Geneeskunde
Wat is een wetenschapper? ?
Kwalitatief onderzoek Vragen die beginnen met Waarom, Welke, … Oriënteren kennis Kwantitatief onderzoek Vragen die beginnen met Wat of JA/NEE-vragen Bevestigen kennis Wat doet een wetenschapper?
Hoe doet een wetenschapper dat?
Les 1: Nieuwsgierig? Verwonderen en Verkennen Les 2: Een wetenschapper op bezoek Verkennen en Onderzoek opzetten Les 3: Aan de slag! Onderzoek opzetten en Uitvoeren Les 4: Wat weten we nu? Concluderen Les 5: Publiceren en Presenteren Presenteren en Verwonderen Wat gaan wij doen?
Les 1: Nieuwsgierig? Wat weet je er al van? Wat wil je nog meer weten?
40000 Liter Gezond / ongezond Schijf van 5Calorieën Les 1: Nieuwsgierig?
Wat weet je er al van? Wat wil je nog meer weten? Les 1: Nieuwsgierig?
Caloriebalans Conditie Spieren Motoriek Les 1: Nieuwsgierig?
Wat weet je er al van? Wat wil je nog meer weten? Les 1: Nieuwsgierig?
Geheugen Emoties KeuzesLeren Les 1: Nieuwsgierig?
Heeft elk groepje een gezamenlijke onderzoeksvraag opgeschreven op pagina 11? Les 1: Nieuwsgierig?
1.Meetbare onderzoeksvraag 2.Testbare hypothese 3.Handtekening van de onderzoeker 4.Opzetten experiment Les 2: Een wetenschapper op bezoek
1.Meetbare onderzoeksvraag Wat was de bijbehorende onderzoeksvraag? Les 2: Een wetenschapper op bezoek
2.Testbare hypothese Wat waren de mogelijke hypotheses (noem er drie)? Les 2: Een wetenschapper op bezoek
3.Handtekening van de onderzoeker Als je de onderzoeker hebt overtuigd dat jullie je vraag kunnen beantwoorden in vier weken, krijg je een handtekening op pagina 13! Les 2: Een wetenschapper op bezoek
Maak opdracht 4: Testsituatie bedenken Beantwoord de vragen op pagina 15 en 16 zo nauwkeurig mogelijk Les 2: Een wetenschapper op bezoek
Weet elk groepje welke materialen de volgende les nodig zijn? Les 2: Een wetenschapper op bezoek
Les 3: Aan de slag! Menselijke zintuigen zijn bijzonder handig en nauwkeurig, maar soms laten ze je in de steek. Daarom is het bij onderzoek noodzakelijk meetinstrumenten uit te kiezen die precies zijn. Denk hieraan voordat je gaat starten met testen!
Les 3: Uitvoeren
Draai met je rechtervoet rondjes met de klok mee in de lucht Teken met je rechterhand een 6 in de lucht Laat je maatje controleren of het lukt Les 3: Aan de slag!
Hoe snel ga je op de fiets? Hoe snel gaat een auto? Hoe snel gaat een tennisbal? Hoe lang is een tennisveld? Hoe snel is de bal bij de tegenstander? Kan je de snelheid en tijd zelf meten? Les 3: Aan de slag!
Protocol: 1.Voorbereidingen voor je de test begint 2.Afnemen van de test 3.Testen en afsluiten van de test Wat is het gevaar van werken zonder protocol? Les 3: Aan de slag!
Heeft elk groepje een uitgewerkt protocol? Heeft elk groepje alle data verzameld voor les 4? Les 3: Aan de slag!
Les 4: Wat weten we nu? Grafieken
Een van de volgende grafieken zullen jullie waarschijnlijk gebruiken: Staafdiagram Lijngrafiek Puntenwolk Les 4: Wat weten we nu?
Staafdiagram Les 4: Wat weten we nu?
Lijngrafiek Les 4: Wat weten we nu?
Puntenwolk Les 4: Wat weten we nu?
Kun je nu op basis van je gemaakte grafiek een conclusie trekken over je hypothese? Kun je redenen bedenken waarom je deze resultaten hebt gekregen? Kun je redenen bedenken waarom je onderzoek misschien niet klopt? Alle katten hebben vlooien. Vlooien zijn rood. Dus: zijn alle vlooien rood? Les 4: Wat weten we nu?
Heeft elk groepje de resultaten? Heeft elk groepje de poster klaar voor les 5? Les 4: Wat weten we nu?
Les 5: Publiceren en presenteren
Wie heeft nieuwe onderzoeksvragen gekregen door zijn/haar onderzoek? Wie weet wordt iemand van jullie later professor! Les 5: Publiceren en presenteren
Geneeskunde