De Effie Masterclass wordt mede mogelijk gemaakt door onze Effie Vrienden:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Preminiemen in competitie Kristof De Loose 26 november 2012.
Advertisements

MARY HOOGERBRUGGE, PIM VAN DER LINDEN, SHAM RAMESSAR
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Marketingplanning en -strategie
DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
STRATEGISCHE PLANNING
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
Strategische vernieuwing door propositieontwikkeling
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Saneren is vooruitzien Onderzoek naar bodemsanering in de provincie Overijssel december 2010.
Kernproject V1 College 1 31 Januari 2008 Instituut voor Interactieve Media.
Kernproject V1 College 1 9 februari 2009 Instituut voor Interactieve Media.
Marketing Werkgroep 6.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Workshop opstellen adviesrapport
Marketingplanning en strategie
Doelstellingen formuleren
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
Business Marketing Management
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
TIPS VOOR EEN WINNEND PROFIELWERKSTUK! Zo doe je dat.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Een Leven Lang DZC Symposium Achterhoek in Beweging Jeroen Sanders 15 november 2012.
Workshop verkiezing student-ondernemer 2014 maart/april 2014 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
DAVID PINTO
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Brainstorm woensdag 10 september 2014 Wat verwacht de moderne WaterScout? Alexander Haccou.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Studieloopbaanbegeleiding
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
De Geleide samenvatting
Bronnen en onderzoeksvragen
Indeling van hoofdstuk 2
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Direct Uitwerken concept DEM
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
MARY HOOGERBRUGGE, PIM VAN DER LINDEN, SHAM RAMESSAR APRIL 2015
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
Toetsing Vakdidactiek 2.
Zelfevaluatie GOK.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Nederland Filantropieland
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

De Effie Masterclass wordt mede mogelijk gemaakt door onze Effie Vrienden:

Effie Masterclass Hoe schrijf ik een Effie waardige case? Wat levert een Effie Award je op? MARY HOOGERBRUGGE, PIM VAN DER LINDEN MAART VEA KANTOOR AMSTELVEEN

Agenda, zes Effie Masterclasses van 16:00 tot 18:00 uur Masterclass #1 op 8 maart: Wat zijn de keukengeheimen van een winnende Effie Case? Masterclass #2 op 22 maart: Een heldere strategie als basis voor effectieve communicatie. Masterclass #3 op 5 april: Hoe doe je effectief communicatieonderzoek? Masterclass #4 op 19 april: Innovatie als drijfveer van effectieve communicatie Masterclass #5 op 10 mei: Een kijkje achter de schermen van winnende Effie Cases deel 1 Masterclass #6 op 24 mei: Een kijkje achter de schermen van winnende Effie Cases deel 2 Effie Masterclasses 2016

Mary Hoogerbrugge Een kijkje achter de schermen van de jury

Uitgangspunten Effie

Effie: Wereldwijd dé meest prestigieuze Award voor bewezen effectieve marketingcommunicatie Meer dan 30 landen verspreid over 5 continenten Eigendom van Effie Worldwide Inc. (New York) Sinds 1983 in Nederland: VEA + BVA Doel: aandacht voor ons vak, leren door kennis te delen

Inzenders voor de Effie moeten aantonen dat de communicatie een belangrijke of doorslaggevende rol heeft gespeeld bij het behalen van een buitengewoon marketingresultaat.

De inzendcategorieën Gedrag Kort Merk Maatschappelijk (Bewustwording) Uitgangspunten: -Recht doen aan de diversiteit van reclamecampagnes -Objectivering en vergelijkbaarheid van de resultaten -Focus op relatie doelstelling – strategie - resultaat Gedrag Lang

Focus op strategie en strategische keuzes Inzicht voor alle vak-professionals: Wat werkt wel, wat werkt niet en vooral waarom Hoe hebben campagnes gewerkt: wat zijn de mechanismes? Nauwkeurige en toegankelijke rapportage van het juryoordeel Effie als basis om te leren

1.Buitengewoon goede resultaten 2.Specifieke en ambitieuze doelstellingen 3.Een slimme strategie, gebaseerd op een inzicht 4.Overtuigend onderbouwd met onderzoek! De bouwstenen van een Effiecase

2010: Albert Heijn (grand Effie) 2011:Robijn 2012:Bol.com 2013:Telfort, Dela, Unox 2014:Triodos 2015:Jumbo De gouden winnaars van de afgelopen jaren

Uitgangspunten Juryproces

1.Jureren = de kwaliteiten van de case blootleggen 2.De inzending is de basis Twee basisprincipes

Gedragscampagnes (lang en kort lopend): directe relatie tussen start campagne en waargenomen resultaat marktaandeel/volumegroei als criterium Merkcampagnes: effectopbouw in de tijd, geen directe link met individuele campagnes merkvoorkeur/merkoverweging belangrijke criteria Maatschappelijke campagnes: maatschappelijk issue op de publieke agenda attitudeverandering of gedrag als criterium Aandachtspunten per categorie

Hoe beoordelen we de effectiviteit van een case?

Doelstellingen (vragen 2,3 en 4) Strategie, incl. creatief idee en media-middelenstrategie (vragen 5,6,7) Resultaten, incl. verband tussen communicatie & commerciële resultaten (vragen 8,9,10) Besteed budget (vraag 11) Bouwstenen van de vragenlijst

Basis voor het beoordelen van de effectiviteit Basis voor inschatten van de moeilijkheidsgraad van de case Aandachtspunten bij jurering: Is de uitgangssituatie helder en concreet? concurrentieveld ! Zijn de doelstellingen realistisch en ambitieus genoeg? Is er een logisch verband tussen de overall doelstelling en de communicatiedoelstellingen? Zijn de doelstellingen meetbaar en concreet genoeg? 1. Doelstellingen

Koppeling doelstellingen aan de strategische keuzes. Op welke wijze heeft communicatie bijgedragen aan het resultaat? Aandachtspunten bij jurering: Sluit de strategie logisch aan op de doelstellingen en het resultaat? Is er sprake van een helder en overtuigend inzicht? Wordt duidelijk hoe de communicatie heeft gewerkt, bijv. welke werkingsvariabelen vormen de kern van de strategie? Zijn de werkingsvariabelen goed gekozen: logisch, helder, slim en overtuigend? 2. Strategie

Hoe heeft het creatief idee invulling gegeven aan de strategie? Aandachtspunten bij jurering: Is het creatief idee consistent en logisch in lijn met de strategie? Is er sprake van een origineel idee dat het verschil maakt? Ook: rol van de media/middelenstrategie, logisch in lijn? Creatief idee

Koppeling resultaten aan de doelstellingen Wordt precies de bewijsvoering geleverd die nodig is om overtuigd te zijn van het behalen van de doelstellingen? Aandachtspunten bij jurering: Zijn de doelstellingen gehaald? Zijn de resultaten uitzonderlijk? Zijn de resultaten overtuigend en geloofwaardig? Is er logica tussen de overall resultaten en de communicatieresultaten? 3. Resultaten

Bewijsvoering van de wezenlijke rol voor communicatie Aandachtspunten bij jurering: Wat is de rol van communicatie geweest in het halen van de doelstellingen? op basis van rapportage op werkingsvariabelen Is het effect toe te schrijven aan communicatie of hebben andere factoren een belangrijke rol gespeeld – relativering effectiviteit en schetsen van de context? Effectiviteit van communicatie

Inschatting van de bestede financiële middelen Aandachtspunten bij jurering: Is het budget realistisch in relatie tot de doelstellingen, de marktsituatie en het resultaat? N.B. Werkelijk besteed budget komt zelden boven tafel. Beoordeling daarom op geloofwaardigheid en passendheid binnen de markt. Besteed budget

Communicatie heeft wezenlijke rol gespeeld bij behalen doelstellingen Focus op de relatie doelstelling – strategie – resultaat Commerciële doelstellingen worden gehaald Strategie (strategisch inzicht) is slim, origineel en logisch in lijn met de doelstellingen Geen twijfel over de resultaten, gebaseerd op objectieve bewijsvoering Tot slot: Effie-waardig?

De Effie Masterclass wordt mede mogelijk gemaakt door onze Effie Vrienden:

Pim van der Linden De Effie; Je workload voor april/mei/juni/juli/augustus 2016 PIM VAN DER LINDEN ADVIES & CONSULT

PIM VAN DER LINDEN Wat is de Effie? Waarom schrijf je een Effie? Welke opzet vraagt een Effie? Waarom en hoe zend ik in? Wie gaat wat doen en enkele voorbeelden PS: Enkele praktische tips Kernvragen

PIM VAN DER LINDEN Aantonen van de effectiviteit van de communicatie  Niet de marketing! Strategisch concept Geïntegreerdheid is een must Langere termijn is veelal essentieel De inzending is sterk afhankelijk van de categorie Helaas nog geen Britse degelijkheid Wat is een Effie?

PIM VAN DER LINDEN Evaluatieproces Aanzetplannen voor het komend jaar Extern materiaal voor prospects en PR Om klanten iets te ‘geven’ Om account te verwennen! Waarom schrijf je een Effie

PIM VAN DER LINDEN Formuleer een propositie voor de lezer, met andere woorden creëer een rode draad Schrijf je verhaal volledig consistent Formuleer kernachtig vanuit probleemstellingen met tussentijdse samenvattingen Niet te veel ‘relatieve’, ‘procentuele’ en ‘indexachtige’ gegevens Cijfers moeten relevant/doorzichtig zijn Welke opzet vraagt een Effie (1)

PIM VAN DER LINDEN Langere termijn gegevens maken meer indruk, maar moeten wel consistent zijn Selectief gegevens achterhouden helpt niet en verwoord zeer zorgvuldig Productintro’s, nieuwe types etc. maken vaak geen indruk De prijs kan nooit een communicatievariabele zijn echter… Speel met de mediastrategie Welke opzet vraagt een Effie (2)

PIM VAN DER LINDEN Het is een interessant interactie- en communicatiemoment Het is vaak een basis voor verdere strategievorming en zet de klant intern nog eens aan het denken Een begeleidende brief kan helpen Zorg dat in de case één kerngedachte centraal staat Uitvoerige onderzoeken etc. in de bijlage Waarom en hoe zend ik in

PIM VAN DER LINDEN Klant, account, strategie en creatie Een verhuisdoos vol afgekeurde briefings, interne rapporten en (on) voldoende evaluaties Cases: Haust, Lassie, Volkswagen, CBA, Essent, Aviko, McDonald´s, Taksi, Independer, Autodrop, Currence, Ziggo, DELA, FrieslandCampina, Old Amsterdam, AllSecur e.v.a. Wie gaat wat doen en enkele voorbeelden

PIM VAN DER LINDEN Haust: Keuzes in marktsegmenten Lassie: Productdifferentiatie VW:Marktverbreding McDonald’s:Penetratie en frequentie Taksi: Update productcommunicatieconcept CBA: Continuering populariteit DubbelFrisss: Mentale verfrissing Aviko:Product innovatie Inshared:Propositie-introductie DELA:Effectiviteit van creatie Independer:Marktverbreding Autodrop:Distributiestrategie FrieslandCampina:Merklading AllSecur: Nieuwe communicatie strategie Old Amsterdam: Vernieuwde profilering De rode lijn

PIM VAN DER LINDEN Voor-, tijdens-, na- campagnes meten Haalbare verhalen Orden je gedachten rondom één kerngedachte Blijf schrijven tot je erbij neervalt Gooi alles weg wat niet wezenlijk bijdraagt Laat derden je verhaal lezen Bedenk nog drie (creatieve) argumenten Praktische tips

1.Deadline Inzenders Eerste deadline : vrijdag 8 juli Tweede deadline : vrijdag 12 augustus Finale deadline : vrijdag 16 september 2.Bij vragen of suggesties neem contact op: Irma van Os (inhoudelijk) – Daisy Verma (technisch) – Data

De Effie Masterclass wordt mede mogelijk gemaakt door onze Effie Vrienden:

CONTACT EFFIE ORGANISATIE – IRMA VAN OS CONTACT SUPPORT EFFIE.NL + EFFIE INZENDMODULE – DAISY VERMA