PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots.
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
|Datum Matching op de RUG 1. |Datum Inhoud 2 ›Waarom matching? ›Wat is matching? ›Matching 2014 ›Voorlichting en matching.
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Nima. Wel coach. Geen heilige. Wat is het doel van coaching? Leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs worden gedurende het schooljaar gecoacht.
Realisatie kindcentrum
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Waarom kwaliteitsverschillen tussen docenten erkennen? Kitty Kwakman Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs.
Voortgang arbeidsmarktbeleid in de Drechtsteden G.A. ten Dolle Projectgroep Wwnv 23 mei 2012.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Sterker aan de Start Marcel Vooijs6 februari 2014.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
ALLE VAKKEN OP HET PLEIN
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
kwaliteitsbeleid MNN 22 september 2009 Mentorschap: goed geregeld
2. Eduscrum als activerende didactiek
moderniseren van het curriculum.
OUDERAVOND 5 VWO DONDERDAG 9 OKTOBER 2014.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Hoe bereid je lessen voor?
STUDIEADVIES ENTREE ONDERWIJS
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Onderzoeksprocedures. Inhoud  De leraar als professional  De seniordocent  De leraar als onderzoeker  Onderzoeks-stappenplan  Nulmeting.
WELKOM Ouders / Verzorgers leerlingen 4HTL.. Vervolgstudiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen.
Workshop Curriculum Mapping Bram ten Kate Dean International Business School Hanzehogeschool Groningen.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Kennismaking M&O “Een eerste indruk”. Onderwerpen.  Persoonlijke ervaringen.  Motivatie  Beweegredenen.  Verwachtingen  Leervraag.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Beroepsoriëntatie (BO) Opleiding Verpleegkunde Cohort 2015 Ragna Raaijmakers Docent Werkplekleren Productbeheerder beroepsoriëntatie.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Rollen binnen het werkplekleren
Uitwisselingsdag Meer goed opgeleide leraren in de schooltalen
LERAAR WORDEN VIA ASSESSMENT
Van startbekwaam naar …..
Daphne Keller 30 augustus 2017
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
Innovatie in het onderwijs
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
Ouders / Verzorgers leerlingen 4HTL.
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Ouders en school samen Maart 2016
Pilot maatschappijwetenschappen
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Aankomend & Aansluitend Tweedegraads lerarenopleiding
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
Transcript van de presentatie:

PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN

KLAAR VOOR DE START! VASTSTELLEN VAN GESCHIKTHEID VAN STUDENTEN VÓÓR DE START VAN DE UNIVERSITAIRE LERARENOPLEIDING

3 ONDERWIJSCENTRUM-VU MATCHINGSTRAJECT ULO-STUDENTEN (SINEK) “Why” - Waarom dit traject? “How” - Werkwijze en opzet “What” - Pilot: uitkomsten, evaluatie en meerwaarde

4 ONDERWIJSCENTRUM-VU WAAROM? (Reguliere) Studenten voor de start: - Beter beeld ulo - Beter beeld beroep - Inzicht in hun talenten/geschiktheid

5 ONDERWIJSCENTRUM-VU WAAROM? - Aansluiten Lerarenagenda OCW - Actieplan Lerarenopleiding VSNU - Onderwijsagenda VU - Geschiktheidsonderzoeken: intake en selectie - Vernieuwd curriculum ulo

6 ONDERWIJSCENTRUM-VU WAAROM? Docenten en schoolopleiders: - Efficiënter inzetten van begeleidingstijd - Hoger rendement opleiding - Kwaliteitsverbetering beginnende docenten - Minder uitstroom voortgezet onderwijs Vanuit Samen Opleiden: schoolopleiders: - Betrokken bij toelating studenten - Zicht op studietraject

7 ONDERWIJSCENTRUM-VU KLAAR VOOR DE START! Doel: Voor de start vaststellen van de professionele, didactische en pedagogische geschiktheid van de student voor opleiding en beroep

8 ONDERWIJSCENTRUM-VU HOE: WERKWIJZE - Literatuurstudie: binnen- en buitenland - Overleg betrokkenen intern en - Overleg experts extern - Ontwikkelen van valide en transparante selectie-instrumenten i. s.m. betrokkenen. (schoolopleiders, instituutsdocenten, MT, studenten, toelatingscommissie, opleidingscommissie, stagecoördinator) - Uitvoeren, monitoren en evalueren pilot start sept en febr

9 ONDERWIJSCENTRUM-VU HOE:UITVOERING - Informatiebijeenkomst VU - Inleidend College VU - CV en motivatie: school en VU - Schoolbezoek voortgezet onderwijs, meelopen a.d.h.v. opdrachten waarin alle vakonderdelen aan bod komen - Einde van de dag een “matchingsgesprek” op school met schoolopleider en werkplekbegeleider

10 ONDERWIJSCENTRUM-VU HOE: UITVOERING - Inleveren uitwerking opdrachten op VU - Matchingsgesprek VU: - CV, motivatie, uitwerking opdrachten en advies schoolopleider Uitkomst: - Dringend advies over geschiktheid - Mogelijke leervragen

11 ONDERWIJSCENTRUM-VU CRITERIA MATCHING Schoolopleider, vakbegeleider, instituutsopleider en student Eigen criteria ontwikkeld op basis van: - Verwachtingen - Motivatie - Professionele houding - Persoonlijke eigenschappen - Beroepsgerelateerde vaardigheden

12 ONDERWIJSCENTRUM-VU WAT: OPBRENGSTEN Matching aug.2015Deelname totaal 29 studenten Niet gestart:Reden: 1 studentNa meeloopdag; beroep 1 studentNegatief advies school Wel gestart:Naar andere school, vanwege: 1 studentOnderwijstype 1 studentGeen “match”

13 ONDERWIJSCENTRUM-VU WAT: OPBRENGSTEN Matching febr.2016Deelname 38 studenten Niet gestart:Reden: 3 studentenNa meeloopdag, beroep 1 studentNegatief advies school 2 studentenNa meeloopdag en gesprek VU 2 studentenAndere baan gezocht, beroep en ulo 2 studentenPersoonlijke omstandigheden

14 ONDERWIJSCENTRUM-VU WAT: MEERWAARDE Studenten: - Beter beeld beroep en opleiding - Vroege en meer intensieve kennismaking school - Beter zicht op kwaliteiten/talenten en leervragen - Serieus genomen Schoolopleiders: - Mede invloed op advies geschiktheid - Sneller duidelijk wie op welke stageplaats - Hoop op minder uitval