Gemeente Pepingen Instap: 01/01/2014.  Besluit Vlaamse regering van 25.06.2010, gewijzigd op 23.11.2012  Ministerieel Besluit 01.10.2010, gewijzigd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Limburg.be. BUDGET 2014 EN MEERJARENPLAN NOVEMBER N
Advertisements

De nieuwe beleids- en beheerscyclus Nieuwigheden en begrippen in een notendop.
Lokale financiën in economisch en financieel moeilijke tijden Benego 18/04/2013 Luc Janssens Schepen van financiën gemeente Kapellen.
Beleids- en Beheerscyclus
BBC Gecumuleerde budgettaire resultaat vorig boekjaar
VZW: to be or not to be? Kiwanis Avelgem – Land van Streuvels
De omgevingsanalyse binnen het strategisch meerjarenplan
Beleids- en BeheersCyclus
BBC en Meerjarenplanning Jan Verschueren – VVSG Internationaal.
Gemeente Zwalm Financiële rekening 2011
Liquiditeitenplanning, cashflow en berekening gemeentelijke bijdrage
1 Rekening Evolutie begrotingsresultaat GD 2.
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
Beleids- en BeheersCyclus
Beleids- en Beheerscyclus voor Gemeenten, OCMW’s en Provincies
Beleids- en Beheerscyclus
EXTERNE AUDIT INZAKE DE JAARREKENING VAN OCMW’S. INLEIDING 1.Situering externe audit in geheel van NOB 2.Werking, verloop en doelstellingen externe audit.
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
Raadsledenavonden VVSG Leuven, 7 mei 2013 Gent, 15 mei 2013
Integratiebeleid in de meerjarenplanning Peter Sels
Lokale planning in tijden van BBC Ben Gilot en Jan Leroy, VVSG De eerste 100 dagen voor lokale mandatarissen Hasselt, 21 februari 2013 Affligem, 26 februari.
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
Beleids- en Beheerscyclus
De beleids- en beheerscyclus voor u toegelicht
Rekening Evolutie begrotingsresultaat GD Uitgaven 2012 gewone dienst volgens functionele code totaal :
Aanpak BBC lichting 1/1/2014 opmaak meerjarenplan/budget.
Bert Gijsels Marc Vanleeuw BDO Public Sector Open VLD
Ocmw rekening OCMW EN GEMEENTE ZELFDE BBC BOEKHOUDING Werken deels gelijklopend: Hebben zelfde onderverdelingen wat betreft: -beleidsdoelstellingen,
Overheidsopdrachten en dagelijks bestuur - VVSG 2008 Overheidsopdrachten De spelregels bijgesteld Donderdag 13 november 2008, Gent Dinsdag 18 november.
6 stappen in Risico management
Opleiding BBC-financieel
Opleiding BBC-financieel
Hasselt, 22 januari DAGPROGRAMMA 2 10U00-12U00TOELICHTING FINANCIËLE LUIK 12U00-13U00LUNCH 13U00-14U00TOELICHTING STRATEGISCH LUIK - Toelichting.
Hasselt, juni Inleiding : Wat, Hoe, Wie, Waarom en Wanneer? 2.DE BBC: Wat zit erin? Wat doen we ermee? 1.Twee luiken 2.Bouwstenen 3.Investeringsenveloppes.
29/05/ VAN VISIE NAAR BELEIDSPLAN BELEIDSPLAN FINANCIEEL VERTAALD Toelichting op adviesraden november 2013.
MEERJARENPLAN Gemeenteraad 16/12/2014.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
JAARREKENING Rekening 2013 Gewone Dienst Buitengewone Dienst Begrotingsresultaat Resultaat van het dienstjaar
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Conceptbegroting Presentatie EFT Commissie Valkenburg a/d Geul, 15 oktober 2014.
Beknopt financieel profiel van de gemeente: PEPINGEN MEERJARENPLAN (toestand 2013)
Conceptbegroting Presentatie Commissie EFTR Valkenburg a/d Geul, 14 oktober 2015.
Toelichting bij de financiële nota van de jaarrekening 2015 Roger Caymax Financieel beheerder.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Wegwijs in meerjarenplanning Werking gemeente Steenokkerzeel.
BBC & BBC-DR Beleids- en beheerscyclus voor lokale besturen Digitale rapportering Gent, 12 mei 2016 – Shopt IT.
VD2 Advies Afdeling 6.4 Wet ruimtelijke ordening Presentatie raad gemeente Leudal 11 september 2012 T.J.E.A. van der Heijden, directeur VD2 Advies b.v.,
Budgetwijziging 2016 Meerjarenplan 2014 – 2019 Budget 2017
Strategisch meerjarenplan Budget 2017
Integratiebeleid in de meerjarenplanning Peter Sels
Budgetwijziging 2016 Meerjarenplanwijziging
Gemeenteraad 29 mei 2017 Jaarrekening 2016.
OCMW Vereniging Wieltjesgracht MJP-wijziging Budgetwijziging 2015 Budget 2016 RVB WG – 21/10/2015 – MJPW, BW 2015 en Budget 2016.
Raad voor Maatschappelijk Welzijn
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Meerjarenplan Aanpassing Meerjarenplan en budget 2018
Budget 2018.
Aanpassing Strategisch meerjarenplan
Oprichting Regionaal Landschap Schelde–Durme vzw
BBC en Planlastvermindering
BOEKHOUDKUNDIGE VERWERKING TIJDELIJKE WERKERVARINGSOVEREENKOMSTEN
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Algemene vergadering van 19 juni 2018
Onze regio, onze toekomst!
Wegwijs in de meerjarenplanning
Budget 2019.
Transcript van de presentatie:

Gemeente Pepingen Instap: 01/01/2014

 Besluit Vlaamse regering van , gewijzigd op  Ministerieel Besluit , gewijzigd op  Ook in 2013 wijzigende uitvoeringsbesluiten…  Deadline

Beleids –en beheerscyclus Nieuwe regels die beleid en financiën (terug)koppelen scheppen van een (nieuw ) conceptueel kader Beleidskeuzes : sturen op de hoofdlijnen Prioritaire doelstellingen, actieplannen en acties Beheersinformatie : wijzigende boekhouding Beleidsdomeinen, beleidsvelden en rekeningstelsel

 Strategisch management (beleidskeuzes) :  Waar staan we voor en waar willen we naartoe ?  Opmaak van de meerjarenplanning /budgetten  Wat willen we bereiken ? -> bepalen van doelstellingen : welke prioritair/ overige ?  Hoe gaan we dit bereiken ?  -> bepalen van actieplannen en concrete acties per jaar  Wat zijn de financiële gevolgen ?  -> koppelen van cijfergegevens en periodieke terugkoppeling versus bijsturing ( beheersing cyclus )

Prioritaire beleidsdoelstellingen ( beleid ) : Welke wijzigingen wil het bestuur aanbrengen aan de bestaande toestand ? -> enkel de prioritaire doelstellingen worden overgenomen in de officiële BBC-rapporten  Overige beleid : ◦ -> niet-prioritaire doelstellingen ◦ -> niet in doelstellingen opgenomen beleid (gelijkblijvend beleid) Het is niet de bedoeling om alle activiteiten van het bestuur in acties te gieten. Praktijk wijst uit dat 80 a 90 % onder overig beleid valt.

 NGB: -> functionele en economische codes -> gewone en buitengewone dienst -> financieel evenwicht per dienst ≥ 0 BBC : -> beleidsdomeinen, beleidsvelden –en items -> exploitatie / investering/ liquiditeiten -> dubbele evenwichtsvoorwaarde Totaal op kasbasis ≥ 0 Autofinancieringsmarge 2019 ≥ 0

Beleidsdomeinen: verzameling van beleidsvelden die een herkenbaar en samenhangend geheel vormen. Deze zijn vrij samen te stellen met uitzondering van het BD “Algemene Financiering”. Beleidsvelden: verzameling van producten, activiteiten en middelen die een herkenbaar en samenhangend geheel vormen. Het betreft een verplichte lijst die niet te wijzigen is en vervangen de vroegere functionele codes. Beleidsitems: vrijblijvende onderverdeling van een beleidsveld ten behoeve van rapportering.

Beleidsdomein 00Algemene Financiering Beleidsdomein 01Algemeen Bestuur Beleidsdomein 02Omgeving Beleidsdomein 03Mens en Welzijn Beleidsdomein 04Vrije Tijd Kredietbeperking per beleidsdomein !

Beleidsveld 0100Politieke organen Beleidsveld 0110Secretariaat Beleidsveld 0111Fiscale en financiële diensten Beleidsveld 0112Personeelsdienst en vorming Beleidsveld 0115Welzijn op het werk Beleidsveld 0119Overige algemene diensten Beleidsveld 0130Administratieve dienstverlening Beleidsveld 0190Overig algemeen bestuur BD 01 : Algemeen bestuur

INHOUDELIJK werkgroepen interne en externe (omgevings) analyse aanbevelingen vanuit administratie beleidsdoelstellingen door bestuur ( onderscheid bestaand / nieuw beleid ) ARCHITEKTUUR : Toewijzen van alle activiteiten aan beleidsdomeinen en beleidsvelden Omzetten van bestaande NGB artikels naar BBC algemeen rekeningstelsel BUDGETTEN : Raming van inkomsten en uitgaven koppelen aan doelstellingen/actieplannen

BBC opbouwWaarvoor staat het ? Beleidsdomein 01Algemeen bestuur Beleidsveld 190Overig algemeen bestuur ( extern gericht ) Gelijkblijvend beleidVoortzetting reeds bestaand beleid IE-geenExploitatie-kost, geen investering Econ sectorcode 500Relatie met tegenpartij BBC MAR : Receptiekosten & kosten onthaal NGB : 1051/ Onthaaldag nieuwe inwoners BBC : BD 01 / BV 190 / GBB/ IE-geen/500/AR

