OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken binnen netwerken:
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Ervaringen in samenwerking
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
Veranderingen in de zorg
Tienkamp structuur hoger onderwijs Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement
Zelfregulering en de overheid
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Krimpen met perspectief
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Samen grenzen verleggen voor elk talent
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
kwaliteitsbeleid MNN 22 september 2009 Mentorschap: goed geregeld
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Verkenning rollen en taken EduStandaard tbv:
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
NVAG Nascholing Sectie Beleid 2 december 2014
De sociale economie als partner voor profitbedrijven en lokale besturen Uitdagingen voor de 5 november 2014.
Governance sociale huisvesting in de EU VTW 24 juni 2014 Rudy de Jong.
Analyse maatschappelijk vraagstuk
uitvoering Paul Wesemann 2 november 2005 De uitvoering Paul Wesemann.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
tdfdsfd De rol van Actal voor gemeenten Woensdag 28 januari 2015
3.2: Sociale Partners en overheid Sociale partners: werkgevers- en werknemersorganisaties Poldermodel: ‘oplossen van problemen door overleg met de betrokkenen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
CvB en examencommissie samen verantwoordelijk Over de onafhankelijkheid van de examencommissie.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Resultaatsgericht Management in het Hoger Onderwijs Adelien Decramer Faculteit Economie en Bedrijfskunde - Universiteit Gent ‘De bedreigde beleidsruimte.
Prestatie afspraken met Union1 Prestatie afspraken Gemeente Oud-Beijerland en Union Commissie Ruimte + Commissie Samenleving 3 december 2008.
Deugdelijk bestuur binnen de groep Emmaüs Guido Van Oevelen 23 juni 2010.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Advies Strategische Agenda Hoger Onderwijs.
Op weg naar een PVVP+ Kaderstellende discussie 3e ronde 16 juli 2004  Bestuurlijke samenwerking, 2e kaderstellende discussie  Ontschotting, 1e (vrije)
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling Nieuwe initiatieven op stapel Frank Depoortere 28 oktober 2009.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
De corporatiesector, onderwijs en zorg vergeleken Naar Maatschappelijk ondernemen 2.0 in de corporatiesector Gebaseerd op: Omgevingsanalyse t.b.v. de parlementaire.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Onderwijskwaliteit: een zaak voor peers onder elkaar, of voor politiek en democratie?
Samenwerking en Toekomst Drechtsteden regionale strategische agenda programmering netwerkbestuur organisatieontwikkeling portefeuillehouder A.B. Blase.
Nood aan een nieuwe democratiseringsgolf.
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Congres “Op weg naar nieuw evenwicht” 9 december 2010
bij kwaliteit en outcome
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Van beleid tot regelgeving
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Tellen én Vertellen Verantwoorden in een samenleving die terugpraat
Samenwerking waterbeheerders
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Transcript van de presentatie:

OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte van de hogescholen”

Verkeerde tegenstelling  Beleid en sturing – In functie van het publiek belang (algemeen nut) – Op basis van publieke middelen: blijvend investeren in onderwijs (publiek goed, return on investment)  Autonomie: – Verschilt van academische vrijheid – Uiting van belangentegenstelling en strijd om macht – Beperking rol van de overheid tot financier

Vlaanderen is Nederland niet. Hoewel?  Vlaanderen is Nederland niet. Hoewel?  Overheidsoptreden beperken  Invoering marktprincipes: markt/klant en bedrijf/werknemer  Veranderende beleidsconcepten:  Zelfregulerende markt bestaat niet: markt legt zich geen grenzen en beperkingen op cf. huidige economische crisis  Specificiteit van de publieke sector - Publieke taak en verantwoordelijkheid - Borging van het publieke belang  Overheidstussenkomst nodig om welvaart en welzijn te verzekeren cf. Europese Commissie, OESO

Beleid verschilt van bestuur, regels, toezicht, bekostiging en borging van rechtszekerheid  Besteding van de publieke middelen om de kwaliteit van het (hoger) onderwijs te garanderen: Kwaliteitsvoorwaarden stellen en erop toezien dat de instellingen de voorwaarden in hun werking realiseren = duidelijke visie op:  Gelijke toegang tot publiek gefinancierde onderwijsvoorzieningen  Gelijke kansen en uitkomsten  Maatschappelijk project (gewenste samenleving)

 Borging publiek belang door de overheid  Duidelijke (in hoofdzaak kwalitatieve) doelen vooropstellen ⇒ inzetten op doelen (leerresultaten, …), minder op processen ⇒ financiering moet realisatie van de doelen ondersteunen (evaluatie aan de gang)  Onnodige regeldruk, micromanagement en incidentpolitiek vermijden ⇒ niet minder, wel transparante en eenduidige regels, die afdwingbaar zijn !!! In overleg met de onderwijsverstrekkers

‘Government governance’ Slagkrachtige overheid  Beleidsdoelen op een efficiënte en effectieve wijze formuleren en realiseren  Op een coherente wijze besturen, beheersen en toezicht houden  Op een transparante wijze communiceren en verantwoording afleggen t.a.v. belanghebbenden

Duidelijke beleidsdoelen  HO is geen eiland, HO-beleid is onderdeel van een integraal onderwijsbeleid:  Aansluiting SO-HO  Aansluiting HO-arbeidsmarkt  Levenslang leren  Economische, culturele en sociale evoluties in rekening brengen om:  Af te stemmen  Te veranderen

 Formuleren van beleidsdoelen en controleren van de realisatie daarvan:  Kwaliteit van het hoger onderwijs  Systeem van visitaties en accreditatie (NAS)  Partnerschap tussen overheid en instellingen  Focus realisatie van doelen = onderwijskwaliteit = constant aandachtspunt  Beginselen van onafhankelijkheid, onpartijdigheid en rechtszekerheid  Reductie van de planlast en de kosten  Onderzoek naar planlastvermindering (De Ryck, 2013)  Polycentrisme  Vermenigvuldiging van regelgevende kaders  incoherentie

 Polycentrisme: spanning tussen autonomie versus centrale sturing  Niveau van de centrale overheid  Op alle beleidsniveaus en organisaties  Effect van schaalvergroting: ⇒ centrale diensten in instellingen  Oplossing: beleidsdiscussies over:  Maatschappelijke doelen en uitdagingen  Wat nodig is om de opleidingen in functie daarvan te versterken

Ter afsluiting  Nood aan maatschappelijk debat over het onderwijs in het algemeen en het hoger onderwijs in het bijzonder  Gemeenschappelijk doel: het garanderen van onderwijs op topniveau met gelijke kansen voor iedereen  Realiseren van partnerschappen tussen stakeholders, betrokkenen en overheden om tot dat gemeenschappelijk doel te komen