1 1 Guideline wijzigingen aan de opdracht Studiedag VVSG – 10 & 18 mei 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerking tussen overheden
Advertisements

Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Zaken doen met een gemeente Juridisch kader Unizo infoavond 26 september2013 Sint-Niklaas Frederick Ongena.
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
Inhoudstafel 1 De opdrachtdocumenten 2
Wijziging aan de opdracht en IF
e-Procurement in Antwerpen; het belang van een stimulerende gangmaker
Aanbesteding of Subsidie
Interpretatie van artikel 12 ARBIS Beheer van wijzigingen VAN WONTERGHEM Frederik - FANC VAN DEN BERGHE Yves - Bel V.
Risico’s en gevaren van techniek
AGB’s, overheidsopdrachten & het gelijkheidsbeginsel Frederik Vandendriessche Prof. Dr. U. Antwerpen – Dr.ass. U.Gent Advocaat-vennoot Stibbe.
Architect als inschrijver - ontwerp; - architect; - ontwerpteam; - DBFMO.
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.

Belangrijkste gevolgen van het Bao voor de inkooppraktijk
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
C o m m e r c i ë l e & J u r i d i s c h e a a n b e s t e d i n g s s p e c i a l i s t e n I n s t r a t e g i s c h e a l l i a n t i e m e t C o r.
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
ELEKTRONISCHE FACTUUR
VVSG-studiedagen 12 en 20 mei 2011 Samenwerking tussen besturen AANKOOP- en OPDRACHTENCENTRALE.
Budgetbegeleiding (vs) Budgetbeheer
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
1 ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING Persoonlijke toestand en verklaring op erewoord.
Algemene voorziening Huishoudelijke hulp (en plan voor HHT)
MAATSCHAPPELIJKE DIENSTVERLENING AAN ZELFSTANDIGEN Provinciale ontmoetingsdagen– herfst 2014.
De juridische context van de digitale factuur.
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
Visum en overheidsopdrachten
Overheidsopdrachten en dagelijks bestuur - VVSG 2008 Overheidsopdrachten De spelregels bijgesteld Donderdag 13 november 2008, Gent Dinsdag 18 november.
Inkopen & Aanbesteden bij Zaanstad
De dienstenrichtlijn: geen rustig bezit
FORUM ADVOCATEN BVBA Nassaustraat Antwerpen T F E W De eventuele matiging.
Bestek 2014/HFB/00/31576 : technisch beheer, onderhoud en totale waarborg van de technische installaties van en prestaties op afroep voor Dossin, Goswin.
Informatie –vergadering 15/01/2015
Wet werk en zekerheid stand van zaken Lezing masteropleiding Leiden 10 september 2015.
Informatiesessie 04/11/2014 Raamcontract dranken Infosessie dranken– Caroline Lievens- 04/11/2014 Directie Financiën– Cel Aankoopbeleid.
2013/AFM/OA/22655 Masterplan uitbreiding KMSKA - fase 2 Opening d.d. 06/12/2013 Informatievergadering 04/10/2013.
Grondverzet in de bestekken Bart De Becker, advocaat Studiedag Grondwijzer Imog, Harelbeke, 13 oktober 2015.
6 augustus Welke preventieve maatregelen kan de aanbestedende overheid nemen en wat te doen na de kennisgeving.
De Bouwrecht Dag Academie voor de Rechtspraktijk 25 september 2014
OR & Reglement. Conform WOR: iedere OR moet een reglement opstellen waarin … “de onderwerpen worden geregeld die bij of krachtens deze wet ter regeling.
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Ip4inno 1 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht.
Titel De nieuwe aanbestedingswet, 13 december 2012.
2015/HFB/OO/32006 Raamovereenkomst voor consultancy bij verandertrajecten in organisaties Opening d.d. 09/03/2015 Informatievergadering Facilitair Bedrijf.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
© 2013 Universitair Ziekenhuis Gent Informatiesessie Leveren, installeren en in dienst stellen van een behandelingsplanningssysteem ten behoeve van de.
Subsidieregeling opleidingen publieke gezondheidszorg november 2012.
Omgaan met gerechtelijke uitspraken
Definitieve arbeidsongeschiktheid Einde AO wegens overmacht
Aanbesteding Storage, servers en Back up
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Aanbesteding schoonmaak en sanitaire artikelen
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
De positie van het slachtoffer in de toekomstige Belgische strafprocedure 23 februari 2017.
Financiële aspecten van het schadefonds in Groningen
Bestemmingsplan Buitengebied
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Evoluties in de nieuwe regelgeving
Mediprima en Dringende Medische Hulp
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Valkuilen Wet Bibob en vastgoed Hier komt ook tekst
Social in bestek: proportionaliteit, EMVI & BVP Presentatie Stadspartners 9 sept Louis Polstra.
Cursus Interne auditor
Het verbod op (fiscale) staatssteun
Het vragenuurtje Symposium Provinciale Raad Orde der Artsen te Antwerpen
Transcript van de presentatie:

