Kwaliteit is een keuze Boi A.J. Jongejan juni 2007 Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Terugdringen Dwang en Drang
Implementatie van de UNCO-MOB
Professioneel sturen.
Renco Bakker BPMConsult
Realisatie kindcentrum
STRATEGISCHE PLANNING
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
HPO Sector Kinderopvang
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.
Nationaal Innovatie Event
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
COMPETENTIEONTWIKKELING
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
H. Van der Mussele Directeur stratgie en zorgontwikkeling
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Proces en Product.
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Kennisnetwerk CVA Nederland Samenwerking Ketencoördinatoren en Knowledge Brokers George Beusmans. Ha &BL.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
meten - weten - verbeteren - meten - weten -
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Slagkracht met kwaliteit
Welkom Projectleidersbijeenkomst 6 september 2010
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Marketing Marketingoriëntatie
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Visie & Strategie.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Naar een optimaal HR - beleid
Knowledge broker netwerk CVA vanaf 2016 regionale netwerken
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Op weg naar high performance! VGN P & O dag Chiel Vink Center for Organizational Performance 30 september 2009.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Veiligheidscultuur & leiderschap
Welkom bij DAIly NURSE.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Transcript van de presentatie:

Kwaliteit is een keuze Boi A.J. Jongejan juni 2007 Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg

2 Slechte nieuws: Professionals zijn niet te managen door het opleggen van regels en procedures of door het toepassen van informatiesystemen (Mintzberg, 1979) Slecht en goed nieuws

3 Het energieniveau van professionals is een functie van de mogelijkheid zichzelf te identificeren met de hogere doelen van de organisatie Goede nieuws

4 HPO-model Externe oriëntatie ↓ cultuur ↔gedrag↔HPO structuur

5 Kenmerken van de HPO Continue verbetering en versimpeling van processen Standaardisatie + simplificatie Continue verbetering producten, diensten en processen Best practise organisatie / world class

6 HPO - Strategie Sterke visie die uitdagend en stimulerend is Gebalanceerde, gelijke aandacht voor korte en lange termijn Duidelijke, ambitieuze, meetbare en haalbare doelen Duidelijkheid over koers en strategie organisatie Afgestemde strategie op externe omgeving en robuuste plannen om doelstellingen te behalen Duidelijk onderscheidende strategie van concurrenten/vergelijkbare organisaties

7 Veilig Effectief Efficiënt Tijdig Voor ieder gelijk èn: Patiënt als partner Wat is kwaliteit? Steeds beter voldoen aan de noden van de patiënt Zorg voor de patiënt moet zijn:

8 Paradigma Kwaliteit Goed-Slecht + - t goed slecht + - t Goed-Beter

9 Kwaliteit die moet Kwaliteit die hoort Kwaliteit die kan Normering

10 DOORBRAAK-project Wel: Verbeter-/ herontwerpproject Gericht op verspreiding van "Best Practices" Op veel plaatsen tegelijk Actie- en resultaatgericht Voor de patiënt: om SMART-doelen te bereiken Voor de deelnemers: inspirerend en cultuurveranderend Niet: Geen researchproject voor nieuwe kennis Geen serie conferenties Geen passief gebeuren

11 Onderwerpskeuze (kloof tussen weten en doen) Inzetten van experts (inhoud en methodiek) Veranderingsprincipes (inhoudelijk en logistiek) Herontdekken (niet: kopiëren) Ambitieuze doelstellingen Projectmatige aanpak (afgegrensd in tijd) Nolan-model: korte verbetercycli (weerstand) Samenwerking en competitie tussen teams Landelijke ondersteuning Basisprincipes DOORBRAAK-programma CBO

12 plan dostudy act 2. Hoe weten we dat een verandering een verbetering is? (Meten) 3. Welke veranderingen kunnen we invoeren, die resulteren in een verbetering? (Verbetering) 1. Wat willen we bereiken? (Doel) Verbetermodel (Nolan)

13 Formuleren SMART-doelstellingen: S = Specifiek M = Meetbaar A = Appellerend R = Resultaatgericht T = Tijdsgebonden Vraag 1 Nolan-model: wat willen we bereiken?

14 Voorbeelden indicatoren + balansmaten deelnemende IC-afdelingen: -Aantal onterechte ligdagen en aantal heropnames - Beademingsduur en aantal re-intubaties -Aantal overlegmomenten - Gemiddelde discomfort per patiënt - Familietevredenheid - Aantal bloedafnames Vraag 2 Nolan-model: Hoe weet je dat een verandering een verbetering is?

15 Act: Zo nodig bijstellen van je acties en metingen Study: Analyseren van je gegevens plan dostudy act Plan: Plannen van je interventies (wie doet wat en wanneer? Do: Uitvoeren van je interventies en continu meten PDSA-cyclus

16 P D S A S A P D P D S A S AP D Ingevingen Ideeën Wetenschap Resultaat

17 COPD; 15% minder heropnamen, 30% minder exacerbaties Decubitus; 80% reductie (25% naar <5%) Tevredenheid familie; van 40 naar 85% Doorstroomtijden; 40-80% reductie CVA in de keten; halvering ‘verkeerde bed’, betere overdracht, 50% meer regio’s met trombolyse, landelijk netwerk Colon resectie zorg; ligduur gehalveerd, minder heropnames Mammae; doorloop diagnostiek van 13 naar 8,5 dag Etc. Voorbeelden van resultaat

18 Sneller beter voegt toe en integreert Organisatiebrede introductie; kwaliteitsverbetering als organisatiecultuur Thema’s; -Veiligheid en logistiek -Patiëntgericht -Leiderschap Professionele kwaliteit -Individueel -Complicatie registratie

19 Cultuur Vrijheid en bevoegdheid Sterke en betekenisvolle kernwaarden Prestatiegericht Openheid en vertrouwen

20 Probleemfactoren opsporen Actieve inbreng doelgroep Leiderschap Teambuilding Herontwerp (zorg)proces Kritische succesfactoren

21 Leiderschap Leiders van een HPO zijn uitdagend voor zichzelf en hun mensen door hoge standaarden en ambitieuze doelen te stellen en de prestatielat voortdurend hoger te leggen

22 Behaalde resultaten: verankeren nieuwe werkwijze in dagelijks handelen (protocol, feedback, indicatoren) Methodiek: voorbeeldhandelen, nieuw verbeterdoel Borging

23 QUO VADIS