PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Identiteitsverankering
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Methodisch begeleiden
Even voorstellen! Marika van Soest Parttime Coördinator planners Livio
Geïntegreerde contracten en bouwprojecten
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Bram Verschuere (Hogeschool Gent & Universiteit Gent)
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Beeld van de onderneming Productiebedrijf: –Smelten van aluminium –Gieten van aluminium –Bewerking en Inpakken van aluminium Grootte van het bedrijf: –
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Hoe wil ik mijn medewerkers sturen?
Doelstellingen formuleren
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
13.1 Budgettering Ondernemingsplan: Planning als prognose:
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Introductie OHSAS
Teamwerk. Heldere doelstellingen Teamwerk Heldere doelstellingen Initiatief tonen.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Visie & Strategie.
Het nut van Business Planning
Visie & Strategie.
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Personeelsmanagement
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Animal events Locatiedirecteur Introductie dia – nog niets uitleggen.
Toekomst Financiële Functie
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Ondernemingsplanning in de praktijk Inleiding. Definitie van ondernemingsplanning De voorziening in, en de verdeling van de middelen van de onderneming.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Verschillende rollen en stijlen
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 5 Onderdeel : CULTUUR
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Hoe wat wie wanneer? Draaiboek maken Boek: Methodisch begeleiden
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
Frank Verstraeten Implementatie GROP. Frank Verstraeten Doelstelling 1 Doel: De algemene doelstelling van het OTO (beleids)plan van de GGD Flevoland is.
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Wat is je doel voor deze les?
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Eisen aan rijke structuren
Indeling van hoofdstuk 2
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Welkom Havo 5..
De Kwaliteit Verbetercyclus
Beste ath 4..
SHEQ SHQ.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Beste havo 4..
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Werken aan werkvermogen
Human Resources Accounting
Rapportage van voortgang of status
Methoden om te werken aan continue verbetering
Personeelsmanagement
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Management en leidinggeven
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Transcript van de presentatie:

PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen

PPT 2 : doelstellingen HOOFDDOELSTELLING BELEID(SKEUZES) Financiële doelstelling Logistieke doelstelling Communicatie doelstelling Personele doelstelling Commerciële doelstelling DOELSTELLING PER MEDEWERKER

PPT 2 : doelstellingen Doelstellingen moeten voldoen aan SMART - eisen. SPECIFIEKWaar gaat het precies om? MEETBAARMaak gebruik van getallen/jaren ACCEPTABELStaat iedereen achter de doelstelling? Soms ook ambitieus als omschrijving. REALISTISCHIs het waar te maken? TIJDWat is de eindtijd?

PPT 2 : doelstellingen VOORBEELDEN VAN AFGELEIDE DOELSTELLINGEN : DoelstellingOmschrijving ( voorbeeld ) FinancieelDe kosten van de productie moeten volgend jaar met 5% verminderd zijn t.o.v. dit jaar. CommercieelDe omzet moet volgens jaar 8% hoger zijn dan dit jaar. PersoneelMet elke medewerker wordt één maal per jaar een functioneringsgesprek gevoerd. LogistiekDe wachttijd voor een behandeling is maximaal 30 minuten CommunicatieEr is vier maal per jaar een nieuwsbrief naar het personeel

PPT 2 : doelstellingen Naast genoemde doelstellingen zijn er nevengeschikte doelstellingen. Het is belangrijk om hiermee rekening te houden, maar is niet direct gekoppeld aan je bestaansrecht. Nevengeschikte doelstelling Voorbeeld SociaalDe organisatie moet er voor zorgen dat er voldoende uitdaging in het werk zit. BestuurlijkDe organisatie moet voldoende flexibel zijn om in te spelen op de veranderingen. MaatschappelijkDe organisatie moet rekening houden met maatschappelijke aspecten, denk ook aan wetgeving.

PPT 2 : doelstellingen

Waarom gaat het niet zoals we willen??  Is de doelstelling van de organisatie voldoende duidelijk?  Is de doelstelling te ambitieus ( SMART )  Kent iedereen de doelstelling?  Zijn de normen realistisch?  Past de organisatiestructuur bij de doelstelling en bij de omgeving ( dynamiek / complexiteit )?  Past de wijze van leiding geven bij de organisatie en de medewerkers?  Is de input juist ( goede materialen, voldoende kennis, goede machines, ed )

PPT 2 : doelstellingen

PLAN DO CHECK ACT Na het vaststellen van je doelen moet je nagaan of je je hieraan houdt en welke aanpassingen nodig zijn.

PPT 2 : doelstellingen StapToelichting Plan Stel vast wat je wil gaan doen. Leg dat vast in meetbare indicatoren. Anders is controle achteraf niet te doen DoVoer de activiteiten uit zoals in plan is opgenomen. Check Controleer of je de doelen ( indicatoren ) realiseert. Welke problemen zijn, waarom wordt het wel/niet gehaald. ActKom tot herziening als nodig is van activiteiten of stel vast dat je doorgaat met wat je doet.

PPT 2 : doelstellingen PRESTATIE INDICATOR Uiteindelijk moet je kunnen vaststellen of de organisatie ( en uiteindelijk de medewerker ) voldoet aan de prestaties die je hebt omschreven. PRESTATIE INDICATOR ( voorbeelden ) De klanttevredenheid scoort een 7,0 De medewerker heeft 50 uur scholing gevolgd De wachttijd voor een behandeling is maximaal 30 minuten De telefoon wordt opgenomen binnen 4x overgaan Een ….behandeling duurt max. ….. minuten ………………………………