Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
6 Informatie bijeenkomst over de oprichting van LECO De Lokale Energie Coöperatie In de regio Opsterland.
Advertisements

Voorschool voor iedereen
Workshop: Als je op of uit valt of juist niet…. Wat komt aan de orde: 1.De realiteit van de GHS 2.Aanstaande ontwikkelingen 3.Vragen en/of opmerkingen.
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Ouders en Kinderen Centraal
Nul Energie Huis Workshop offerte.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Logical Framework Approach
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
de ouderbetrokkenheid vergroten
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Werken aan samen samenspel hulpverleners en naasten
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Dordtse agenda “VVE en verder!” Wat pakken partners en gemeente n.a.v. de bestandsopname in 2011 en 2012 aan? Presentatie t.b.v. G33/G4 6 december 2011.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Samenwerking KOV de Blokkendoos Scoop Welzijn Peuterspeelzaal
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Visie & Strategie.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
OBSERVATIEMETHODEN VVE BOSOS 2 tot 4 & PRAVOO
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Wjk.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Methodiek: Plancyclus
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Ouders-kind-peuterspeelzaal één pakket samen verantwoordelijk!
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Informatieoverdracht PO-VO (onderdeel van project Effectief schakelen) Esmee Hornstra, PO-Raad.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Communiceren met mantelzorgers Informeren en afstemmen.
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
Rollen binnen het werkplekleren
Teambarometer.
Commissie voor vrijwilligerswerk
Cliëntenraad Sociaal Domein
Commissie voor vrijwilligerswerk
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Denken en doen.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!

Onderwerpen Wat wil je bereiken met de inzet van een hbo’er? De functieomschrijving van Mbo’er en Hbo’er Onze ervaringen Stellingen TIPS/TOPS

Wat wil je bereiken met de inzet van een hbo’er? Het VVE programma goed uitvoeren Opbrengstgericht werken Methodische aanpak (didactische vaardigheden) Zorgkinderen sneller in beeld in de basisschool Versterken van de doorgaande lijn op het niveau van: kinderen ouders, activiteiten, personeel, organisatie

De functieomschrijving Mbo’er/Hbo’er Mbo’er Peuters stimuleren, begeleiden en verzorgen Signaleert zorgkinderen Informatie uitwisselen bijvoorbeeld met collega’souders Hbo’er Peuters stimuleren, begeleiden en verzorgen Ontwikkelplannen opstellen en uitvoeren Beleid mede ontwikkelen Dienstverlening verbeteren

Taakverdeling en samenwerking Mbo’er/Hbo’er Mbo’er Plant, organiseert en begeleidt kinderen bij activiteiten, Overlegt met ouders, Observeert, evalueert en documenteert het gedrag van de kinderen, Levert een bijdrage aan overlegmomenten. Hbo’er Draagt zorg voor het uitzetten van de leerlijn, Stelt binnen drie maanden na binnenkomst van het kind een plan van aanpak op, Structureert en coördineert activiteiten. Plant de momenten van overleg in.

Specifieke taken Hbo’er Plant en organiseert didactische activiteiten, Signaleert mogelijkheden voor verdere professionalisering; vertaalt dit naar operationele plannen, Onderhoudt contact met en is aanspreekpunt voor div. afdelingen binnen de basisschool Draagt zorg voor de uiteindelijke overdracht naar de basisschool,

Gezamenlijke taken Overleggen met ouders over de voortgang en bespreken van de ontwikkeling van het kind De kinderen begeleiden bij activiteiten De kinderen helpen in de ontwikkeling van de dagelijkse routine zoals: Naar het toilet gaan Aankleden Eten Stimuleren van spel en meespelen

Hoe pakt het uit in de praktijk?  Januari-april 2011 Plan maken met de basisschool Informatie door de stad; strak stramien  Mei-juni 2011 Personeel informeren Hbo’ers en juiste (gemotiveerde) Mbo’ers plaatsen Ouders informeren kinderen plaatsen in groep nul

(vervolg) Hoe pakt het uit in de praktijk?  Augustus- april 2012 Start met verschillen en hobbels (wordt toegelicht) April 2012 Tussentijdse komst nieuwe groepen nul  April – juni 2012  Aankondiging nieuwe groepen nul 2012/2013, hierbij start de cyclus van vorig jaar opnieuw  Evaluatie pilots groepen nul door Peuter & Co samen met leidsters en leerkrachten om te leren voor de start van nieuwe groepen nul

Stellingen Alleen de Mbo-leidster heeft een voorbeeldfunctie

Stellingen De Hbo-leidster moet altijd uit de basisschool (Pabo) komen

Stellingen Groep nul is alleen te managen vanuit welzijn

Stellingen Een peuter is een kleine kleuter

TIPS EN TOPS Ga voordat je start met alle betrokken partners om tafel zitten, Spreek uit wie wat doet en deel de verwachtingen, Geef ouders goede informatie: Laat ouders kiezen Beleg een informatiebijeenkomst Geef bij een intake duidelijke en concrete informatie Er moet draagvlak zijn onder ouders en personeel, Zorg voor goed gemotiveerd personeel op de groep; laat leidsters erop solliciteren, Leg alles vast in een convenant.