Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Ouderavond 7 november Inspectierapport en verbeterplan
Advertisements

De Ark volop in beweging!
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Sturen op delen = vermenigvuldigen
Informatieavond 22 april 2013
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
meerjarig verbeterplan onderwijs
Schoolcijfers, een tweede natuur
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Logical Framework Approach
Welkom.
Opbrengstgericht werken
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kennisgroep Kwaliteit 1 maart 2013 info Q op bovenschools niveau.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Kwaliteitszorgsysteem SPO
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Pass’t Montessorionderwijs ?
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Ontwikkelingsperspectief
Centrale schoolbespreking
Zorgstructuur op basisschool Pius X
AUDITRAPPORT BREDEROCOLLEGE
Werken met Kwaliteitskringen
Kwaliteitsbeleid.
Tevredenheidspeiling
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Meten en evalueren.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Inspectiebezoek.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Meidoorn 10 e Montessorischool datum onderzoek 31 augustus en 1 september 2015.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
en het leerlingvolgsysteem
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012.
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Omgaan met verschillen 27 oktober Inhoud presentatie -Onderzoek naar hoe scholen omgaan met hun best presterende leerlingen -De Staat van de leerling.
Leerling- tevredenheidspeiling Basisschool St. Martinus februari 2015.
Oudertevredenheidspeiling.  1. Onderwijsleerproces 2. Planmatige ondersteuning 3. Schoolcultuur 4. Samenwerking met ouders 5. Organisatiemanagement 6.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Workshop Lesobservaties Inspectie van het Onderwijs Door: Marja de Boer Opleidingsadviseur.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Inspectiebezoek o.b.s. de Aanloop
Datum: 20 september 2016 Auditoren: Pieter Goudappel Jan Witkam
Uitkomsten stelselonderzoek bs Hugo de Groot
Netwerk IB WSNS Tilburg
Informatiebijeenkomst Overstap
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Welkom.
Informatiebijeenkomst Overstap
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
21 november 2013 Arjan Clijsen en Wout Schafrat
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Transcript van de presentatie:

Toelichting inspectierapport

Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen

Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen

opbrengsten  Resultaten tijdens de schoolperiode: voldoende  Eindopbrengsten: onvoldoende  Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften ontwikkelen zich naar hun mogelijkheden:onvoldoende

opbrengsten  Resultaten tijdens de schoolperiode: voldoende  Eindopbrengsten: onvoldoende  Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften ontwikkelen zich naar hun mogelijkheden:onvoldoende Ontwikkelingsperspectief opstellen

leerstofaanbod  Leerstofaanbod voor Nederlandse taal en rekenen/wiskunde  is dekkend voor de kerndoelen  Is in voldoende mate afgestemd op de leerlingen  Wordt aan voldoende leerlingen aangeboden tot en met groep 8  Leerstofaanbod voor Nederlandse taal is onvoldoende toegesneden op kinderen met een taalachterstand

leerstofaanbod  Leerstofaanbod voor Nederlandse taal en rekenen/wiskunde  is dekkend voor de kerndoelen  Is in voldoende mate afgestemd op de leerlingen  Wordt aan voldoende leerlingen aangeboden tot en met groep 8  Leerstofaanbod voor Nederlandse taal is onvoldoende toegesneden op kinderen met een taalachterstand Meer taalrijke leeromgeving creëren Meer plaats voor spreek- en luistervaardigheid Werken met actualiteiten(kring) Invoeren nieuwe methode begrijpend lezen Methode Blits (studievaardigheden)

tijd  Leraren maken efficiënt gebruik van geplande onderwijstijd: voldoende

schoolklimaat  Het personeel van de school zorgt ervoor dat de leerlingen op een respectvolle manier met elkaar omgaan: voldoende

didactisch handelen  De leraren realiseren een taakgerichte werksfeer: voldoende  De leerlingen zijn actief betrokken bij de onderwijsactiviteiten: voldoende  De leraren geven duidelijke uitleg van de stof: onvoldoende

didactisch handelen  De leraren realiseren een taakgerichte werksfeer: voldoende  De leerlingen zijn actief betrokken bij de onderwijsactiviteiten: voldoende  De leraren geven duidelijke uitleg van de stof: onvoldoende Extern onderzoek PO raad Coaching Bijscholing waar nodig, niet vrijblijvend Collegiale consultatie Klassenbezoeken IB-er, bouwcoördinator en directie

afstemming  De leraren stemmen de aangeboden leerinhouden af op verschillen in ontwikkeling: voldoende  De leraren stemmen de instructie af op verschillen in ontwikkeling tussen de leerlingen: onvoldoende  De leraren stemmen de verwerkingsopdrachten af op de verschillen in ontwikkeling tussen de leerlingen: onvoldoende  De leraren stemmen de onderwijstijd af op de verschillen in ontwikkeling tussen de leerlingen: onvoldoende

