Van laagste prijzen…naar goede zorg Dotzorg 19/02/2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Jong VLD Academy. Doelstelling: Voorbereiden en klaarstomen van jong politiek talent voor de verkiezingen van 2012.
Kopen en verkopen les 74.
Altijd meer aandacht 2012 Welkom bij Hutten. Cijfers op een rij ✪ Nationale toonaangevende culinaire dienstverlener ✪ Brabantse gastvrijheid 1929 ✪ Bijna.
Kandinsky College Malderburchtstraat
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
Werkvormen als vanzelf
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Een startersgids voor innovatie
Hogescholen in Dialoog
Logical Framework Approach
De kaart is niet het landschap
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
TWAALF ARTIKELEN OM IDEEËN TE DODEN OF IDEEËN TE WEKKEN
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Pantar Amsterdam E-learning Maaike Verburgh – teamleider/docent
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Hartelijk welkom in Halle
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Kansrijk Ondernemen 2 september 2010 Er is niets verkeerd aan verandering, zolang het maar in de goede richting is. - Winston Churchill.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
VERANDEREN? BLIJF VOORAL JEZELF!.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Groep Colruyt en ‘participatie’
Visie & Strategie.
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
Samen sterk in verandering
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Het coachende functioneringsgesprek
Groepsdynamica & Interactief communiceren
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 7 Stakeholderanalyse, wenselijkheid en haalbaarheid en vooruitblik elevatorpitch.
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Mental Coachen Wat? Waarom? Wie?.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Kom je ook modderworstelen? Waterinfodag 2016 ‘s-Hertogenbosch, 31 maart 2016.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Topfit de zomer in!.
Anders kijken, anders doen
Kan je zien of iemand holebi is?
Samen sterk in verandering
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Wat zit er allemaal in je hoofd ?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Groei van ‘de onderneming’ …
Beste ath 4..
Verbindende Besluitvorming werkt.
Beste ath 4..
Onze filosofie: Resultaten kunnen altijd beter
Persoonlijk Leiderschap
Duurzame inzetbaarheid
Gezondheidsverschillen
Slim tellen.
Slim tellen.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Leiderschapsontwikkeling
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Van laagste prijzen…naar goede zorg Dotzorg 19/02/2016

Een stukje geschiedenis…  1928 : Franz Colruyt start groothandel in koloniale waren  1953 : leveren aan zelfstandige kruideniers winkels met “BONI” label

Een stukje geschiedenis  1958 : Jo colruyt neemt samen met zijn broers het bedrijf over  1964 : Cash Discount

Een stukje geschiedenis  1976 : naam Colruyt  1984 : bijna failliet  2016 : Colruyt Group

Missie

Waarden

“We doen wat we zeggen en we zeggen wat we doen”  Duidelijk  Eenvoudig  Transparant  No nonsense  Bescheiden krachtlijnen

Een bedrijf groeit naarmate de medewerkers groeien  Opleiding ≠ kost  Elk individu kan zijn persoonlijk leiderschap opnemen  Luister naar je medewerkers  Jobrotaties  Iedereen gelijk  Verloning  Inspirerende leiders krachtlijnen

Betrokkenheid krachtlijnen

Weten waarover het gaat Het zinvol vinden Uitgenodigd worden om mee te doen Hulp en steun krijgen schouderklopje Resultaat zien Slaagkans van een project/opdracht Betrokkenheid - Wat - Doelstelling - Timing - Wie -what’s in it for me? -meerwaarde -Meedenken -Teamoverleg -Info krijgen -Middelen krijgen -Tijd -Ondersteuning van leidinggevende -feedback -Positief -Jullie doen dat goed! -Halen we de doelstelling? -Meetpunten -effect krachtlijnen

Problemen of opportuniteiten?  What’s in it for me? krachtlijnen

Innoveren en durven proberen Niet alles lukt krachtlijnen

Budget  Wat is budget voor jullie? krachtlijnen

Budget oefening  2 medewerkers staan in voor de bedeling van materialen op de afdelingen.  Door het gebruik van een nieuwe kar kunnen ze per ronde 30 minuten winnen  Ze doen deze ronde 4 keer per week  Loonkost = €25/uur  Aankoopprijs nieuwe kar = €2.000 krachtlijnen

Budget = opbrengstmogelijkheid “De budgetberekening was de enige manier om aan te tonen dat de baas niet zot geworden was “ (Jo Colruyt nav de introductie van computers in de winkels) krachtlijnen

Werkvereenvoudiging WVV  Laagste prijzen = laagste kosten  “We besparen niet, we investeren in de laagste prijzen”  Meten is weten krachtlijnen

WVV : enkele voorbeelden WVV

WVV = pak hebben op je werk Vloeken = aanpakken WVV

WVV = attitude  Leer mensen kijken met een bril van wvv  Coaches werkvereenvoudiging WVV

WVV = 5 stappen WVV Stilstaan – zien – benoemen – aanpakken – verankeren

WVV = continu  “ De beste oplossing bestaat niet. Je kan enkel en voortdurend zoeken naar een verbetering van de huidige situatie”  “ De enige constante is de verandering”  “ begin met het oogsten van het laaghangend fruit “ WVV

En in de zorg…  We doen wat we zeggen en we zeggen wat we doen?  Lokaal vs nationaal  Politiek? Zorg

Opleiding, medewerkers  Durven we voldoende investeren in onze medewerkers? Opleiding vs kost?  Gemotiveerde medewerkers. Passie  Alles voor goede zorg  Geloof in het kunnen van je mensen

Budget

Werkvereenvoudiging  Vroeger geen gewoonte, zit niet in het DNA van de openbare sector.  Hoe meer regeltjes, hoe moeilijker  Wvv = Weerstand Voor Verandering? We doen dit al 20 jaar zo.  = investeren in goede zorg  Zoek het niet te ver : 10 x 100 =  Budget = opbrengstmogelijkheid  Maak je winsten zichtbaar