Masterclasses Transitie Jeugd Zuid Oost Brabant 9 en 10 juni 2011
Wat vind ik belangrijk voor de jeugd en gezinnen in mijn gemeente?
Terugblik 26 mei: wat vind jij een eye-opener? Transitie jeugdzorg in Lijkt ver weg. De voorbereiding voor de begroting 2014 start in 2012! Als gemeenten kennen we de jeugd, maar de jeugdzorg kennen we niet We hebben de kans om de zorg voor jeugd anders in te vullen De jeugd in Nederland hoort tot de gelukkigste jeugd. 1: 10 jeugdigen heeft een vorm van gespecialiseerde jeugdzorg. Is de jeugd gelukkig dankzij de jeugdzorg
Overheid Klanten Profession als Instellinge n Systeemgedrag Visie en leidende principes Fundamentele verandering in samenspel
Leidende (werk)principes Inhoudelijk Bestuurlijk Professioneel Organisatorisch Organisatie van zorg voor de jeugd en gezinnen
Opzet masterclasses Ontwikkelin- gen en visie Transitie- agenda Leidende principes en verande- ringsproces Visie en eerste leidende principes Kennis maken met het veld waarvoor gemeenten (ook) verantwoordelijk worden BJZ Jeugdzorg- aanbieders LVG GGZ Bestuurders en ambtenaren Ambtenaren Dag 1Dag 2 en 3Dag 4
Taken van 9 en 10 juni 1.Leer het werkveld van gespecialiseerde jeugdzorg (BJZ, jeugdzorg, GGZ, LVG) kennen – Kwantitatief beeld – Kwalitatief beeld 2.Ontdek en begrijp de denk- en handelwijze op een aantal thema’s 3.Vertaal naar de ingrediënten voor de regiovisie
1. Een totaal beeld (leer kennen) Afleiden uit presentatie
2. Thema’s (ontdek en begrijp) a)Kwaliteit van zorg en dienstverlening (eerder, sneller, beter) b)Flexibiliteit (in doelgroep, vraaggericht werken) c)Maximaal lokaal (gezin/school/straat als werkplaats, decentrale inzet door instelling) d)Professionaliteit (generalist, specialist, visie op deskundige professional, buiten kader specialisme treden om een schakel te voorkomen) e)Partnerschap met jeugdigen en ouders f)Toegang, indicatie en toewijzing g)Sturing en verantwoording (instellingsniveau en in instelling)
Werkwijze in kleine groepen Gemixte tafelgroepen, elke tafelgroep adopteert 2 thema’s Rollen verdelen: gespreksleider, flappenist, tijdsbewaker, presentator
Opdrachten thema’s Opdracht 1 Welke verdiepende vragen wil je stellen over het thema en algemeen? Noteer de vragen op een flap Opdracht 2 Welke inzichten hebben de presentaties opgeleverd op de thema’s? Noteer de inzichten op de flap van het thema Presenteer in 2 minuten Elk dagdeelEinde van de dag
3. Ingrediënten voor regiovisie (vertaal) 1.In welke mate denken instellingen in de gewenste ontwikkelrichting? 2.Welke kansen brengt dit in het transitieproces? 3.Welke risico’s? 4.Welke nieuwe vraagstukken ontstaan? Einde van de dag
Time out?! Verstrikt in het hoe? Zoek de meerwaarde en de achter- liggende motivatie van keuzes Onduidelijk? Stel open vragen Promotiepraatje? Benoem en ga terug naar doel van de masterclass Oplossingen? Zoek samen naar gewenste ontwikkeling en de betekenis voor spelers
Vervolgstappen Verslag dag 2 en 3 Voorbereiden dag 4 door werkgroep