Totaal Straks Screening c.a. 8o%65%145% Zorg & hulp (maatwerk) 20%35%55% Totaal Nu100%

Samenvatting Evaluatie: sinds 2003 inhoudelijk weinig veranderd Nieuw model gebaseerd op lokale verantwoordelijkheid –Inzicht in gezondheidssituatie via publieke en onafhankelijke JGZ –Uitvoering van beleid via contractering door gemeenten –Onduidelijkheid uniform – maatwerk voorbij –Helder onderscheid tussen publiek – privaat domein –Discussie regionaal – lokaal beslecht –Gemeente behouden vrijheid om vorm en inhoud CJG te bepalen –Sterke vereenvoudiging aansturing GGD –Nog alle vrijheid bij vormgeving CJG, zorgcoördinatie, ketenregie