Professionele Ontwikkeling een longitudinaal proces Symposium Een nieuwe bachelor curriculum 2015 Saskia Peerdeman, neurochirurg Examinator PO.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Kwalificatiestructuren en wat daarbij komt kijken
AIOS en Maatschappij, een lastige competentie?
De Huisartsopleiding in Nederland
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Toelating tot Geneeskunde in Nijmegen
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Competentiegericht opleiden
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Studietaak De studietaak staat centraal
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Patientveiligheid: juridische aspecten
Reflecteren en een knoop
Aan de slag met competenties beoordelen
Voortgangsgesprek fase 1
moderniseren van het curriculum.
Honoursonderwijs in HBO
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Opleiden in algemene competenties
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Informatiemodule stage-coördinatoren Najaar 2004 Dienst Onderwijs Geneeskunde KU Leuven.
Richtlijnen voor de casustoets
Bekwaam & Competent Hoe bewaak je dit?
Bachelor Medische Hulpverlening
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 18 juni 2015.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Op weg naar… het nieuwe geneeskundecurriculum
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Kennismakingsbijeenkomst 2e jaars Management, Economie en Recht.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Bons op de deuren! BMI-congres 31 mei Linda Kos (Zaans Medisch Centrum) Katja de Jongh (Franciscus Gasthuis) Carmen van der Heijden (Franciscus Gasthuis.
Iudicium Abeundi Het perspectief van de Examencommissie 12 november 2010, NVMO, Egmond prof.dr. Martina C Cornel Voorzitter Examencommissie Geneeskunde.
Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
C:\Users\879489\Desop\1301_FHK_00_MAIN_PROMO_V04.mp4
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Opleiden in algemene competenties
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Hoe leren professionals?
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Begeleiding bij Werkplekleren
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Klik om te starten Visie op toekomstige professional 2017
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Van zorgen voor naar zorgen dat…
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Academie voor Bouw & Infra
Transcript van de presentatie:

Professionele Ontwikkeling een longitudinaal proces Symposium Een nieuwe bachelor curriculum 2015 Saskia Peerdeman, neurochirurg Examinator PO

1906

De goede dokter anno De basis 3 Patient Dokter Medisch probleem, klachten Hulp, oplossing

Patient Dokter Veel en moeilijke medische problemen De goede dokter anno 2014 Dokter Hulp, deeloplossing Dokter

Patient Dokter De goede dokter anno 2014 Dokter Verantwoordelijk Empatisch Veilig Toetsbaar Transparant Voorlichting Kosten effectief Prestatie bekostiging DBC / DOT Checklists WGBO BIG (her)registratie Gecertificeerd, na- en bijscholing Kwaliteits parameters Productie parameters EVA Alliantie Richtlijnen Arbeidstijdenwet

Wat willen we als opleiding “afleveren”? Medisch professionals Excellente, competente, toekomst- bestendige artsen

Wat is een competente, excellente, toekomstbestendige arts? Rollen en competenties volgens raamplan Invulling vanuit visie VUmc mbt professionaliteit

Medische Professionaliteit “Het beschikken over gespecialiseerde kennis en vaardigheden, opgedaan door uitgebreide training, studie en ervaring en het kunnen toepassen ervan binnen de regels opgesteld door de professie, de organisatie en de overheid, waarbij verantwoording voor het handelen wordt afgelegd aan belanghebbende partijen. Dit alles geplaatst binnen de cultuur, de context en de tijd waarbinnen dit begrip wordt gebruikt” (van Luijk 2009)

Medische Professionaliteit ’Het geheel van waarden, gedragingen en verhoudingen met de samenleving dat het vertrouwen van mensen in artsen ondersteunt en rechtvaardigt’. (KNMG Manifest medische professionaliteit 2007)

Hoe willen we als VUmc SMS medische professionaliteit aanleren en toetsen? Opzetten van de onderwijslijn Professionele Ontwikkeling

Rollen volgens raamplan GNK 2009 Samenwerker Organisator Communicator Gezondheidsbevorderaar Beroepsbeoefenaar Academicus Reflector Medisch deskundige Professionele Ontwikkeling VUmc compas Algemene competenties Vakinhoudelijke competenties

Doel onderwijslijn professionele ontwikkeling Het onderwijzen en toetsen van (primair) de algemene competenties tegelijkertijd en in onderlinge samenhang binnen een zoveel mogelijke authentieke (praktijk) context op meerdere momenten in het curriculum gericht op aansluiting met de startkwalificaties van AIOS in de vervolgopleiding Om daarmee de eindtermen van het raamplan te behalen en excellente competente toekomstbestendige artsen op te leiden

Inrichting onderwijslijn professionele ontwikkeling Algemene competenties Aansluiting met vervolgopleidingen Zoveel mogelijk authentieke context Het bereiken van eindtermen

Geneeskunde opleiding Professioneel gedrag Interculturalisatie Patiëntveiligheid Medische Ethiek en Recht Communicatie Beroepskeuze en loopbaanoriëntatie Academische Vorming Reflectie BAMA Leerlijnen vervolgopleiding Thema’s Longitudinaal Groei in expertise Aansluiting bij vervolgopleidingen Thema’s relevant voor de beroepspraktijk Ontwerpen van leerlijnen Professionele ontwikkeling

Omschrijving themaLeerlijn Omgaan met elkaar als (toekomstige) professionals (medisch expert, communicator, samenwerker, organisator, beroepsbeoefenaar) professioneel gedrag Omgaan met verschillende culturen en diversiteit (medisch expert, communicator beroepsbeoefenaar, gezondheidsbevorderaar, samenwerker) interculturalisatie en diversiteit Patiëntveiligheid (medisch expert, communicator, organisator, academicus, samenwerker, beroepsbeoefenaar, reflector) patiëntveiligheid Omgaan met ethische en juridische vraagstukken (medisch expert, beroepsbeoefenaar, gezondheidsbevorderaar, reflector, samenwerker,) medische ethiek en recht Professioneel communiceren (medisch expert, communicator, samenwerker) professionele communicatie Carrièreplanning, beroepskeuze en loopbaanoriëntatie (medisch expert, academicus, beroepsbeoefenaar, reflector) beroepskeuze en loopbaanoriëntatie Reflecteren op eigen functioneren (medisch expert, reflector) reflectie Kennis en wetenschap state of the art (medisch expert, academicus) academische vorming Leerlijnen

Rollen Medisch expert Academicus Samenwerker Communicator Organisator Beroepsbeoefenaar Gezondheidsbevorderaar Reflector Samenhang rollen met leerlijnen (vb Professionele Communicatie en Interculturalisatie & Diversiteit)

Rollen Medisch expert Academicus Samenwerker Communicator Organisator Beroepsbeoefenaar Gezondheidsbevorderaar Reflector Samenhang rollen met leerlijnen (vb Professionele Communicatie en Interculturalisatie & Diversiteit)

Medisch expert Academicus Communicator Organisator Beroepsbeoefenaar Samenwerker Gezondheidsbevorderaar Reflector B 1 M 3 Leerlijnen: PV B&L COM I&D PG REFL AC E&R Professionele ontwikkeling

Hoe richten we PO in met betrekking tot onderwijs De algemene competenties In onderlinge samenhang Op meerdere momenten in het curriculum

Professionele ontwikkeling cursus Arts en patient 1 toetstoets cursus toetstoets toets weken cursus stageArts en patient 2 toets weken cursus 4 wk 3 wk 1wk 4 wk 3 wkn 4 wk 2 wk 4 wk 1wk2 wkn4 wk 2 wk 4 wk 20 wk 4 wk 6 wkn cursus 4 wk Arts en patient 3 3 wk cursus Arts en Patient 4 3 wk toets weken toets weken 2 wk cursus Arts en patient 5 cursus 4 wk 3 wk Minor: keuze-onderwijs en Bachelortehesis Professionele ontwikkeling

semester Professionele ontwikkeling leerlijnen Bachelor Geintegreerd in cursussen, met werkgroepen, tutorgroepen, practica, opdrachten Arts en patient

Wat hebben we? In cursussen Voorbeeld interculturalisatie & diversiteit

Wat hebben we impliciet / expliciet Voorbeeld ethiek & recht

Cursus arts en patient: Koppeling van leerlijn thema – competenties Via de beroepssituaties beroepssituaties Het overdragen van patiëntgegevensXX Het (mede) organiseren van een opname XX Het voorlichten van de patiënt mbt opnameXX communicatie samenwerkenorganiseren medisch expert Voorbeeld: leerlijn patientveiligheid

Hoe richt je PO in met betrekking tot toetsing / beoordeling?

Wat wil je toetsen / beoordelen Wanneer wil je toetsen / beoordelen Hoe wil je toetsen / beoordelen

Wat wil je toetsen / beoordelen? Kennis over de competenties Toepassing van generieke competenties in “klinische setting” Groei in competenties

Wanneer wil je toetsen / beoordelen? Op momenten dat een volgende fase gaat starten Tussendoor om bij te kunnen sturen

Van Vleuten Med Teach, 2012 Hoe wil je toetsen / beoordelen?

Leerlijn Professioneel gedrag Hoe toetsen / beoordelen we nu?

Hoe toetsen / beoordelen we? TTNBVDPGPTFSTATTKTVGTCATPRStagestudie- punten Bachelor PO 1 (sem 1.1) XXXX 5 PO 2 (sem 1.2) XXXX 8 PO 3 (sem 2.1) XXX 4 PO 4 (sem 2.2) XXXX 4 PO 5 (jaar B3) XXX XXXX6 Totaal Ba 27 Master PO M1 XX STAT2 6 PO M2 X X 4 PO M3 X X 1 Totaal Ma 11 Totaal 38

Professionele ontwikkeling cursus Arts en patient 1 toetstoets cursus toetstoets toets weken cursus stageArts en patient 2 toets weken cursus 4 wk 3 wk 1wk 4 wk 3 wkn 4 wk 2 wk 4 wk 1wk2 wkn4 wk 2 wk 4 wk 20 wk 4 wk 6 wkn cursus 4 wk Arts en patient 3 3 wk cursus Arts en Patient 4 3 wk toets weken toets weken 2 wk cursus Arts en patient 5 cursus 4 wk 3 wk Minor: keuze-onderwijs en Bachelortehesis Professionele ontwikkeling Formatief: opdrachten, feedback Summatief Bachelor 2015

Toetsing Professionele Ontwikkeling Longitudinaal formatief Professioneel gedrag Participatie in practica Opdrachten Beschrijven en bespreken leerdoelen Summatief aan het eind van semester: Beoordeling PTF : Verzamelde beoordelingen / opdrachten in portfolio tijdens semester (groei in competenties) STAT (toepassing van competenties) CAT (kennis over competenties)

Onderwijs Toetsing CAT STAT PTF

Bachelor 2015 Professionele Ontwikkeling Op weg naar een excellente, competente, toekomstbestendige arts