1 1 Guideline wijzigingen aan de opdracht Studiedag VVSG – 10 & 18 mei 2016

2 Probleemschets en situering  Pressetext rechtspraak: – Rechtspraak Hof van Justitie.  Gegunde opdracht mag niet wezenlijk verschillen van de werkelijk uitgevoerde opdracht.  Wezenlijk vs. niet wezenlijk: Pressetext toets.  Doortrekken principe van de gelijkheid der inschrijvers in de uitvoeringsfase. – Belgische codificatie: art. 37 KB Uitvoering. – Europese codificatie: art. 72 richtlijn 2014/24/EU. – Uitdaging: bovenstaande teksten samenlezen.

3 Voorafgaand  Aanverwante rechtsfiguren: – Wijziging vs. aanvullende opdracht.  In theorie eenvoudig onderscheid.  Aanvullende opdracht: OPZB. Voorwaarden: o Onvoorziene omstandigheden. o Gunning aan dezelfde opdrachtnemer. o Max. 50% waarde hoofdopdracht. o Niet scheidbaar dan wel scheidbaar maar noodzakelijk voor vervolmaking. Impliceert een bestek, offerte, gunningsbeslissing, borgtocht, oplevering…

4 Voorafgaand  Wijziging: art. 37 KB Uitvoering. Voorwaarden: o Voorwerp blijft ongewijzigd. o Gunning aan dezelfde opdrachtnemer. o Geen onvoorziene omstandigheden. o Max. 15% waarde hoofdopdracht. o Passende compensatie opdrachtnemer. Afhandeling via wijzigingsbevel, bijakte en/of verrekening.

5 Voorafgaand  In de praktijk:  Zeer moeilijk onderscheid. Voorbeeld: boordstenen bushokjes De Lijn.  Zeer discutabel onderscheid. Binnen de perken opdracht tot 15%. Buiten de perken opdracht tot 50%.  Poging tot oplossing:  Etymologisch: Aanvulling: nieuw element toevoegen. Wijziging: ene element vervangen door ander.  Voorbeeld: herstelling van een dak.

6 Voorafgaand – Wijziging vs. speling hoeveelheden.  Wijziging: vloeit voort uit de wil van (één van) de contractspartijen.  Speling: vloeit voort uit externe omstandigheden waaraan de contractspartijen vreemd zijn.  Voorbeeld: baggercontract waar m³ moet worden gebaggerd:  Slechte getijdenwerking: 300 m³ extra baggeren.  Bevel aanbestedende overheid: 300 m³ extra baggeren.

7 Voorafgaand  Aandachtspunten:  Speling niet gebruiken om wijziging te “camoufleren”. Voorbeeld: aanleg gemeenteweg.  Relevantie Pressetext rechtspraak? Speling niet onbeperkt mogelijk.

8 Voorafgaand – Wijziging vs. klachten en verzoeken.  Incidenten tijdens de uitvoering:  Nalatigheden, vertragingen en toerekenbare feiten (art. 54).  Schorsingen (art. 55).  Onvoorziene omstandigheden (art. 56).  Focus ligt op de onvoorziene omstandigheden (imprevisie).

