Het OBIT-model Oppervlakkig leren en leren met diepgang Marieken Pronk, m.pronk@aps.nl
Waarom toets je? Informatie krijgen Motivatie Inspectie …
Leerlingen zeggen: ‘Ik heb heel hard geleerd’ Wat doet zo’n leerling? Oppervlakkig leren? OB Leren met diepgang? IT
Gemeenschappelijke taal O = Onthouden B = Begrijpen I = Integreren T = Toepassen
Expertopdracht (kort): Werk in viertallen Lees eerst jouw eigen tekstfragment Zoek iemand die hetzelfde fragment gelezen heeft. Probeer het samen te vatten en bedenk er eigen lesactiviteiten en toetsvormen bij voor Nederlands. Ga terug naar het viertal en wissel uit per leeractiviteit. Laat de andere collega’s aanvullende activiteiten bedenken bij jouw leeractiviteit.
onthouden begrijpen integreren toepassen SET-02.004
Leren-1 Leren-2 Theoretisch kader onthouden & begrijpen lagere orde denken kennis als doel lineair leren denken beheersingsgericht reproductief leren formeel leren Leren-2 integreren & toepassen hogere orde denken kennis als gereedschap creatief leren denken toepassingsgericht productief leren authentiek leren 7
Obit en de toets Maak tweetallen Bekijk de toetsvragen Wat zijn de O-vragen, de B-vragen etc Bespreken onduidelijkheden
Bevorderen dieper leren In de les Soorten vragen Grotere opdrachten Met de ‘sandwich’
Tot slot Dit ga ik nooit meer doen… Dit ga ik vanaf morgen altijd doen…
Leren met diepgang: in de les & voor de toets