Modernisering WVO Ralph Dingemans. 2 Modernisering WVO Vereenvoudiging bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs Integrale (wets)technische modernisering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Passend onderwijs.
Risico- & crisiscommunicatie in de Wet Veiligheidsregio’s
De nieuwe wetgevingsprocedures
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Rechtshandelingen van de Unie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Voorontwerp van decreet houdende diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van leerlingen in het basis- en secundair onderwijs en betreffende de.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
DEMO-EX BELGIE HET DIRECT DEMOCRATISCH EXPERIMENT in BELGIE v
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Activiteitenbesluit en geluid
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
De nieuwe voorschrijvers
Vroegschoolse educatie : wordt vervolgd?
Harmonisatieplannen kabinet
Landelijke LEA-conferentie
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Symbiose?? (v)So po vo mbo vavo.
(Her)Gebruik gegevens van het Niet Bekostigde Onderwijs (NBO)
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Kwaliteitsprofielen.
Juridische aspecten swv passend onderwijs december 2012.
Sandra van Ginneken, Adviseur DHW
Van kwartiermaker naar directeur
Overleg GMR - R.v.T. Hoorn 5 april 2017.
De gemeente als werkgever
Doelstelling informatie formulier Geheugensteun Mogelijkheid om naderhand vragen schriftelijk beantwoord te krijgen Verzamelen van gegevens over wat er.
1 Artikel 1. Begripsbepalingen 1. In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder: a. Koninklijke Bibliotheek: Koninklijke Bibliotheek.
De (T)OR en de bestuurder
Les htv2 APV/Handhaving Oud blz Handhaving Handhaving = elke handeling die erop gericht is de naleving door anderen van rechtsregels te bevorderen.
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
Voorgenomen besluit tot een scholenfusie SBaO door de besturen van voorgenomen besluit tot een scholenfusie SBaO door de besturen van Scala & WvO informeren.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
INLEIDING ontwikkelingen Awb en attributie Luurt Wildeboer 15 april 2009.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Bekostiging residentiële leerlingen
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Geschillencommissie passend onderwijs Presentatie Joke Sperling tijdens Werkgroep leerrecht en leerplicht 30 oktober 2015.
Aanvullingswet bodem Afscheid van de Wbb: Overgangsrecht.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Voorlichtingsbijeenkomst modernisering Vf ERD. 24 maart 2015 Wie kan ERD worden? bevoegd gezag met lumpsumbudget > 20 mln. euro samenwerkende bevoegde.
Invoering nieuwe Wet ruimtelijke ordening Advies voor de gemeenteraad van Steenwijkerland Juni 2008.
Geschillencommissie Passend Onderwijs 1. Joke Sperling en Annie Wigger VARO/NVOR symposium 20 april
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
GSB III financiële verantwoording. Inhoud: 1.Rechtmatigheid 2.Begrip besteding per BDU 3.Eerst rijksmiddelen uitgeven.
Het omgevingsplan.
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking! Schakeldag 2016 Jacqueline H.P. Vrolijk Projectleider herziening Ladder 21 juni 2016.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
Wet revitalisering generiek toezicht
Inspectie van het Onderwijs Johan Vos 5 oktober 2016
VTOI 7 april 2017 Hans Teegelbeckers/Wim Kuiper
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Omgevingswet en afscheid van de Wbb
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
Van beleid tot regelgeving
Samenwerking vmbo-mbo: juridische vragen en antwoorden
Project Handvatten Omgevingsplan
Invoeringswet Omgevingswet
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Medezeggenschap? Ook voor u!
Transcript van de presentatie:

Modernisering WVO Ralph Dingemans

2 Modernisering WVO Vereenvoudiging bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs Integrale (wets)technische modernisering

Invoeringsjaar van enkele onderwijswetten 3 WVO: 1968 LPW: 1969 WPO/WEC: 1985 WHW: 1993 WEB: 1996 WOT: 2002 BES-wetten:2011

Enkele feiten over wetten 4 “Alle regels tellen” (onderzoek WODC/RUG, 2004) Levensduur (gemiddelde, mediaan) Omvang Wijzigingssnelheid