9 Voorafgaand  Verschil tussen beide:  Bevel aanbestedende overheid.  Mogelijkheden tot compensatie. Art. 37: passende compensatie. Art. 56: herstel economisch evenwicht.  Link tussen beide:  Oorzaak-gevolg relatie.  Mogelijkheid tot omzeiling art. 37 KB Uitvoering?  Toekomst: beide figuren op dezelfde manier behandelen.

10 Art. 37 KB Uitvoering  Eerste beperking: voorwerp van de opdracht – Voorwerp moet ongewijzigd blijven.  Voorbeelden:  Individuele huizen => appartementen.  Software => hardware.  Brug in beton => brug in staal.  Groenonderhoud voor 1 jaar => voor 2 jaar.  Omzeiling via ruime omschrijving voorwerp?  Ontsluiting Antwerpse ring via een brug  Mobiliteitsoplossing voor Antwerpen.

11 Art. 37 KB Uitvoering  Tweede beperking: waarde van de wijziging. – Financiële impact: max. 15%.  Foutieve lezing zaak C-160/08 (Commissie t/Duitsland)  Wijziging t.w.v euro is effectief ongeveer 15% t.o.v. gunningsbedrag van 4,41 miljoen euro.  Niettemin: beslissing HvJ gebaseerd op feit dat wijziging de Europese drempel (nu: euro) overschreed.  Bewuste keuze Hof van Justitie: inschatting wezenlijk karakter vraag case by case benadering!  Voorbeeld: autoweg in beton vs. in asfalt voor zelfde kostprijs.

12 Art. 37 KB Uitvoering – Interpretatie van de 15% drempel?  Elke wijziging afzonderlijk of cumulatief?  Indien cumulatief:  Twee mogelijkheden: Compensatie meer- en minprestaties? Saldering meer- en minprestaties?  Voorbeeld: opdracht van 1 miljoen euro met een meerwerk van euro en een minwerk van euro: Compensatie: slechts 4% wijzigingen. Saldering: al 56% wijzigingen.  Pro en contra’s beide benadering.

13 Art. 37 KB Uitvoering  Niet meetellen als wijzigingen:  Prestaties die via voorbehouden som worden betaald.  Het lichten van een optie.  Prijsaanpassingen voor toepassen herzieningsformule.  Contractuele mogelijkheid tot verlenging opdracht.  Aanvullende opdrachten.  Wat bij samengevoegde opdrachten?  Cumuleren alle wijzigingen ongeacht de financier!  Enkel procentuele drempel?  Absolute drempel: Europese drempelbedrag.

14 Art. 37 KB Uitvoering  Derde beperking: passende compensatie. – Keerzijde van het eenzijdig wijzigingsrecht. – Vormen van compensatie:  Financieel.  Maar ook andere: bijv. termijnsverlenging. – Zoeken naar akkoord tussen de partijen:  Indien geen akkoord: ambtshalve vaststelling.  Opdracht moet zonder onderbreking worden verder gezet.  Zie infra.

15 Arrest Pressetext  Inleiding: – Onderscheid tussen wezenlijk en niet-wezenlijke wijzigingen:  Niet-wezenlijk: toelaatbaar.  Wezenlijk: niet-toelaatbaar, impliceert plaatsing nieuwe opdracht! – Toepassingsgebied:  Europese opdrachten.  Maar ook aan te raden voor niet-Europese opdrachten.  Toepassing: vrije en eerlijke mededinging. – Binnen contouren art. 37 KB Uitvoering blijven: volstaat niet!

16 Arrest Pressetext  Pressetext toets (1): – Andere inschrijvers of keuze andere offerte:  Andere geïnteresseerden:  Voorbeeld 1 (W): tunnelbouwer.  Voorbeeld 2 (L): strooizout.  Voorbeeld 3 (D): cummunicatieopdracht.  Essentieel element schrappen en vervangen dan wel in belangrijke mate wijzigingen.  Andere rangschikking:  Blijft de “winnende offerte” dezelfde? – Hypothetische afweging: bij twijfel => nieuwe opdracht.

