A3 bij DJI Mattheus Wassenaar Directeur Finance & Control 26 maart 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Wat is strategisch leren?
Resultaatgericht Samenwerken
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
... Molenwaard via naar… BESTUURSKUNDIGE WETMATIGHEDEN
Onze missie: “Wij voorzien onze opdrachtgevers en partners van simpele, praktische, kosteneffectieve en kwalitatief hoogwaardige oplossingen”.
Toekomst van de GGZ en de ziekenhuispsychiatrie
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Nationaal Innovatie Event
Visie Mensontwikkeling WSD
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Vitale en weerbare medewerkers
Rapportages zijn Managementinformatie
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
PLATO™-Intensief- Leadership
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
Opleiden van medewerkers
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Gemeenten & OCMW’s: hand in hand?. 1.Hand in hand? (1) Waar gaat dat over?
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Uitgangssituatie: Probleemstelling
Herstelondersteunende zorg in een forensische setting:
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
Vormgeven van de HRM-functie
VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 1 08/12/2009.
Deel 1: Definitie, geschiedenis en prevalentie
Business Case MISUT Hans Stolk 9 Januari UT 3TU VSNU ECIU Samenwerken en concurreren.
Uitgangssituatie: Probleemstelling Een advies aan de organisatie All Tech BV met betrekking tot de Nederlandse businessunit Materiaalkunde als Pilot betreffende.
Naar een optimaal HR - beleid
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA.
Mental Coachen Wat? Waarom? Wie?.
Stage presentatie Dierenambulance Groningen Jeremy Corcoran 2015/2016
Kennismaking M&O “Een eerste indruk”. Onderwerpen.  Persoonlijke ervaringen.  Motivatie  Beweegredenen.  Verwachtingen  Leervraag.
Servicecentrum Drechtsteden Resultaatgerichte dienstverlener voor de regio!
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
A-3 DJI netwerk INK bijeenkomst 2012 pijler 2. 2 A-3 managementgesprek visie op doel, inhoud en ondersteuning Gesprek tussen 2 vertegenwoordigers van.
A3 methodiek A3 methodiek: leiderschap in transitie-control?
Brunssum & Landgraaf Januari Even terugkijken.
INTEGRAAL PERSONEELSBELEID CED-Groep. Visie Missie Doelen Gespreks- cyclus en beoordeling Personeels- beheer Management en Organisatie Loopbaan- management.
leiderschap in planning & control
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Forensische Sociotherapie. Literatuur: Leefklimaat in de klinische forensische zorg – Peer van der Helm e.a. (SWP, 2013)
De verbinding tussen zorg en welzijn in de wijk. MISSIE Participe bevordert: welzijn in de wijk en zorg voor thuis.
Shared Services Netwerk Twente SAMENWERKING BEDRIJFSVOERING REGIO TWENTE NAAR EEN TWENTS MODEL EEN EERSTE HOUTSKOOLSCHETS EXPERTMEETING 13 SEPTEMBER 2012.
AANWEZIGHEIDSBELEID SYNTRA VLAANDEREN EOC, 19 februari 2014 Therese De Bruecker – Jessy Van Dousselaere.
Hoe organiseer je de vraagkant? Balanceren tussen flexibiliteit en bureaucratie.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Resultaatgericht Samenwerken
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Leiding geven aan school ontwikkeling
Samenwerking waterbeheerders
Integrale en interactieve kwaliteitszorg met A3 methodiek
Persoonlijk Leiderschap
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Boeien en binden van goede medewerkers
Hogeschool Rotterdam “teams aan zet” 9 mei 2019
Onderzoeksproject Service’
Transcript van de presentatie:

A3 bij DJI Mattheus Wassenaar Directeur Finance & Control 26 maart 2014

A3 bij DJI | 26 maart DJI - waar vrijheid ophoudt en weer kan beginnen Omzet 2014: € 2,3 miljard, ruim fte Organisatie:  Gevangeniswezen (29 vestigingen, plaatsen)  Justitiële jeugdinrichtingen (4 rijksinstellingen, 6 particulier, 775 plaatsen)  Forensische zorg (2 rijksinrichtingen, 9 particulier, plaatsen )  Bijzondere voorzieningen (4 detentiecentra, plaatsen)  Dienst Vervoer en Ondersteuning  Dienst Geestelijke Verzorging  Nederlands Instituut voor Forensische Psychiatrie en Psychologie  Shared Service Centra en Opleidingsinstituut

A3 bij DJI | 26 maart DJI & A3: wat was de winst…  Meer focus door minder doelen;  Meer interactie door A3 managementgesprekken;  Aangezet tot nadenken over de te behalen resultaten en hiertoe noodzakelijke acties;  Meer eigen regie (decentraal);  Vergroting betrokkenheid;  Alignment van inspanningen naar missie en visie;  Van een ritueel naar een betekenisvol gesprek over het functioneren van het organisatieonderdeel;  Vermindering administratieve lasten;  Verbeterde samenhang en consistentie.

A3 bij DJI | 26 maart DJI & A3: waar liggen onze valkuilen…  Minder autonomie en meer centralisatie (‘managen van middelen’);  Verminderde motivatie door het uitblijven van decentraal succes door externe beperkingen;  Informatiebehoefte opdrachtgever sluit niet aan bij decentrale rapportages, toename verantwoordingsinformatie;  Druk op het primaire proces (incidenten) beperkt aandacht voor dialoog en reflectie;  Onvoldoende sterke cultuur van aanspreken en afspreken;  Zijn leiderschap en communicatieve vaardigheden op voldoende niveau?

A3 bij DJI | 26 maart 2014 DJI en A3 – de toekomst Rest de vraag: wat is het volgende station? (Doeleman, 2014) Integraal management is voorbij; van A3 naar A4 5