Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het verhaal van de twee keien.
Advertisements

Workshop Implementatie Arbo Catalogus SW
Analyse van incidenten
Nieuwe blik op publieksagressie
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
Ondernemingsraad & Arbeidsinspectie Anita Hertogh
Door Roel Bruintjes.  Voorstellen.  Wat kom je halen rondje  Inleidend Bijbelstuk  Wie is de ex-gedetineerde?  Wie is de helper?  Houding van de.
Technieken 3: de-escaleren
In samenwerking met 13 maart 2014.
CYCLOON van voor en door de zorg Zieken huis brand Water RAV Stroom Huisarts ICT Thuiszor Licht “geen nuts – (g)een zorg”
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
Omgang met weerstand en agressie op het werk
Hogescholen in Dialoog
VTP beurs, 8 oktober 2009 Piet van Montfort, Programmamanager ICTU
Gedragscode Koninklijke Landmacht
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
Ongewenste omgangsvormen
Aangifte 20 maart 2014 Platform Veiligheid MBO Rian Hoekstra.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
JE EIGEN VEILIGE PUBLIEKE TAAK
Plan van aanpak asbestbrand
managen van de doorstroom
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
Workshop VVT 23 juni 2011 Joanne Kloosterboer
Crisismanagement Wat is een crisis Wat zijn effecten van een crisis
Introductie OHSAS
2030 Vlaardings Café 17 juli veilig schoon onderhoud 2030 op weg naar 2030 maar……. ook nu al van belang.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Collega’s voor Collega’s
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Sociale Veiligheid in het MBO
Peter Draaisma Hielke Praamstra
Slot 4Hc.
Samen tegen agressie ! Jeanne van Grunsven adviseur 27 maart 2014.
KAM H2 Arbo-zorg Logistiek teamleider.
Mijn Ogen.
“Kijken, denken en doen met voor risico”
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Veolia Transport Limburg
Discussiegroepen - resultaten
Veerkracht Meer dan zelfredzaamheid Marcel Matthijsse Msc Strategisch Beleidsadviseur Veiligheidsregio Zeeland.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
De Rode Knop van Viattence
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
Als hepatitis een beroepsziekte is Marja Kelder Bedrijfsarts Arbo Unie.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Alarmeren en hulpverleningsregels
Agressie Intern en Extern
Medezeggenschap en agressie en geweld in de marktsector Jo Scheeren Harry Hartmann.
Gedragscode Koninklijke Landmacht
Geweld..
Agressie en geweld Voorlichting
Connectief Connectief.
Sociale media Gemaakt door: latoya van hoogenhuizen Docent:E.louisse
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Voorlichting leerplicht
Online feedbacktool Vlaamse overheid
Directie Veiligheid December 2011
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal
Buurtbemiddeling HBO - WonenBreBurg
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Kennisbank Veilig werken
RAAMOVEREENKOMST PRESTATIEAFSPRAKEN
Transcript van de presentatie:

Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links komt

Vraag 1 aan medewerker Gaat gedrag van deze klant/burger over de grens Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland

Vraag 2 aan medewerker Gaat medewerker dit incident melden ( en bij wie op welke wijze) Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland

Vraag 3 aan medewerker Ontvangt schuldige een reactie namens uw organisatie Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland

A. Klant/burger gaat over de grens B. Organisatie geeft klant zijn zin C. klant doet dit vaker is voorbeeld voor omgeving D. Organisaties steeds vaker geconfronteerd met grensoverschrijdend gedrag E. Oplossing training personeel: klantgerichtheid, begrip tonen, meeveren, gevoelsreflectie, zoeken naar een oplossing voor de klant F. Nog meer agressie G. Training I. Etcetera vaardigheden wedloop het oude denken

Melden?? Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland

Opvallende reacties Viel wel mee Hoort bij je werk Het lag aan de medewerker Het ligt aan de organisatie We kunnen wel melden maar er gebeurd toch niets mee/dan kunnen we wel aan de gang blijven/dan heeft dat gevolgen voor mij beoordeling etc. Een klant/burger mag toch wel boos worden Het was alleen maar verbaal, er zijn toch geen gewonden Ik ga geen aangifte doen want dan weet hij waar ik woon enzovoorts Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland

Management/bestuur verantwoordelijk : 1. veiligheid 2. psa Kern

Rol Management Goed werkgeverschap Aansprakelijkheid bij incidenten: - Arbowetgeving - Zorgplicht Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland

Basis effectief veiligheidsbeleid 8 maatregelen VPT BIZA Protocol moet NORMVAST zijn: 8 maatregelen : 1. Nazorg verlenen 2. Organisatienorm 3. Registreren 4. Melden 5. Verhalen schade 6. Aangifte doen 7. Schuldige ontvangt (48 uur) reactie 8. Trainen/voorlichten

Opvallende teksten uit protocollen Aansprakelijkheidsrisico Wanneer de burger een wapen toont onmiddellijke beëindiging gesprek met opgave van reden Probeer de klant af te leiden en het wapen te bemachtigen Probeer bij een gijzeling te vluchten Denk vooraf na over wat u zou doen als: Je onderweg wordt belaagd. De bewoner onder invloed van alcohol of drugs blijkt te zijn of erg onrustig is. De bewoner bezoek heeft of naar seks kijkt. De bewoner een – gevaarlijke – hond heeft. Er in de woning wapens aanwezig zijn. Neem bij risicobezoeken voorzorgsmaatregelen: bel de bewoner vooraf, vraag meer informatie op of neem een collega mee. In strijd met norm VPT Het is aangetoond dat medewerkers die over voldoende sociale vaardigheden beschikken minder kans lopen om slachtoffer te worden van een agressie-incident Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland

Implementatie afspraken Veilige Publieke Taak ( Koninklijke weg) Fase 1 Arbo en leiding/bestuur Fase 2 pilot groep leidinggevende Fase 3 pilot groep medewerkers Fase 4 Ontwikkeling sociaal veiligheidsbeleid / protocol Fase 5 Trainen/informeren van alle leidinggevenden en medewerkers Fase 6 Bijstellen sociaal veiligheidsbeleid / protocol Fase 7 Jaarlijkse herhaling info en/of training