5 Waar richt de modernisering zich op? Structuur Helderheid Balans tussen wet en lagere wetgeving

6 Structuur huidige WVO Titel I. Algemene bepalingen Titel II. Onderwijs a. regels openbaar onderwijs, tevens bekostigingsvoorwaarden bijzonder onderwijs b. overige regels openbaar onderwijs c. overige bekostigingsvoorwaarden bijzonder onderwijs d. overige bepalingen bekostigd onderwijs e. bepalingen niet bekostigd onderwijs Titel III. Bekostiging Titel IV. Toezicht Titel IVA. Onderwijsachterstanden Titel IVB. Voortijdig schoolverlaten Titel IVC. Zij-instroom in het beroep Titel IVD. Experimenten Titel IVE. Overgangsbepalingen Titel V. Slotbepalingen

7 Structuur nieuwe WVO 1. Algemeen 2. Onderwijs 3. Bestuur 4. Voorzieningenplanning 5. Bekostiging, verantwoording en informatievoorziening 6. Huisvesting 7. Personeel 8. Deelname 9. Experimenten en bijzondere inrichting onderwijs 10. Sancties 11. Caribisch Nederland 12. Invoerings- en overgangsrecht 13. Slotbepalingen

8 Structuur “In der Beschr ä nkung zeigt sich der Meister.”

9 Art. 118a, eerste lid (onderwijsachterstanden) Burgemeester en wethouders, de bevoegde gezagsorganen van de scholen in de gemeente, en de bevoegde gezagsorganen van de in de gemeente gelegen agrarische opleidingscentra, voor zover het betreft het daarin verzorgde voorbereidend beroepsonderwijs, voeren tenminste jaarlijks overleg over het voorkomen van segregatie, het bevorderen van integratie en het bestrijden van onderwijsachterstanden, de afstemming over inschrijvings- en toelatingsprocedures en het uit het overleg voortvloeiende voorstel van het bevoegd gezag van in de gemeente gevestigde scholen om tot een evenwichtige verdeling van leerlingen met een onderwijsachterstand over de scholen te komen. Het overleg is gericht op het maken van afspraken over de in de eerste volzin bedoelde onderwerpen. Deze afspraken hebben zoveel mogelijk het karakter van meetbare doelen. De inspectie rapporteert jaarlijks over de mate waarin die doelen worden bereikt. Burgemeester en wethouders kunnen de uitkomsten van het verplichte op overeenstemming gerichte overleg omzetten in bindende afspraken over onder andere de te realiseren prestaties en inspanningen, die – alvorens de afspraken tot stand komen – aan alle partijen worden voorgelegd. Indien het overleg over de voorgenomen bindende afspraken niet tot overeenstemming leidt, schrijven burgemeester en wethouders een nieuw overleg uit, waarbij zij initiatieven nemen tot het bereiken van een zo groot mogelijke consensus. Indien ook dit overleg niet tot overeenstemming leidt, vragen burgemeester en wethouders of een van de bevoegde gezagsorganen aan de geschillencommissie, bedoeld in het tweede lid, om een bindend advies. De geschillencommissie brengt binnen 4 weken aan burgemeester en wethouders dan wel aan het bevoegd gezag dat om het advies heeft verzocht, een bindend advies uit. Burgemeester en wethouders maken dit advies bekend aan de bevoegde gezagsorganen van de scholen in de gemeente.

10 Structuur Caribisch Nederland Bij transitie keuze voor Europese i.p.v. Antilliaanse wetgeving Eén stelsel van voortgezet onderwijs, twee wetten Nummering artikelen

11 Helderheid Voor wie geldt de wet? “Bij twijfel of deze wet op een of meer inrichtingen van toepassing is, wordt beslist bij koninklijk besluit.” (art. 120 WVO) Taalgebruik Toelichting wetsartikelen

12 Helderheid Explicitering Zaak “Wierden” Art. 74 (oud) WVO: “De bekostiging vangt in elk geval aan, nadat de school vijf achtereenvolgende jaren in het plan is opgenomen.”

13 Balans tussen wet en lagere regelgeving Ar 22: “Bij verdeling van de elementen van een regeling over de wet en algemeen verbindende voorschriften van lager niveau bevat de wet ten minste de hoofdelementen van de regeling.” Toelichting: “Hoofdelementen zijn in ieder geval de reikwijdte en de structurele elementen van de regeling. Veelal zullen daartoe ook de voornaamste duurzame normen behoren” Ar 24: “Zoveel mogelijk worden in de wet opgenomen: (…) d. voorschriften betreffende rechtsbescherming; e. voorschriften inzake sancties van bestuursrechtelijke of civielrechtelijke aard;”