Limosa als werkinstrument stand van zaken Limosa als werkinstrument stand van zaken Bruno De Pauw Directie Internationale Betrekkingen Rijksdienst voor.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerking tussen overheden
Advertisements

Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
Het beroep van bedrijfsrevisor. Bevoorrechte partner van alle actoren van het bedrijfsleven: -Ondernemingen -Openbare en private instellingen, non-profitsector.
De nieuwe wetgevingsprocedures
Motivering van het ontslag
TOE TE PASSEN SV WETGEVING BIJ GRENSOVERSCHRIJDEND WERKEN
De aanwezigheidsregistratie bij werken in onroerende staat
JURIDISCH KADER ELEKTRONISCH GELD
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
Internationale betrekkingen
Vreemdelingen en vrijwilligerswerk Symposium 7 maart 2008 Vlaams Parlement Tine Debosscher Bart De Wolf Vlaams Minderhedencentrum.
Sociale dumping en deloyale concurrentie Probleemstelling en maatregelen van de huidige regering.
Vrijheidsberoving na een als misdrijf omschreven feit
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Impact van het 'Almunia-pakket' voor de actoren van de sociale economie Denis Stokkink Brussel, 8 december 2011.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
ADMINISTRATIEVE SANCTIES
EDRL-Screening van gemeentelijke reglementen Mechelen, 26 november 2009.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Hoofdstuk 12 Vrij dienstenverkeer.
Pensioenverzekeren over de grens
9/11/2014 8:56:26 AM De ideale vestigingsplaats voor een Europees pensioenfonds - Belgisch Perspectief Elise Laeremans 7 december.
Verdragen en inleiding Europees Recht
Inleiding tot de multifunctionele aangifte
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
GRENSOVERSCHRIJDENDE HANDHAVING Parters Huidige toestand Europa Bilaterale akkoorden Andere overwegingen eSafety workshop – 2 mei 2007.
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
Algemene bepalingen Team Implantaten.
Bernard Verheyden Jurist DG Organisatie Gezondheidszorgvoorzieningen
De Europese Unie: 500 miljoen mensen – 28 landen
EEN EUROPESE ONDERNEMINGSRAAD WAAR DIENT DAT VOOR ?
De aanwezigheidsregistratie bij werken in onroerende staat
De dienstenrichtlijn: geen rustig bezit
Rollenspel EU besluitvorming
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
Seminarie Uitbreiding Europese arbeidsmarkt : bedreiging of uitdaging? Tewerkstelling van buitenlandse werknemers in België
LIMOSA-melding : naar een beter zicht op grensoverschrijdende tewerkstelling
De financiële aanspraken bij bedrijfseconomisch ontslag Alexandra Krop jurist werkgeverszaken OPOF, 16 februari 2012.
Hoofdstuk 11 Het arbeidsreglement. 2 Toepassingsgebied van de wet van 8 april 1965 – Alle personen die arbeid verrichten onder het gezag van andere personen.
Werknemers van uw onderaannemers uit Europa: stand van zaken Hilde Thys Manager ISIS-Consult.
Getuigschrift basiskennis bedrijfsbeheer Voor hogescholen en universiteiten.
Naar een Vlaams privaat huurrecht? Contractuele aspecten en woningkwaliteit Maarten Dambre Vlaams Parlement, 18 maart 2014.
VOORSTELLING SUBSIDIEREGLEMENT INFRASTRUCTUURWERKEN VZW’S VOOR NIET-STEDELIJKE INFRASTRUCTUUR Burgemeester en schepencollege Veerle Heeren, 13 december.
A European View of the Proposed Gambling Law Waarheen met kansspelen in België? Juridische analyse van de toekomst van het Belgische kansspelbeleid 30.
Toegang tot documenten “van” de Europese Commissie Caroline ten Dam Juridische Dienst Europese Commissie ECER Seminar, 5 april 2011.
De rol, bevoegdheden en taken van de arbeidsauditoraten in de strijd tegen de mensenhandel.
Rapportage over 2014 (herzien) Conform artikel 18, lid 3 van de Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 3 februari 2014, nr.
STAATSSTEUN CASE NATUURPUNT Laurie Braet - Juriste.
Return to work – Medische overmacht
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
Wijzigingen in de wet van 22 april 1999 m.b.t. de stagiairs Leon Kerfs
WONEN EN WERKEN IN DUITSLAND
18/09/2018.
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
De tewerkstellingsbarometer: de vinger aan de pols van de arbeidsmarkt
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
Implementatie van de Europese netwerkcodes in België
Rollenspel EU besluitvorming
Nederland en de rest van de wereld
Presentatie - Melding bewakingsactiviteiten en exploitatiezetel
Het beroep van bedrijfsrevisor
Transcript van de presentatie:

