Het OBIT-model Oppervlakkig leren en leren met diepgang

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

Redactioneel schrijven Les 3
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Bazarlessen Klas 2.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Redactioneel schrijven Les 2
Lesgeven en begeleiden
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Een lessenserie van drie lessen
Leerprincipe 2 Jouw vragen zijn belangrijker dan de antwoorden.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Toetsen: weet wat u meet
Breuken.
Begeleiden, hoe doe je dat?
Het begint bij het jonge kind
Stappenplan Samenvatten
De dag van het solliciteren Blok 1
Woordenschat groep 5 Thema 5, les 4
1 van 3 41 Waar denk je aan? (1) 1 Werk in tweetallen. Waar denk je aan bij...? Vertel om beurten waar je aan denkt. Schrijf het op één blaadje. Ieder.
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Uitspraken in prediker:
Lezen: doe het goed voor
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Thema 2 Periode 1 KOP
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Pilot Cursus Vakverbreding Toetsing 2008 Les 1 A.Materialen: A.Materialen: Reader is te vinden op Reader is te vinden op
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Brainstormen in het ixperium Les over goede onderzoeksvragen.
vakdidactiek pedagogiek
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
economie, van Lian Pattiasina van het
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Timboektoe Een gerecht uit….
Oefening met atlas en kaarten
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Vragen, wat voor vragen?.
Les 1 “Drie methodieken” thema 9.1. en 9.2.
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
De juiste route naar het juiste doel
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Examentraining.
Parafilie Les 9.
De didactiek van vandaag
WELKOM bij Denkvragen stellen simonettekoven.nl 1.
Communicatie 7e les.
Les 5: Verbale communicatie
Kritiek geven en krijgen
Les 6: non-verbale communicatie
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Het OBIT-model Oppervlakkig leren en leren met diepgang Marieken Pronk, m.pronk@aps.nl

Waarom toets je? Informatie krijgen Motivatie Inspectie …

Leerlingen zeggen: ‘Ik heb heel hard geleerd’ Wat doet zo’n leerling? Oppervlakkig leren? OB Leren met diepgang? IT

Gemeenschappelijke taal O = Onthouden B = Begrijpen I = Integreren T = Toepassen

Expertopdracht (kort): Werk in viertallen Lees eerst jouw eigen tekstfragment Zoek iemand die hetzelfde fragment gelezen heeft. Probeer het samen te vatten en bedenk er eigen lesactiviteiten en toetsvormen bij voor Nederlands. Ga terug naar het viertal en wissel uit per leeractiviteit. Laat de andere collega’s aanvullende activiteiten bedenken bij jouw leeractiviteit.

onthouden begrijpen integreren toepassen SET-02.004

Leren-1 Leren-2 Theoretisch kader onthouden & begrijpen lagere orde denken kennis als doel lineair leren denken beheersingsgericht reproductief leren formeel leren Leren-2 integreren & toepassen hogere orde denken kennis als gereedschap creatief leren denken toepassingsgericht productief leren authentiek leren 7

Obit en de toets Maak tweetallen Bekijk de toetsvragen Wat zijn de O-vragen, de B-vragen etc Bespreken onduidelijkheden

Bevorderen dieper leren In de les Soorten vragen Grotere opdrachten Met de ‘sandwich’

Tot slot Dit ga ik nooit meer doen… Dit ga ik vanaf morgen altijd doen…

Leren met diepgang: in de les & voor de toets