17 Arrest Pressetext  Pressetext toets (2): – Belangrijke uitbreiding van de opdracht:  Voorbeeld 1: concessieopdracht voor aansluitingen op een autosnelweg (C-423/07).  Voorbeeld 2: opdracht voor openbaar ziekenvervoer (C-160/08). – Gelijkenissen met aanvullende opdracht:  Rechtsleer: pleidooi om wijzigingen tot 50% mogelijk te maken (qui peut le plus, peut le moins).  Wetgeving: beperking tot 15%.  Zie supra.

18 Arrest Pressetext  Pressetext toets (3): – Wijziging van het economisch evenwicht:  Voorbeeld 1: toekennen prijssupplement.  Voorbeeld 2: innemen twee rijstroken voor werfverkeer.  Tegenvoorbeeld: prijskortingen. – Wettelijke mogelijkheden evenwicht te herstellen:  Voorbeeld: scherpe daling staalprijs.  Prijsherziening (art. 20 KB Plaatsing).  Zeer belangrijk voordeel (art. 60 KB Uitvoering)

19 Administratieve afhandeling  Inleiding: – Onderscheid tussen:  Niet-wezenlijke wijziging.  Wezenlijke wijziging. – Belang aanverwante wetgeving:  Wie mag tekenen: Gemeentedecreet…  Controle-instanties: bestuurlijk toezicht…

20 Wijziging die geen nieuwe opdracht impliceert.  Wijziging die geen nieuwe opdracht impliceert: – Start van de procedure:  Wijziging: steunt op wijzigingsbevel of bijakte.  In principe schriftelijk, maar: Mondeling indien dit achteraf wordt bevestigd. Minder belangrijke wijzigingen: dagboek.  Aanvullende opdracht.  Impliceert bestek, offerte, gunningsbeslissing (zie supra).  Geen ambtshalve vaststelling prijzen, hoeveelheden…

21 Wijziging die geen nieuwe opdracht impliceert.  Bijakte: – Aanpassing contractuele bepalingen:  “Lettertjes”: o.a. uitvoeringstermijnen.  Overeenkomst: geen eenzijdige vaststelling.  In principe geen financiële impact.  Verrekening: – Aanpassing samenvattende opmeting of inventaris:  “Cijfertjes”: o.a. OP-posten.  Eenzijdige vaststelling mogelijk bij gebrek aan akkoord. – Zowel voor wijzigingen als speling van de hoeveelheden?

22 Wijziging die wel nieuwe opdracht impliceert.  Is een aanvullende opdracht mogelijk? – Indien “ja”, volgende voorwaarden (W/D):  Niet in geplande ontwerp of oorspronkelijke opdracht.  Oorzaak: onvoorziene omstandigheden.  Onvoorzien = onvoorzienbaar.  Niet te wijten aan een gebrek aan vooruitziendheid.  Max. 50% van de waarde van de hoofdopdracht.  Niet voor nutssector.  Noodzakelijk voor voltooiing hoofdopdracht.  Impliceert dat de hoofdopdracht nog lopende is?

23 Wijziging die wel nieuwe opdracht impliceert.  Niet scheidbaar van de hoofdopdracht.  Ernstig economisch of technisch bezwaar.  Toch scheidbaar: strikt noodzakelijk voor vervolmaking. – Indien “ja”, volgende voorwaarden (Leveringen 1):  Enkel toe te passen voor:  Gedeeltelijke vernieuwing veelgebruikte leveringen, of  Uitbreiding bestaande leveringen.  Verandering van leverancier zou:  Leiden tot ontstaan van een onverenigbaarheid, of  Buitenmaatse moeilijkheden bij gebruik en onderhoud.  Principiële looptijd: max. 3 jaar.  Niet voor de nutssector.