Limosa als werkinstrument stand van zaken Limosa als werkinstrument stand van zaken Bruno De Pauw Directie Internationale Betrekkingen Rijksdienst voor Sociale Zekerheid

Limosa als werkinstrument - april Veralgemeende meldingsplicht – Scope: - Een beeld van iedereen die in België werkt - Niet onderworpen aan Belgische socialezekerheidsstelsel (in principe) – Wie: - Buitenlandse werknemers - Buitenlandse zelfstandigen - Buitenlandse stagiairs … die, vanuit de ganse wereld, tijdelijk/gedeeltelijk in België komen werken

Limosa als werkinstrument - april Veralgemeende meldingsplicht Vrijstellingen: Wegens de korte duur van de activiteiten in België: Wegens de aard van de activiteiten in België: └► aanpassen van de bestaande vrijstellingen: 1. aan de ervaringen op het terrein (toepassingsproblemen) 2. Coherentie met andere domeinen (arbeidskaarten, verblijf,…) 3. Duidelijkheid (interpretatieproblemen) 4. Efficiëntie & proportionaliteit

Limosa als werkinstrument - april Veralgemeende meldingsplicht Vrijstellingen: Wegens de korte duur van de activiteiten in België: De werknemers die naar België komen bij de entiteit van de multinationale groep waartoe hun werkgever behoort, voor het deelnemen aan vergaderingen, onderhandelingen of theoretische opleidingen met een maximum van 20 opeenvolgende kalenderdagen mits, in het geval van het meerdere deelnames aan vergaderingen, onderhandelingen of theoretische opleidingen, hun verblijf in België geen 3 opeenvolgende maanden overschrijdt; Voor de toepassing van dit artikel is een multinationale groep het geheel van verbonden en/of geassocieerde vennootschappen zoals bedoeld in artikelen 11 en 12 van het Wetboek van vennootschappen die in ten minste drie verschillende landen gevestigd zijn;

Limosa als werkinstrument - april Veralgemeende meldingsplicht Vrijstellingen: Wegens de korte duur van de activiteiten in België: Installatie/assemblage van zelf geleverde goederen ► herzien formulering (8 dagen) Niet voor bouw Dringende herstellingen of onderhoud aan zelf geleverde goederen door gespecialiseerde technici ► herzien formulering (8 dagen – werkgever)

Limosa als werkinstrument - april Veralgemeende meldingsplicht Vrijstellingen: Traject Technici: redactie KB's & Verslag a/d Koning Werkgroep MOD Kabinet Nationale arbeidsraad Adviesraad voor de tewerkstelling van buitenlandse werknemers Ministerraad Belgisch Staatsblad

Limosa als werkinstrument - april Veralgemeende meldingsplicht Juridische basis Inbreukprocedure van de Europese Commissie – DG Interne markt Verenigbaarheid met de vrijheid van dienstverrichting (EG verdrag)  Belemmering van het vrij verkeer  Dwingende redenen van algemeen belang  Evenredigheidsbeginsel – efficiëntie & effectiviteit

Limosa als werkinstrument - april Veralgemeende meldingsplicht Procedure: Melding door de buitenlandse onderneming (of vertegenwoordiger in buitenland of België) voorafgaand aan het begin van de activiteiten in België. - Ontvangstbewijs « Limosa-1 » ( L-1 ) on-line Totaal aantal gemelde personen (cumulatief) WerknemersZelfstandigenStagiairs Zelfstandige stagiairs 2007 (1 apr – 31 dec) (01->03)