afstemming  De leraren stemmen de aangeboden leerinhouden af op verschillen in ontwikkeling: voldoende  De leraren stemmen de instructie af op verschillen in ontwikkeling tussen de leerlingen: onvoldoende  De leraren stemmen de verwerkingsopdrachten af op de verschillen in ontwikkeling tussen de leerlingen: onvoldoende  De leraren stemmen de onderwijstijd af op de verschillen in ontwikkeling tussen de leerlingen: onvoldoende Coaching en training waar nodig Collegiale consultatie Perfectioneren direct instructiemodel Werken met groepsplannen Werken met OPP voor kinderen met een eigen leerlijn

begeleiding  De school gebruikt een samenhangend systeem van genormeerde instrumenten en procedures voor het volgen van de prestaties en de ontwikkeling van de leerlingen: voldoende  De leraren volgen en analyseren systematisch de voortgang in de ontwikkeling van leerlingen: onvoldoende

begeleiding  De school gebruikt een samenhangend systeem van genormeerde instrumenten en procedures voor het volgen van de prestaties en de ontwikkeling van de leerlingen: voldoende  De leraren volgen en analyseren systematisch de voortgang in de ontwikkeling van leerlingen: onvoldoende Structuur in analyseren van toetsgegevens (leerkracht, IB-er en MT):  Wat zie ik?  Wat betekent dat ?  Wat ga ik ermee doen? (deel)groepsplannen en handelingsplannen aanpassen

zorg  De school signaleert vroegtijdig welke leerlingen zorg nodig hebben: voldoende  De school evalueert regelmatig de effecten van de zorg: voldoende  Op basis van een analyse van de verzamelde gegevens bepaalt de school de aard van de zorg voor de zorgleerlingen: onvoldoende  De school voert de zorg planmatig uit: onvoldoende

zorg  De school signaleert vroegtijdig welke leerlingen zorg nodig hebben: voldoende  De school evalueert regelmatig de effecten van de zorg: voldoende  Op basis van een analyse van de verzamelde gegevens bepaalt de school de aard van de zorg voor de zorgleerlingen: onvoldoende  De school voert de zorg planmatig uit: onvoldoende Structuur in analyseren van toetsgegevens (leerkracht, IB-er en MT):  Wat zie ik?  Wat betekent dat ?  Wat ga ik ermee doen? (deel)groepsplannen en handelingsplannen aanpassen Risicoleerlingen worden gesignaleerd en opgenomen in het groepsplan Na de evaluatie,indien nodig, het probleem verder diagnosticeren en concrete doelen stellen. Schrijven van een OPP

kwaliteitszorg  De school heeft inzicht in de onderwijsbehoeften van haar leerlingenpopulatie: voldoende  De school evalueert jaarlijks de resultaten van de leerlingen: voldoende  De school evalueert regelmatig het onderwijsleerproces: onvoldoende  De school werkt planmatig aan verbeteractiviteiten: onvoldoende  De school borgt de kwaliteit van het onderwijsleerproces: onvoldoende  De school verantwoordt zich aan belanghebbenden over de gerealiseerde onderwijskwaliteit: onvoldoende

kwaliteitszorg  De school heeft inzicht in de onderwijsbehoeften van haar leerlingenpopulatie: voldoende  De school evalueert jaarlijks de resultaten van de leerlingen: voldoende  De school evalueert regelmatig het onderwijsleerproces: onvoldoende  De school werkt planmatig aan verbeteractiviteiten: onvoldoende  De school borgt de kwaliteit van het onderwijsleerproces: onvoldoende  De school verantwoordt zich aan belanghebbenden over de gerealiseerde onderwijskwaliteit: onvoldoende Evalueren van het onderwijsleerproces op leerlingniveau, groepsniveau en schoolniveau Na evaluatie nieuwe verbeteractiviteiten plannen en realiseren (eind)opbrengsten vermelden in de schoolgids en bespreken in de MR Individuele resultaten regelmatig bespreken met ouders: rapporten en uitdraai individueel toetsoverzicht meegeven na elke toetsperiode

voorwaarden voor kwaliteitszorg  De schoolleiding stuurt de kwaliteitszorg aan: voldoende  De kwaliteitszorg is verbonden met een visie op leren en onderwijzen, zoals geformuleerd in het schoolplan: voldoende  De schoolleiding zorgt voor een professionele schoolcultuur: voldoende  Bij de zorg voor kwaliteit zijn personeel, directie, leerlingen, ouders/verzorgers en bestuur betrokken: voldoende

Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen

Hoe verder?  3 februari: bespreken van analyse met bestuur en directie  Interpretatiesessie in MT en team  11 februari: schrijven plan van aanpak  16 februari :  Studiemiddag en presentatie van het plan in team  Plaatsen van plan van aanpak op website  Naar aanleiding van plan van aanpak tijdpad opstellen voor informatievoorziening aan ouders

Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen