Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo? Doorlopende leerlijnen taal en rekenen (VVE/PO) Eindhoven Donderdag 29 november 2012 Inez Zijlstra (beroepskracht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Voorschool voor iedereen
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
Schoolcijfers, een tweede natuur
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
In het bestuursakkoord
Wat is Passend Onderwijs
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
ECHTE VERANDERINGEN OP DE WERKVLOER VELONCONFERENTIE 2008 Interactumlectoraat Kantelende Kennis Jos van der Eijk, Jeannette Geldens, Ronald Keijzer, Helma.
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Startgroep Peuterica & obs Valkenhorst.
Pass’t Montessorionderwijs ?
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Centrale schoolbespreking
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
en het leerlingvolgsysteem
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Workshop Doorlopende leerlijnen rekenen ‘Iedereen telt mee’ Over de drempels met taal en rekenen: VVE-PO Carla Sanders, Nel van Loon en Magda van der Wulp.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Leerling- en onderwijsvolgsysteem Rekenen wiskunde Groep 6.
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Leer- en ontwikkelingslijnen 4-7 jaar
Doorlopende leerlijnen PCOU
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Transcript van de presentatie:

Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo? Doorlopende leerlijnen taal en rekenen (VVE/PO) Eindhoven Donderdag 29 november 2012 Inez Zijlstra (beroepskracht voorschoolse educatie Obs De Dordtse Til) Gäby van der Linde (projectleider Jonge kind, SLO)

Vaak gehoorde uitspraak: …. Opbrengstgericht werken moet je niet doen in voor- en vroegschool Laat ze toch lekker spelen

Opbrengstgericht werken: … Waar komt het vandaan? Opdracht van OCW (hoge opbrengsten) Inspectie van het Onderwijs (VVE – resultaatbepaling 2010) Referentieniveaus – Doorlopende leerlijnen  Opbrengstgericht werken verhoogt de leerprestaties! Dus het werkt!!!

Inspectie en OGW

Uitgelicht... Bij opbrengstgericht werken hoort niet alleen het meten van de resultaten maar vooral het daaruit conclusies trekken voor de inrichting van de educaties en het onderwijs. Dat geldt ook voor VVE……. …… Juist in de gewijzigde omstandigheden is opbrengstgericht werken een ‘must’ en dienen de VVE- resultaten van de kinderen uitgangspunt te zijn voor de inrichting van VVE.

Toetsingskader VVE Op gestructureerde en samenhangende wijze de ontwikkeling wordt gestimuleerd op het gebied van: Taal; Rekenen; Motoriek; en Sociaal-emotionele ontwikkeling.

Opbrengstgericht werken: … ? Wat is dat eigenlijk? Formatieve evaluatie; Aansluiten bij capaciteiten: wat kinderen kunnen Doelgericht, planmatig werken èn focussen op de (leer-) opbrengsten  Dus evalueren om instructie en verwerking op kinderen aan te passen: de volgende stap in het leerproces Doel: Effectiviteit van de educatie of het onderwijs te verbeteren/ hogere opbrengsten (breed geïnterpreteerd) te bereiken

Kortom:.. Opbrengstgericht werken Doelgericht werken Vroegtijdig signaleren Reflecteren op eigen handelen Juiste interventies

De beste kansen voor elk kind! Vroegtijdig beginnen met een doorgaande lijn!

Opbrengstgericht werken met jonge kinderen: Vraagt om overzicht en kennis van de doelen voor aanvang groep 1 en eind groep 2; Vraagt om juiste interventies: dus leerkracht-gedrag; Vraagt om overzicht van materialen; Vraagt om overzicht van mogelijke screeningsinstrumenten; Met uiteindelijk doel: Kinderen met een goed gevoel (‘lekker in hun vel’) aan groep 3 te kunnen laten beginnen

Ontwikkelingsdoelen 1.Met welke inzichten, kennis en vaardigheden op bijvoorbeeld het gebied van taal, rekenen, motoriek of sociaal-emotioneel komen kleuters in groep 1 binnen? –Wat moeten kinderen dan eigenlijk al kunnen? 2.Met welke inzichten, kennis en vaardigheden op bijvoorbeeld het gebied van taal, rekenen, motoriek of sociaal-emotioneel verlaten kleuters groep 2 en gaan ze naar groep 3? –Wat moeten kinderen dan minimaal eind groep 2 kunnen? 3. Hoe begeleiden, stimuleren en ondersteunen peuterleidsters en leraren groep 1/2 de kinderen in de tussenliggende periode?

Ontwikkelingsdoelen bij rekenen

Doelen: sociaal-emotioneel

Taaldoelen: doorgaande lijn

Wat betekent dit nu? Toetsen? Alle kinderen? Hoe gaat u na wat ze kunnen als ze: –Van peuterspeelzaal naar groep 1? –Of van groep 2 naar groep 3? Hoe komen ze op het gewenste niveau van een groep? Wat is dit gewenste niveau van een groep?

