OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte van de hogescholen”
Verkeerde tegenstelling Beleid en sturing – In functie van het publiek belang (algemeen nut) – Op basis van publieke middelen: blijvend investeren in onderwijs (publiek goed, return on investment) Autonomie: – Verschilt van academische vrijheid – Uiting van belangentegenstelling en strijd om macht – Beperking rol van de overheid tot financier
Vlaanderen is Nederland niet. Hoewel? Vlaanderen is Nederland niet. Hoewel? Overheidsoptreden beperken Invoering marktprincipes: markt/klant en bedrijf/werknemer Veranderende beleidsconcepten: Zelfregulerende markt bestaat niet: markt legt zich geen grenzen en beperkingen op cf. huidige economische crisis Specificiteit van de publieke sector - Publieke taak en verantwoordelijkheid - Borging van het publieke belang Overheidstussenkomst nodig om welvaart en welzijn te verzekeren cf. Europese Commissie, OESO
Beleid verschilt van bestuur, regels, toezicht, bekostiging en borging van rechtszekerheid Besteding van de publieke middelen om de kwaliteit van het (hoger) onderwijs te garanderen: Kwaliteitsvoorwaarden stellen en erop toezien dat de instellingen de voorwaarden in hun werking realiseren = duidelijke visie op: Gelijke toegang tot publiek gefinancierde onderwijsvoorzieningen Gelijke kansen en uitkomsten Maatschappelijk project (gewenste samenleving)
Borging publiek belang door de overheid Duidelijke (in hoofdzaak kwalitatieve) doelen vooropstellen ⇒ inzetten op doelen (leerresultaten, …), minder op processen ⇒ financiering moet realisatie van de doelen ondersteunen (evaluatie aan de gang) Onnodige regeldruk, micromanagement en incidentpolitiek vermijden ⇒ niet minder, wel transparante en eenduidige regels, die afdwingbaar zijn !!! In overleg met de onderwijsverstrekkers
‘Government governance’ Slagkrachtige overheid Beleidsdoelen op een efficiënte en effectieve wijze formuleren en realiseren Op een coherente wijze besturen, beheersen en toezicht houden Op een transparante wijze communiceren en verantwoording afleggen t.a.v. belanghebbenden
Duidelijke beleidsdoelen HO is geen eiland, HO-beleid is onderdeel van een integraal onderwijsbeleid: Aansluiting SO-HO Aansluiting HO-arbeidsmarkt Levenslang leren Economische, culturele en sociale evoluties in rekening brengen om: Af te stemmen Te veranderen
Formuleren van beleidsdoelen en controleren van de realisatie daarvan: Kwaliteit van het hoger onderwijs Systeem van visitaties en accreditatie (NAS) Partnerschap tussen overheid en instellingen Focus realisatie van doelen = onderwijskwaliteit = constant aandachtspunt Beginselen van onafhankelijkheid, onpartijdigheid en rechtszekerheid Reductie van de planlast en de kosten Onderzoek naar planlastvermindering (De Ryck, 2013) Polycentrisme Vermenigvuldiging van regelgevende kaders incoherentie
Polycentrisme: spanning tussen autonomie versus centrale sturing Niveau van de centrale overheid Op alle beleidsniveaus en organisaties Effect van schaalvergroting: ⇒ centrale diensten in instellingen Oplossing: beleidsdiscussies over: Maatschappelijke doelen en uitdagingen Wat nodig is om de opleidingen in functie daarvan te versterken
Ter afsluiting Nood aan maatschappelijk debat over het onderwijs in het algemeen en het hoger onderwijs in het bijzonder Gemeenschappelijk doel: het garanderen van onderwijs op topniveau met gelijke kansen voor iedereen Realiseren van partnerschappen tussen stakeholders, betrokkenen en overheden om tot dat gemeenschappelijk doel te komen