Geneeskunde. Wat is een wetenschapper? ? Kwalitatief onderzoek Vragen die beginnen met Waarom, Welke, … Oriënteren kennis Kwantitatief onderzoek Vragen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Advertisements

Bouwen doen we zo! Sjoerd & Remco Studenten van MBO – Bouwkunde niveau4.
Het formuleren van hoofd- en deelvragen
Maak een tentoonstelling
NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID
NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Een biologisch onderzoek
Trek een stukje van een ansichtkaart uit de hoge hoed.
Hoe teken je een klimaatgrafiek?
Glijbanen Een les onderzoekend leren voor
Doel van deze workshop Het maken van een test plan (draaiboek) voor een usability test
Goedemorgen.
Basisstof 9: Variatie in lengte en gewicht
Natuurkunde & Scheikunde
Proeven doen natuurkunde.
Natuurkunde Proeven doen 2.1 en 2.2
Doelstellingen formuleren
Het bos van Nieuw Wulven
A Datum: Namen Titel: (kort en bondig) Onderzoeksvraag: Hypothese:
Les 13 Presenteer je zelf (1)
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Visie & Strategie.
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Codekloppers Leren coderen. WAT GAAN WE DOEN? 4 oefen opdrachten 1 eindopdracht.
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Experiment.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Lezen: doe het goed voor
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
Eenzame kerst Media begrip week Kerstfeest Vraag 1: met wie en waar ga je dit jaar Kerstmis vieren? Vraag 2: ken je iemand die Kerstmis dit jaar.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Mobile Fun Hoi, ik ben Mobie en ik ga samen met Ronnie jullie deze PowerPoint presentatie presenteren. Op de volgende dia staat wat deze opdracht inhoud.
Inkopen van voeding Ranjana de Vries Wat gaan we doen deze les? Lesdoelen Inleiding op het onderwerp Opdracht Pauze Poster presentatie Kahoot.
SCHIJN EN WERKELIJKHEID ZIJN DROMEN BEDROG?. INTRO
Leervaardigheden in het vak nask1 Vaardigheden die je helpen het examen met succes te behalen.
Lezen: betoog. Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Moleculen Mo eculen Les 5 Zoek het uit! deel 1.
Voorbereiding dierentuin: bespreking van de ingeleverde verslagen
Week 1, les 9 Ga zitten in de kring.
Robots en programmeren
Natuurkunde-project Typ hier de titel van je project Jouw naam
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoeken 1HV.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID
COMMISSIE CONVERSIE OPTIMALISATIE HOE ZEND IK MIJN CASE IN?
Het onderzoek Onderwijs principes In de praktijk conclusie
Stuiterles.
Observeren, rapporteren
Presentatievormen.
Transcript van de presentatie:

Geneeskunde

Wat is een wetenschapper? ?

Kwalitatief onderzoek Vragen die beginnen met Waarom, Welke, … Oriënteren kennis Kwantitatief onderzoek Vragen die beginnen met Wat of JA/NEE-vragen Bevestigen kennis Wat doet een wetenschapper?

Hoe doet een wetenschapper dat?

Les 1: Nieuwsgierig? Verwonderen en Verkennen Les 2: Een wetenschapper op bezoek Verkennen en Onderzoek opzetten Les 3: Aan de slag! Onderzoek opzetten en Uitvoeren Les 4: Wat weten we nu? Concluderen Les 5: Publiceren en Presenteren Presenteren en Verwonderen Wat gaan wij doen?

Les 1: Nieuwsgierig? Wat weet je er al van? Wat wil je nog meer weten?

40000 Liter Gezond / ongezond Schijf van 5Calorieën Les 1: Nieuwsgierig?

Wat weet je er al van? Wat wil je nog meer weten? Les 1: Nieuwsgierig?

Caloriebalans Conditie Spieren Motoriek Les 1: Nieuwsgierig?

Wat weet je er al van? Wat wil je nog meer weten? Les 1: Nieuwsgierig?

Geheugen Emoties KeuzesLeren Les 1: Nieuwsgierig?

Heeft elk groepje een gezamenlijke onderzoeksvraag opgeschreven op pagina 11? Les 1: Nieuwsgierig?

1.Meetbare onderzoeksvraag 2.Testbare hypothese 3.Handtekening van de onderzoeker 4.Opzetten experiment Les 2: Een wetenschapper op bezoek

1.Meetbare onderzoeksvraag Wat was de bijbehorende onderzoeksvraag? Les 2: Een wetenschapper op bezoek

2.Testbare hypothese Wat waren de mogelijke hypotheses (noem er drie)? Les 2: Een wetenschapper op bezoek

3.Handtekening van de onderzoeker Als je de onderzoeker hebt overtuigd dat jullie je vraag kunnen beantwoorden in vier weken, krijg je een handtekening op pagina 13! Les 2: Een wetenschapper op bezoek

Maak opdracht 4: Testsituatie bedenken Beantwoord de vragen op pagina 15 en 16 zo nauwkeurig mogelijk Les 2: Een wetenschapper op bezoek

Weet elk groepje welke materialen de volgende les nodig zijn? Les 2: Een wetenschapper op bezoek

Les 3: Aan de slag! Menselijke zintuigen zijn bijzonder handig en nauwkeurig, maar soms laten ze je in de steek. Daarom is het bij onderzoek noodzakelijk meetinstrumenten uit te kiezen die precies zijn. Denk hieraan voordat je gaat starten met testen!

Les 3: Uitvoeren

Draai met je rechtervoet rondjes met de klok mee in de lucht Teken met je rechterhand een 6 in de lucht Laat je maatje controleren of het lukt Les 3: Aan de slag!

Hoe snel ga je op de fiets? Hoe snel gaat een auto? Hoe snel gaat een tennisbal? Hoe lang is een tennisveld? Hoe snel is de bal bij de tegenstander? Kan je de snelheid en tijd zelf meten? Les 3: Aan de slag!

Protocol: 1.Voorbereidingen voor je de test begint 2.Afnemen van de test 3.Testen en afsluiten van de test Wat is het gevaar van werken zonder protocol? Les 3: Aan de slag!

Heeft elk groepje een uitgewerkt protocol? Heeft elk groepje alle data verzameld voor les 4? Les 3: Aan de slag!

Les 4: Wat weten we nu? Grafieken

Een van de volgende grafieken zullen jullie waarschijnlijk gebruiken: Staafdiagram Lijngrafiek Puntenwolk Les 4: Wat weten we nu?

Staafdiagram Les 4: Wat weten we nu?

Lijngrafiek Les 4: Wat weten we nu?

Puntenwolk Les 4: Wat weten we nu?

Kun je nu op basis van je gemaakte grafiek een conclusie trekken over je hypothese? Kun je redenen bedenken waarom je deze resultaten hebt gekregen? Kun je redenen bedenken waarom je onderzoek misschien niet klopt? Alle katten hebben vlooien. Vlooien zijn rood. Dus: zijn alle vlooien rood? Les 4: Wat weten we nu?

Heeft elk groepje de resultaten? Heeft elk groepje de poster klaar voor les 5? Les 4: Wat weten we nu?

Les 5: Publiceren en presenteren

Wie heeft nieuwe onderzoeksvragen gekregen door zijn/haar onderzoek? Wie weet wordt iemand van jullie later professor! Les 5: Publiceren en presenteren

Geneeskunde