Meten is weten! ‘Van wegen wordt een varken niet vetter’

Kansen grijpen of kansen creëren Vrije observaties en (diagnostische) gesprekken: Observeren, luisteren, praten, vragen stellen Doelgericht of zoekend Filmfragment: binnenkomst peuters & knutselen

Je bereikt meer... als je goed weet wat je wílt bereiken

Pilots: Startgroepen Aanleiding Doel: onderzoeken of een sterkere verbinding met de basisschool leidt tot vermindering van taalachterstanden bij peuters Landelijk: 30 pilots

Opzet Startgroepen Peuters Maximaal 16 kinderen per groep 2,5 uur per dagdeel (totaal 12,5 uur p/wk) Locatie peuterspeelzaal/kinderopvang Schoolleider heeft de regie Werken naar een integrale visie, integraal team Centraal staat de inhoudelijke samenwerking Aandacht voor de ouderbetrokkenheid

Randvoorwaarden Startgroepen Peuters Samenwerken, leren van elkaar!! Spelenderwijs leren VVE reeds geïmplementeerd Aansluiten bij SLO-doelen Opbrengstgericht werken Inhoudelijk aanbod van startgroep t/m groep 8 Meer informatie:

Bijeenkomst 1 Voor- en vroeg- schoolse educatie Bijeenkomst 2 Voorschoolse educatie Bijeenkomst 2 Voor- en vroeg- schoolse educatie Bijeenkomst 2 Vroegschoolse educatie Bijeenkomst 3 Voorschoolse educatie Bijeenkomst 3 Voor- en vroeg- schoolse educatie Bijeenkomst 3 Vroegschoolse educatie Bijeenkomst 4 Voorschoolse educatie Bijeenkomst 4 Voor- en vroeg- schoolse educatie Bijeenkomst 4 Vroegschoolse educatie Bijeenkomst 5 Voorschoolse educatie Bijeenkomst 5 Voor- en vroeg- schoolse educatie Bijeenkomst 5 Vroegschoolse educatie Bijeenkomst 6 Voor- en vroeg- schoolse educatie Opbrengstgericht werken met jonge kinderen

VoorafIntake Bijeenkomst 1Kennismaken ‘Opbrengstgericht werken met jonge kinderen’ Ontwikkeling en leren van jonge kinderen OGW en de Rekenontwikkeling Consultatie op de werkvloer Bijeenkomst 2OGW en de Rekenontwikkeling Stap 1: Gegevens verzamelen, analyseren en interpreteren Stap 2: Passende doelen formuleren Bijeenkomst 3OGW en de Rekenontwikkeling Stap 3: Aanbod en aanpak bepalen, uitvoeringsplan maken Stap 4: Plan uitvoeren, tussentijds evalueren en eventueel bijstellen Bijeenkomst 4OGW en de Taalontwikkeling Stap 1 en stap 2 Bijeenkomst 5OGW en de Taalontwikkeling Stap 3 en stap 4 Bijeenkomst 6Implementatie, borging en afstemming Opzet training

Cyclus van Opbrengstgericht werken (©Jonge kind/SLO)

Kijken naar kinderen! Filmpje: Kringen meten Puk Wat zie je allemaal gebeuren? Wat denk je aan de hand van dit fragment over de taalontwikkeling en de rekenontwikkeling? Wat doet de leidster? Wat vind je van zo’n activiteit?

Stap 1: Gegevens verzamelen en interpreteren Gegevens verzamelen via a.Onafhankelijke genormeerde toetsen b.Observatie instrumenten en –lijsten c.Vrije observaties en (diagnostische) gesprekken

Gegevensverzameling Dordtse Til

Toetsen

Wat gaan we meten? Inspectie van het Onderwijs schrijft: Het is zinnig om niet alleen afspraken te maken over de instrumenten die gebruikt worden om de resultaten van vve te meten, maar om ook aan te geven wat het gewenste niveau is van de resultaten.

Op kind-niveau Kind iedere 'les' een helder doel voor ogen geven: –Wat gaan we doen? –Hoe gaan we dit doen? Evalueren met de kinderen (geef feedback!)

Op leerkracht-niveau Wat wil ik met deze groep dit jaar bereiken? Wat moet er in ieder geval aan bod komen om dit te realiseren? Hoe speel ik hierbij in op verschillen tussen leerlingen? Welke initiatieven moet ik hiervoor nemen? Hoe organiseer ik dit in de groep?

Op instelling/school/bouw-niveau Wat betekent opbrengstgericht werken voor de instelling, het hele team/ voor de onderbouw? Wat betekent dit in de aansluiting met de peuterspeelzaal/kinderdagverblijf?

Je bereikt meer... als je goed weet wat je wílt bereiken

Doelen – Inhouden - Leerlijnen

Methoden

Bronnenboeken

Materialen Spellen Ontwikkelingsmaterialen

Observatie, peiling en volgsystemen

Afsluiting Wilt u op de hoogte gehouden worden? Mail: Gäby van der Linde: Specifieke vragen? Stel gerust, wij geven u graag antwoord: Gäby van der Linde: Volg de website:

Bedankt voor uw aandacht!

En vooral heel veel....