Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
Reflectievaardigheden en instrumenten
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Sanneke Bolhuis Lector Fontys Lerarenopleiding Tilburg
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
Kandinsky College Malderburchtstraat
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Opbrengstgericht werken
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Onderzoek de school in Welke samenwerkingsvorm past bij mijn project?
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Gepersonaliseerd leren
De succesfactoren bij het creëren van een onderzoekscultuur op school Wouter Schenke Renée van Velzen coördinator onderzoek docentonderzoeker.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Symposium Differentiatie
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
moderniseren van het curriculum.
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Professional Development Schools - Rijnmond
BÈTAVAKSTEUNPUNTEN. Docent-activiteiten Meestal vakgericht, soms vakoverstijgend (Beta) Netwerkbijeenkomsten – ca. 4 maal per jaar Cursussen en workshops.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Geïntegreerde schoolverbetering
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
De praktijk van een (academische) opleidingsschool Julianaschool Rijssen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
1 Schoolplan gebaseerd op:  visie in  gezamenlijkheid en  grote betrokkenheid.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Samen Opleiden met het ICLON en SEC
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Ontwikkelen met succes: dus de leraar aan zet!
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Team radicalisering in de kering Stad Gent
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Prof. Peter Leisink Nationale Schoolleiders Top
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?

Even voorstellen….. Patrick van Schaik Docent Bewegingsonderwijs Calvijn College Goes ( ….) Teamleider Havo Calvijn College Goes (2008 – 2015) Projectleider Onderzoekatelier Calvijn College Goes ( ….) Msc Onderwijskunde Universiteit Utrecht (2011 – 2016) Docent-promovendus ‘Kennisbenutting VO’ UvA ( ….)

Onderzoek ‘Kennisbenutting in het VO’ wat wordt er onder kennisbenutting wordt verstaan; welke verklaringen er zijn voor het geringe gebruik van wetenschappelijke kennis door docenten; inzichten in bevorderende en belemmerende factoren die ervaren worden door docenten in kennisbenutting en kennisdeling.

Inventarisatie: “Wie…..” … participeert in (een vorm van) kennisdeling met directe collega’s? … participeert in (een vorm van) kennisdeling met indirecte collega’s? … maakt (regelmatig)gebruik van kennis uit wetenschappelijk onderwijskundig onderzoek? … doet zelf (wetenschappelijk) praktijkonderzoek naar vakgerelateerde vragen? … doet dat samen met collega’s? … doet dat in samenwerking met of onder begeleiding van ervaren onderzoekers? … wordt er gefacilteerd (door de school) om bovenstaande te doen?

Promoveren in 5 minuten…. 1.Wat versta je onder ‘Kennisbenutting’ 2.Waarom maken we beperkt gebruik van wetenschappelijk kennis? 3.Wat werkt belemmerend in het benutten van wetenschappelijke kennis door docenten? 4.Wat zijn voorwaarden voor het benutten van wetenschappelijk kennis door docenten? 5.En kennisdeling?

Samen onderzoeken? Onderzoek in de school = grijs gebied – wat is onderzoek? Onderzoekende en lerende school Professionele leergemeenschap -Samen leren en ontwikkelen door docenten -> vakontwikkelgroepen -Gebruik maken van interne en externe data tbv leren van docenten en leerlingen -Gebruik maken van interne en externe kennis door docenten tbv leren van docenten en leerlingen -Samen onderzoeken door docenten -> onderzoekatelier

Professionele leergemeenschap Een schoolorganisatie waarbij docenten optimale ruimte hebben om het onderwijs vorm te kunnen geven en te werken aan hun eigen professionele ontwikkeling; Ze gebruiken deze professionele ruimte ter verbetering van het leerproces en de resultaten van leerlingen; Docenten doen dat zowel als individu als in gezamenlijkheid; De schoolleider heeft een rol om dit proces te ondersteunen en te stimuleren. Schenke, W., Sligte, H., Emmelot, Y., Buisman, M., Admiraal, W., Meirink, J., &, Smit, B. (2015). Scan School als Professionele Leergemeenschap. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.