1) Raming resultaat 2013 = start 2014 Boekhoudkundig resultaat rekening 2012 Geraamd begrotingsresultaat 2013 ( incl. BW nov 2013 ) Raming stand T-document > T-doc houdt op te bestaan !!! Raming fondsen en voorzieningen 2) Respecteren verbintenissen uit verleden Investeringen in uitvoering en lopende contracten 3) Strikte financieel evenwichtsvoorwaarde Dubbele evenwichtsvoorwaardeTotaal op kasbasis ≥ 0 in elk jaar Autofinancieringsmage 2019 ≥ 0

Exploitatie Uitgaven worden bevroren / minimale verhoging. Besparingen op alle domeinen tenzij kadering in prioritair beleid. Personeelskosten : geen bijkomende aanwervingen. Pensioenlasten ! Investeringen Reeds vastgelegde verbintenissen vanuit het verleden blijven gerespecteerd Slechts beperkte nieuwe investeringen in relatie tot financiële toestand Liquiditeitenstromen Vermits investeringen sinds 2010 gefinancierd via eigen thesaurie, zijn er geen eigen middelen meer aanwezig. Nieuwe leningen zijn noodzakelijk om de investeringen in uitvoering te financieren

Subsidies en toelagen aan andere overheidsinstellingen OCMW, Politie, Brandweer -> goed voor 20 % van de totale uitgaven Wettelijke verplichtingen personeel Stijgende sociale bijdragen RSZPPO, pensioenlast mandatarissen, 2 e pensioenpijler ( voorlopig geen responsabiliseringbijdrage ) Dalendedividenden Dalende dividenden Dividenden Infrax, PBE, Creadiv, Riobra : sterke terugval vanaf 2014 ( 56 % ! )

stijging % OCMW-bijdrage ,7%4,0%11,2% Bijdrage politiezone ,1%2,9%3,3% Bijdragen brandweer ,1%5,4%2,2% Bijdrage Kinderopvang ,3%30,2%0,0% Totaal

RESULTAAT OP KASBASISAUTOFINANCIERINSMARGE Toestandsevenwicht Totaal op kasbasis ≥ 0 in elk jaar Structureel evenwicht 2019 ≥ 0 Resultaat exploitatie + investeringen + liquiditeitenstromen Resultaat exploitatie na aftrek leningslasten ( intrest + aflossing ) Weergave beschikbaar werkkapitaal op Weergave mogelijkheid bijkomende leningen Houdt rekening met resultaat vorige boekjaren Houdt GEEN rekening met resultaat vorige boekjaren

Resultaat op kasbasis Autofinancie ringsmarge Nieuwe ontvangsten (retributies, aanpassen belastingen, enz ) ++ Besparen exploitatie uitgaven++ Aangaan lening+- Desinvestering ( vb.verkoop grond )+geen Investeringen-geen

I.Financieel draagvlak ( A-B) A. Exploitatieontvangsten B.Exploitatie-uitgaven excl. Nettokosten van schulden Exploitatie-uitgaven Nettokosten van schulden II.Netto periodieke leningsuitgaven ( A+B) A.Netto-aflossingen van schulden B.Nettokosten van schulden III.Autofinancieringsmarge ( I-II) Probleemstelling : bijkomende leningen nodig om positief resultaat op kasbasis te bekomen maar wat met de autofinancieringsmarge ? Conclusie : kiezen tussen verhoging exploitatie ontvangsten / extra besparingen in exploitatie uitgaven

Dilemma : verhoging exploitatie door verhoging gemeentebelasting of schrappen van alle subsidies en nodige investeringen ? Conclusie : kiezen voor een verhoging opcentiemen OV geeft nodige financiële ruimte I.Financieel draagvlak ( A-B) A. Exploitatieontvangsten B.Exploitatie-uitgaven excl. Nettokosten van schulden ( 1-2) Exploitatie-uitgaven Nettokosten van schulden II.Netto periodieke leningsuitgaven ( A+B) A.Netto-aflossingen van schulden B.Nettokosten van schulden III.Autofinancieringsmarge ( I-II)

Exploitatie uitgaven2014 Exploitatiediensten en diverse leveringen Personeelskosten Toegestane werkingssubsidies Financiële kosten Exploitatie opbrengsten2014 Opbrengsten uit werking en prestaties Fiscale opbrengsten en boeten Verkregen bijdragen en werkingssubsidies Financiële opbrengsten Exploitatie resultaat71.933

Uitvoerbaarheid Aparte subidie-en rapportering deelbeleid Tijdigheid jaarrekening Na goedkeuring raad Na digitale rapportering Planlastvermindering Digitale aanlevering VBP 15/1/2014 Verplichting resultaat jaarrekening x-2 te integreren in budget x