Limosa als werkinstrument - april Veralgemeende meldingsplicht Procedure: Controle ontvangstbewijs door Belgische klant voorafgaand aan het begin van de activiteiten in België. Niet voor particulieren - Bij ontbreken ervan: elektronisch melden door klant voorafgaand aan het begin van de activiteiten in België. Niet door particulieren Totaal aantal meldingen “ontbreken L-1 document” 2007 (1 apr – 31 dec) (01->03) 363

Limosa als werkinstrument - april Veralgemeende meldingsplicht Procedure: Controle ontvangstbewijs door Belgische klant voorafgaand aan het begin van de activiteiten in België. Afschaffing van verplichting tot controle E101 formulier & melding aan de Sociale inspectie Inhoudingsplicht 30bis

Limosa als werkinstrument - april Veralgemeende meldingsplicht Hoe melden? Elektronisch : via webtoepassing  Beveiligde toegang  Snel en eenvoudig  24/24 – 7/7  NL – FR – EN - DU  Onmiddellijke aflevering meldingsbewijs L-1 Per brief of fax  2007: 96 faxen; 13 brieven  2008: 87 faxen; 4 brieven

Limosa als werkinstrument - april Veralgemeende meldingsplicht werken in verschillende landen Voor situaties waarbij gedeeltelijk (regelmatig en substantieel) in België en gedeeltelijk in andere landen gewerkt wordt een handelsvertegenwoordiger, zelfstandige consultant, … Een melding per (max) jaar, telkens hernieuwbaar Geen opgave van Belgische klant, werkplaats en uurrooster Niet mogelijk voor bouw & interim

Limosa als werkinstrument - april Veralgemeende meldingsplicht Hoe melden? De plaats van tewerkstelling: Onderneming Werf Regio

Limosa als werkinstrument - april Veralgemeende meldingsplicht sancties Voor buitenlandse werkgever:  Gevangenisstraf (8 d. tot 1 j.)  Geldboete (van 500 tot €)  Administratieve geldboete (van tot €) Voor buitenlandse zelfstandige:  Gevangenisstraf (8 d. tot 1 j.)  Geldboete (van 500 tot €) Voor Belgische klant:  Geldboete (van 250 tot €)  Administratieve geldboete (van 125 tot €) → Aantal administratieve of strafrechtelijke sancties in het kader van het Limosa-systeem: Parlementaire vraag nr. 141 van de heer Guy D’haeseleer van 22 mei 2008

Limosa als werkinstrument - april Veralgemeende meldingsplicht vestigingsplaats werkgever of zelfstandige

Limosa als werkinstrument - april Veralgemeende meldingsplicht Evolutie per maand

Limosa als werkinstrument - april

Limosa als werkinstrument - april

Limosa als werkinstrument - april Luxemburg Werknemers Brief + ontvangstbewijs (brief / ) aan ITM Sanctie: stopzetting werken 2006: meldingen werknemers Veroordeling door het Europese Hof van Justitie → wetgeving ondubbelzinniger gemaakt

Limosa als werkinstrument - april Frankrijk Werknemers Brief + ontvangstbewijs + bijlagen aan de lokale Arbeidsinspectie Sanctie: € : meldingen werknemers Proportioneel? Wordt binnenkort gewijzigd > Informations pratiques > Droit du travail > Détachement de salariés

Limosa als werkinstrument - april Nederland Notificatieplicht  Werknemers derdelanders / Bulgarije - Roemenië  E101 of formulier aan CWI  Sanctie € 1500 (€ 4000 – 8000)  2006: notificaties  Inbreukprocedure Europese Commissie EDM  "fiscale DIMONA" → afgeschaft sinds

Limosa als werkinstrument - april Duitsland Werknemers Bouw, industriële schoonmaak en postdiensten + extra documenten, te vertalen in het Duits Centrale melding; model on-line in te vullen + afdrukken : Boetes €1500 – € : gemelde werknemers(?) Veroordeling door het Europese Hof van Justitie ntg/index.html ntg/index.html

Limosa als werkinstrument - april Tsjechië Werknemers Melding door de ontvangende firma aan lokaal Arbeidsbureau + register bijhouden IN & OUT Sancties tot € : 51 meldingen