Professionele leergemeenschap Een schoolorganisatie waarbij docenten optimale ruimte hebben om het onderwijs vorm te kunnen geven en te werken aan hun eigen professionele ontwikkeling; Ze gebruiken deze professionele ruimte ter verbetering van het leerproces en de resultaten van leerlingen; Docenten doen dat zowel als individu als in gezamenlijkheid; De schoolleider heeft een rol om dit proces te ondersteunen en te stimuleren. Schenke, W., Sligte, H., Emmelot, Y., Buisman, M., Admiraal, W., Meirink, J., &, Smit, B. (2015). Scan School als Professionele Leergemeenschap. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.

‘Kennisbenutting door docenten in het VO’ docenten onderzoekers

‘Kennisbenutting door docenten in het VO’ docenten onderzoekers vakontwikkelgroepen

‘Kennisbenutting door docenten in het VO’ docenten onderzoekers onderzoekatelier vakontwikkelgroepen

‘Kennisbenutting door docenten in het VO’ docenten onderzoekers onderzoekatelier vakontwikkelgroepen

Kloof tussen theorie en praktijk: oorzaken Scheiding tussen onderzoekgemeenschappen en onderwijsgemeenschappen Verschillende agenda’s en verwachtingen; onderzoek vs prof. ontwikkeling Opvattingen van docenten over relevantie van onderwijskundig onderzoek Gebrek aan onderzoeksvaardigheden bij docenten Tijdsdruk Gebrek aan erkenning over en weer Politieke en financiële instabiliteit Beperkte bereikbaarheid, bruikbaarheid en betouwbaarheid

Kloof tussen praktijk en theorie: gevolgen Beperkte communicatie door scheiding van gemeenschappen Veel lesgeven gebaseerd op praktische kennis, en ervaring uit eigen praktijk Expliciete kennis blijft veelal onbenut Vragen onderzoekers sluiten niet aan op wat er speelt Ontwikkeling docenten veelal gebaseerd op ‘tacit knowledge’ en ervaring Beperkt professionele ontwikkeling Onderwijskunde als toegepaste wetenschap?

Kloof tussen praktijk en theorie: oplossingen overbruggen van de kloof door………..

Kloof tussen praktijk en theorie: oplossingen overbruggen van de kloof door……….. Masterprogramma’s Kennisnetwerken Docent Ontwikkel Teams (DOT) Academische Opleidingscholen (AOS) Workshops, seminars, symposia Zelf onderzoek doen (docent-onderzoekers) Leren onderwijskundig onderzoek te gebruiken Toegankelijkheid wetenschappelijke publicaties Andere vragen stellen Toegankelijk schrijven Aandacht voor praktische toepassing ….. Docenten Onderzoekers

‘disconnection’ tussen praktijk en theorie

Connection - Samenwerking - Partnerships

Samen onderzoeken ….. in drietallen 1.Hoe zie je samen onderzoeken in je school voor je? 2.Wat vind je belangrijke voorwaarden om samen onderzoek te kunnen doen? 3.Welke belemmeringen moeten daarvoor worden weggenomen? 4.Welke veranderingen moeten er dan plaatsvinden op het niveau van: a.Onderzoekers b.Docenten c.Schoolleiding 5.Welke vraag, opmerking of tip wil je meegeven aan de andere workshopdeelnemers of mij?

Onderzoekatelier Calvijn – ICLON

Samenstelling: projectleider, thema-expert(s), 2 docent- onderzoekers, onderzoeker ICLON Ingebed in samen-leercultuur in de school: In dienst van vakontwikkelgroepen ‘research-experts’ - ruimte voor verdieping Onderzoeksthema: integraal taalgericht vakonderwijs in bovenbouw h/v 8 docenten, 4 vakken

Onderzoekatelier Calvijn - ICLON FaciliteringKoppeling schoolplan FrequentieBetrokkenheid schoolleiding IN de schoolDocenten breed inzetten Publiceren/delen resultaten

Onderzoekatelier; opbrengsten Bijdrage aan onderzoekende cultuur in de school Betrokkenheid docenten bij onderzoek Professionalisering docenten Vergroting externe gerichtheid Durf te proberen – loslaten vaste patronen? Onderzoek naar eigen praktijk Kennisbenutting (intern/extern)

Onderzoekatelier; knelpunten ‘Waan van de dag’ ‘Contact’ met docententeam – zichtbaarheid Facilitering; incidenteel vs. structureel gelden Structurele verbinding aan kennisinstituut (ICLON) Sustainability?

Samen onderzoeken Onderzoekatelier; start van partnership?