24 Wijziging die wel nieuwe opdracht impliceert. – Indien “ja”, volgende voorwaarden (leveringen 2).  Enkel toe te passen voor leveringen:  Van dezelfde aard, en  Met dezelfde kenmerken als de hoofdopdracht.  Noodzakelijk geworden t.g.v. onvoorziene omstandigheden.  Beperking waarde aanvullende leveringen:  Niet hoger dan 50% bedrag hoofdopdracht, en  Niet hoger dan Europese drempelbedrag.  Principiële looptijd: max. 3 jaar.  Niet voor nutssector. – Belangrijke opmerking: steeds waarde alle aanvullende opdrachten samentellen!

25 Wijziging die wel nieuwe opdracht impliceert. – Indien “nee”, wijziging mag niet worden aangebracht:  Wijziging scheidbaar van de opdracht:  Bestaande opdracht verderzetten, desnoods na schorsing.  Wijziging via algemene procedure, OPZB of OPMB.  Wijziging niet scheidbaar van de opdracht:  Staat uitgevoerde werken opmaken en vereffenen.  Resterende gedeelte heraanbesteden. – Indien “nee”, schadeclaim bij verbreking mogelijk:  Klachten en verzoeken: artikelen 54, 55 en 56 KB Uitvoering.  Vermindering aannemingssom: artikel 80, §5 KB Uitvoering.  Eenzijdige verbreking: artikel 1794 BW.

26 Wijziging die wel nieuwe opdracht impliceert.  Oorspronkelijke opdrachtnemer mag deelnemen, maar: – Artikel 64 KB Plaatsing: voorkennis:  Niet voor opdrachten die via een OPZB worden geplaatst.  Via onderzoek, studie en proeven (  pure ervaring).  Weerlegbaar vermoeden: eerst ondervragen. – Bepaling voorzien inzake de bewaking van de werf.

27 Nee Bevel of Bijakte Ja Nieuwe procedure Standaard- gunningsprocedure Onderhands: OPZB Verrekening mogelijk Overeenkomst Aanvullende W,L of D Wezenlijke wijziging

28 Praktische aanbevelingen.  Algemeen: – Steek voldoende tijd in de opmaak van het bestek. – Voorzie wijzigingsmogelijkheden in het bestek.  Voorwaarde: duidelijk, precies en ondubbelzinnig.  Voorbeelden:  Benchmarking bij ICT-opdrachten.  Werk met opties (verplicht of vrij). Voordeel: nooit verplicht tot bestelling. Nadeel 1: geen meerprijs voor vrije opties bij een aanbesteding. Nadeel 2: mogelijk mededingingsverstorend, zeker bij vrije opties.

29 Praktische aanbevelingen.  Werk met vaste en voorwaardelijke delen. Voordeel: AO enkel voor het vaste gedeelte gebonden, opdrachtnemer voor het geheel. Nadeel: voorwaardelijk gedeelte niet al te groot maken.  Voorzie in mogelijkheden tot verlenging of herhaling. Verlenging: identiek verderzetten van hetzelfde. Herhaling: soortgelijke werken of diensten, dus niet volledig identiek. Voorbeeld: schoonmaakdiensten.

30 Praktische aanbevelingen.  Werk met raamovereenkomsten. Voordeel: flexibiliteit. Voorbeeld: bij een concrete opdracht de opnemers vragen technologische evoluties mee in rekening brengen.  Maak gebruik van een voorbehouden som (VS). Definitie? Beperkingen: o Max. 5 of 7,5%. o Kleine onvoorziene meerprestaties. Maakt deel uit van het opdrachtbedrag en maakt dus geen deel uit van de 15% beperking uit art. 37 KB Uitvoering.

31 Praktische aanbevelingen.  Specifiek voor opdrachten voor diensten: – Maak, indien mogelijk, gebruik van een OPZB.  Zeer complexe diensten (art. 26, §2, 4° wet 2006).  Niet-prioritaire diensten (bijlage 2B):  OPZB tot euro.  OPMB ongeacht de geraamde waarde. – Problemen met voorkennis  Zie supra.  Clausule inzake eigendomsrecht of exclusieve licentie.  Info kenbaar maken: iedereen terug op voet van gelijkheid.  Vermijden van het ontstaan van een monopolie.  Zie modelclausules website overheidsopdrachten.

32 Vragen?