The power of words… I’m blind. Help me! It’s a beautiful day and I can’t see it!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Advertisements

Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Mijn gegevens op het web!?
T.R.O. doelstelling Doelstelling ?.
Succesvol informatief presenteren
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Presenteren met PowerPoint
Jezelf waarmaken Laat je ZIEN in je sollicitatiebrief Lezing voor Meppel United, 30 oktober 2013.
PowerPointslides maken
Leiderschap en HR Meerkat Relatiedag 2010.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Schrijven in passende stijl
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
Welkom op onze thema-avond
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
CanDo Coaching.
Schrijven met een strategie
Filmpje 1: Lisa Ramkema, winnares NK Evelator pitch 2011
Het leven is een taart Ons leven bestaat uit de invulling van taartpunten. Het zijn levensterreinen die voor mensen vaak belangrijk zijn. Deze opdracht.
De dag van het solliciteren Blok 1
The Six Thinking Hats WORKSHOP. DIVERGEREN Dit is het genereren van zoveel mogelijk ideeën, feiten, problemen, kenmerken, gevolgen, oorzaken, oplossingen.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Workshop Klantgericht Corresponderen. Doelstellingen  Aanreiken basistechnieken klantgericht corresponderen  Presentatie richtlijnen schriftelijke communicatie.
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
1 : De sollicitatie-brief + Curriculum vitae 2 : Het sollicitatie-gesprek 3: Vervolgprocedures SLC21 : Solliciteren.
Verschillende rollen en stijlen
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Jouw bedrijf in 10 seconden 1 Aleid Overbeek | Businesscoach 45+ | jouwbedrijfin10sec6okt2015.
Wat schrijf je wel en niet op jouw website?? door Mart Rienstra.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
DUURZAAM ONDERNEMEN in het bedrijfsleven Een gezond, winstgevend en succesvol bedrijf door duurzaam ondernemen (SPRINT) MARKETING EN COMMUNICATIE.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf presenteren!
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Studieloopbaanbegeleiding
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Succesvol informatief presenteren
Stiftgedichten.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
LOB zeven stappen naar succes
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
LOB Waar ben je trots op?.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Convergeren: keuzes maken
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Nee Zeggen!.
Beter denken om beter te vergaderen
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Betoog.
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
De schrijver mee op reis
Social media voor statenleden/politici
Transcript van de presentatie:

The power of words… I’m blind. Help me! It’s a beautiful day and I can’t see it!

“Sterke teksten maken je leven makkelijker, leuker en succesvoller.” Welk middel of kanaal je ook kiest, érgens komt een tekst. Nadenken over die tekst leidt tot effectieve teksten… ‘De Drie Denkstappen’ PvIB, Doorn, donderdag 14 juni 2012 Wie formuleert in 15 woorden wat hij/zij als professional de wereld te vertellen heeft?

Communicatiestrategie Consonante Consonante: tot 2009 ‘mede-Klinker’ sinds 2009 ‘op dezelfde golflengte’ Communicatieconcept: de golf Boodschap in 9 woorden: “Sterke teksten maken je leven makkelijker, leuker en succesvoller…” Daarom ook sponsor van het schrijfonderwijs in ontwikkelingslanden via ‘Save the Children’ Niet wat of hoe, maar waarom…

De Drie Denkstappen van Consonante Welke feedback krijgen en geven wij op een tekst? volgorde van letters: spelling volgorde van woorden: formulering volgorde van zinnen/alinea’s: structuur + nog veel meer… Inhoud, duidelijkheid, stijl, toon, opmaak, toegankelijkheid, kanaal, middel, omvang, timing, perspectief…

Waarom schrijven wij? We willen effect, we willen beïnvloeden!

Waarom missen zoveel teksten hun doel? We beginnen gewoon…

We denken niet meer na… We kunnen toch alles nog verwijderen, verplaatsen…

Daarom heeft Consonante een methode ontwikkeld ‘De Drie Denkstappen’: 1.bedenk wat je wilt bereiken met je tekst (wat weet, vindt, voelt en doet je lezer nav jouw tekst) 2.maak strategische keuzes voor de communicatie (voor wie, wat, hoe en via welk kanaal) 3.formuleer lezersvragen en … schrijf de tekst: a.structuur b.formulering c.spelling

Schrijftips in 12 tweets… Schets met schrijversvragen een concreet beeld van je ideale lezer. Formuleer gedrag, dat haalbaar is met een tekst. Verplaats je in de situatie waarin de tekst gelezen wordt. Gebruik lezersvragen om de structuur te bepalen. Kies het perspectief van je lezer. Start met de kern, val met de deur in huis. Formuleer: beeldend, positief, direct en actief. Houd woorden bij elkaar, die bij elkaar horen. Schrap: wordt, worden, zal en zullen, men, iedereen… Vermijd naamwoordconstructies; meestal overbodig. Beperk het gebruik van bijvoeglijk naamwoorden. Verzend nooit je eerste versie... Elke maand gratis schrijftips:

Nu snel aan de slag… pak het formulier en het schema vertel je buurman/-vrouw in 10 woorden, waar je momenteel professioneel mee bezig bent kies samen een thema, dat in de branche actueel is bedenk wat je hierover wilt delen via Twitter vul in overleg de drie denkstappen in formuleer een tweet…

Gebruik de drie denkstappen om * je eigen teksten effectief te produceren * teksten van anderen gericht te beoordelen * tekstopdrachten succesvol uit te besteden Elke maand gratis schrijftipsgratis schrijftips Inhouse trainingen door heel Nederland Open Inschrijving: Groningen/Amersfoort Teksten Twitter & LinkedIn (10 juli, 17 aug.) Denkstappen (21 aug, 5 sept.) BOEKZONDEREIND

Marian Stoppelenburg februari 2011

“Six Thinking Hats” Edward de Bono (1986)

De witte hoed: informatief, geen mening De Drie Denkstappen, woensdagmiddag 13 juni 2012 #Amersfoort; Ned- Dui begint om 20.30h bit.ly/dertienjuni #EK12 bit.ly/dertienjuni

De gele hoed: optimistisch, waarden In één dagdeel verbeter ook jij de #kwaliteit van al je zakelijke teksten... bit.ly/sterketeksten bit.ly/sterketeksten

De blauwe hoed: controlerend, stappen, regels Meer effect van je #teksten? Speciaal aanbod voor LinkedIn- connecties bit.ly/ekt4dVbit.ly/ekt4dV

De zwarte hoed: kritisch, waarschuwing Een slechte tekst levert schade op, geen klanten bit.ly/f0pYHG #imagoschade #beeldvorming #slim #tekstcontrole bit.ly/f0pYHG

De rode hoed: emotioneel, persoonlijk Als koper van het Boekzondereind sponsor je het schrijfonderwijs in ontwikkelingslanden bit.ly/hHUDuG bit.ly/hHUDuG

De groene hoed: creatief, humor, omdenken Wat is het grote voordeel van een ouderwetse typmachine? bit.ly/I3tRQs bit.ly/I3tRQs

Geen dissonante, maar Consonante Communicatie Fc Fc