Schoolse taalvaardigheid bij rekenen Een onderzoek naar verschillen in gedrag, kennis, vaardigheden en attitudes van leraren basisonderwijs Nanke Dokter.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Informatieavond 22 april 2013
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Op naar…
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Zwemvaardigheid landelijk meetmoment en registratie.
PLUSKLAS.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Workshop evalueren Dcp
Academische Basisschool
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Rekeninstructie en schooltaalbevorderend gedrag Een onderzoek naar verschillen in gedrag van leraren basisonderwijs Nanke Dokter – 22 januari 2016.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Het bevorderen van diep leren in het voortgezet onderwijs Presentatie inspiratie- bijeenkomst NRO Dr. Maaike Koopman Projectnr.:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR) Rekendidactiek op het CPI Een onderzoek naar het effect van een lessenserie rekendidactiek, waaronder.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Effectief leesonderwijs voor en door docenten Nederlands Jacqueline Evers-Vermeul (UU) José van der Hoeven (CED-groep) Huub van den Bergh (UU) Montessori.
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
EEN VEILIGE THUISHAVEN
De juiste route naar het juiste doel
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
Toetsing Vakdidactiek 2.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Michel van Ingen en Nanke Dokter
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Schoolse taalvaardigheid bij rekenen Een onderzoek naar verschillen in gedrag, kennis, vaardigheden en attitudes van leraren basisonderwijs Nanke Dokter – 5 november 2013

Schoolse taalvaardigheid bij rekenen- Nanke Dokter2 Inhoud presentatie 1.Aanleiding 2.Doel onderzoek 3.Theoretisch kader 4.Onderzoeksvragen 5.Onderzoeksopzet 6.Belang onderzoek –Maatschappelijk –Wetenschappelijk –Persoonlijk (motivatie) 7.Begeleiding onderzoek

Schoolse taalvaardigheid bij rekenen- Nanke Dokter3 Aanleiding Leerlingen begrijpen op school soms de instructie niet, omdat de taal die gebruikt wordt anders is dan thuis. Leraren zijn zich daar vaak niet van bewust.

Schoolse taalvaardigheid bij rekenen- Nanke Dokter4 Doel onderzoek Hoe kunnen we ervoor zorgen dat leraren schooltaalverwerving bij leerlingen bevorderen? 1.Inzicht krijgen in schooltaalbevorderend gedrag en de leraarkenmerken die dit bepalen 2.Verbeterpunten vaststellen en een training voor basisschoolleraren opzetten, uitvoeren en evalueren

Schoolse taalvaardigheid bij rekenen- Nanke Dokter5 Theoretisch kader 1.Wat is schooltaal? 2.Schooltaal en schoolsucces 3.Rol leraar bij aanleren schooltaal 4.Rol van taal bij rekenen

Schoolse taalvaardigheid bij rekenen- Nanke Dokter6 Kijk, die zwaait. Die jongen klimt over het hek. Daar rijden auto’s. Er is iemand in een gat. Als die onvoorzichtige jongen niet uitkijkt, kantelt het hek waarop hij geklommen is en valt hij in de door de wegwerker gegraven kuil.

Schoolse taalvaardigheid bij rekenen- Nanke Dokter7 Schooltaal en schoolsucces Leerlingen met meer schooltaalbeheersing hebben meer succes op school (Snow e.a., 1989; Schleppegrell, 2004; Leesemans, 2009; Haag e.a., 2013; Kleemans, 2013; Smit, 2013)

Schoolse taalvaardigheid bij rekenen- Nanke Dokter8 Rol leraar Leraren verschillen in de mate waarin ze schooltaalbevorderend gedrag vertonen (Henrichs, 2010; Riteco & Swank, 2004; Van de Eerde e.a., 2002)

Schoolse taalvaardigheid bij rekenen- Nanke Dokter9 Taal bij rekenen De rekeninstructie, waarbij leerlingen contextrijke problemen krijgen aangeboden, is de laatste jaren veel taliger geworden. (Prenger, 2012, Smit, 2013, Kleemans, 2013; Mercer & Sams, 2006; Haag e.a., 2013)

Hoeveel vlakken hebben de volgende figuren? cilinderkubus (Uit opgavenboek Rekenrijk groep 4) Schoolse taalvaardigheid bij rekenen- Nanke Dokter10

Schoolse taalvaardigheid bij rekenen- Nanke Dokter11

Schoolse taalvaardigheid bij rekenen- Nanke Dokter12 Onderzoeksvragen Hoofdvraag: Hoe ziet schooltaalbevorderend gedrag van leraren basisonderwijs tijdens de rekeninstructie eruit, welke leraarkenmerken zijn hiervoor bepalend en hoe kan dit gedrag worden gestimuleerd?

Schoolse taalvaardigheid bij rekenen- Nanke Dokter13 Deelvragen 1. Welk schooltaalbevorderend gedrag vertonen leraren basisonderwijs in groep 3 en 4 tijdens de rekeninstructie en in hoeverre verschillen zij daarin? 2. Hoe hangt de mate waarin leraren schooltaalbevorderend gedrag vertonen samen met hun kennis, vaardigheden en attitudes ten aanzien van schooltaal? 3. Welke elementen dient een training voor leraren gericht op het bevorderen van schooltaal te bevatten? 4. Wat zijn de effecten van deze training op het schooltaalbevorderende gedrag van leraren?

Schoolse taalvaardigheid bij rekenen- Nanke Dokter14 Onderzoeksopzet Deelstudie 1 Inzicht in schooltaalbevorderend gedrag 25 leraren groep 3/4 Observaties mbv videoregistratie Analyse mbv instrument Vragenlijsten Pilot bij pabostudenten

Schoolse taalvaardigheid bij rekenen- Nanke Dokter15 Onderzoeksopzet Deelstudie 2 Training voor leraren opzetten, uitvoeren en evalueren 12 leraren basisonderwijs groep 3/4 Pilot bij pabostudenten Observaties mbv videoregistratie Analyse mbv instrument Vragenlijsten Interview

Schoolse taalvaardigheid bij rekenen- Nanke Dokter16 Belang Maatschappelijk –Verhoging schoolsucces leerlingen door verbeteren kwaliteit leraren –Producten Wetenschappelijk –Leraargedrag toevoegen aan bestaande onderzoeken Persoonlijk –Belang van schooltaal bij alle vakken –Onderzoek doen

Schoolse taalvaardigheid bij rekenen- Nanke Dokter17 Begeleiding Lectoraat Fontys: Anje Ros & Anouke Bakx Tilburg University: Sjaak Kroon, Rian Aarts & Jeanne Kurvers Fontys Pabo HK&E: collega’s taal, rekenen, collega’s promovendi, directie & teamleiders Thuis

Schoolse taalvaardigheid bij rekenen- Nanke Dokter18