Praktijkleren en instructie werkplan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Tim Versluijs Leerdoelen.
Stagebegeleiding bijeenkomst 2.
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Competentiegericht leren vmbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Stage jaar Rianne Elderhuis.
Visie & Strategie.
Hoe bereid je lessen voor?
Naam workshopbegeleider
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Onze doelen en visie in beeld
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Een schot voor open doel?!
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Solliciteren: wat wil ik?
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Praktijkervaring & Reflectie

Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Verpleegkundig redeneren
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Bijeenkomst September 2015
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 18 juni 2015.
Evaluatie Cursus.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Studieloopbaanbegeleiding
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Plan van Aanpak Werken in stappen.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Didactiek Lesformulier.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Praktijkleren en instructie werkplan Jaar 1 C2007 Cornelia van Slochteren Blokregisseur praktijkleren jaar 2 Mei 2008

Opbouw Module praktijkleren Uitgangspunten Werkplan: onderdelen Aanvullende informatie en voorbeelden

Module praktijkleren “Een werkplan heeft als eerste doel: het beschrijven van het beoogde leerresultaat tijdens de stage. Hierin wordt beschreven welke competenties moeten worden verworven, wat de student persoonlijke doelen van de student zijn,welke stappen/leeractiviteiten worden ondernomen en welke bronnen worden gebruikt met betrekkking tot de competenties en persoonlijke doelen, wie de student daarbij nodig denkt te hebben, binnen welk tijdsbestek dit allemaal bereikt moet worden en hoe dit te evalueren “ (bron: Module praktijkleren Opleiding tot HBO Verpleegkundige, kwalificatieniveau 5, C2002, Jaar 2 2007 – 2008) Richtlijn Leercontract Afspraken Haalbaarheid Accoord begeleiders

Uitgangspunten (1) Rollen Zorgverlener Regisseur Beroepsbeoefenaar Coach Ontwerper

Uitgangspunt (2) Competentiegericht curriculum gebaseerd op: “Met het oog op de toekomst” Aanleiding nieuw curriculum (C2007); niveau 5 sterker neerzetten en beoordelingscriteria specifieker maken 5 Verpleegkundige Rollen 12 Kerncompetenties 37 Producten en Diensten Competenties in 3 niveaus (A,B,C)

Uitgangspunt (3) Werkplan nu gestructureerd door opdrachten en planning: Student moet beginsituatie duidelijk beschrijven en persoonlijke leerdoelen Nadruk op hoe leren a.d.h.v. beschreven opdrachten (in module praktijkleren) Gebruikmaken van criteria die beschreven zijn in beroepsproducten en - diensten

Uitgangspunten (4) Rollen uitgedrukt in Kerncompetenties en daarbijbehorende Beroepsdiensten Voor alle competenties zijn opdrachten geformuleerd voor de student ; voorheen moesten zij deze zelf formuleren Stappen opdrachten: 1 Oriënterend 2 Uitvoering in standaard laag complexe* situatie 3 Uitvoering in een complexe* situatie (= B-niveau gewenst niveau 2e jaar) (*complexiteit is afhankelijk van de setting)

Planning Doornemen module Conceptversie bij db tijdens introductieweek Feedback tijdens introductieweek (eventueel) Student verwerkt feedback in concept Werkplan (hardcopy) meenemen 1e dag stage-instelling Check en aanvulling vanuit de praktijk, concept bijstellen binnen 14 dagen

Werkplan: Inleiding Even voorstellen wie je bent Studie- en werkervaring Motivatie stageplaats Specifieke belangstelling Verwachtingen ( leren/begeleiding)

Werkplan: Persoonlijke leerdoelen Aandachtspunten mbt. Persoonlijkheid Link portfolio Vanuit gesprekken SLB Vanuit voorgaande opleidingen/stages

Werkplan - Leeractiviteiten Welke activiteiten ga je ondernemen om deze competentie te behalen? Op gebied van kennis, vaardigheden, attitude Bv. Bestuderen/ overleggen met/ voorbereiden door../ verpleegplan maken van…/ verslag schrijven over….

Werkplan: Evaluatie Wat? (leerdoelen, houding, opdrachten) Hoe? (gesprek, verslag) Hoe lang? (kort, uitgebreid) Met wie? (werkbegeleider,praktijkbegeleider) Wanneer?(dagelijks, eens per week, elke twee weken)

Werkplan: Planning Ingeschatte tijd voor oriëntatie Verdeling opdrachten over weken Terugkommomenten Evaluatiegesprekken

Aanvullende informatie Toetsbaarheid leerdoelen Check je formulering zelf met RUMBA regels en stel zo nodig bij Laat evt. opzet lezen door medestudent

Proces: Werkplan - Leerdoelformulering Voorbeeld KC1 “ Na … weken kan ik de verpleegkundige zorg uitvoeren voor … patiënten met een opname-indicatie op laag complex niveau” Onder opname-indicatie op laag niveau versta ik…. Rumba regels: Relevant Understandable Measureable Behaviour Attainable B : gedrag (werkwoorden) A: realistische bereikbare doelen

Nog even over RUMBA… Relevant Understandable Measureable Behaviour Zorgdomein, patiëntencategorie, werkveld Understandable Begrijpelijk woordgebruik (! Weet ik zelf wat ik ermee bedoel en is dat ook voor anderen duidelijk?) Measureable Meetbaarheid: toetsing. Wanneer moet het getoetst worden en wat moet dan getoetst worden en hoe? Behaviour Gedrag is concreet en kan dus getoetst worden Attainable Einddoelen kunnen bereikt worden door tussentijdse – of subdoelen te stellen. Als iets niet haalbaar is, vermeld het dan niet of overleg met je begeleider(s).

Proces: Werkplan - beginsituatie Per rol…. of….. Per Kerncompetentie (KC) Welke onderdelen op school gehad? Welke kennis en ervaring als resultaat hiervan Check ervaring met criterialijsten en taakanalyses Beginsituatie richting competenties (Wat beheers ik en wat wil ik (hier) leren?

Voorbeeld Rol zorgverlener Kerncompetentie KC 1, KC 2, KC 3 (kort omschrijven) Beginsituatie: Voor de rol van zorgverlener heb ik op school een verpleegplan geschreven over een patiënt met reuma. Voor vakantiewerk heb ik afgelopen zomer drie weken als schoonmaker in een verzorgingshuis gewerkt. Verder heb ik binnen mijn familie meegemaakt dat iemand een knieoperatie heeft gehad. Ik heb geen ervaring met verstandelijk gehandicapten en het lijkt mij moeilijk om met hun te communiceren op de stage. Ik zie hier tegenop. Het geven en ontvangen van feedback heb ik mee geoefend binnen de groep studenten waar ik mee samen werk op school

Leerproces inzichtelijk maken “Begeleiders op de hoogte houden wat je wilt leren en hoe je dat doet” Regelmatig werken met begeleider Gespreksmomenten plannen met begeleider Per week aangeven ( zeggen/ evt. op papier) wat je wilt doen Feedbackschrift/logboek

Een VB: PDCA > Plan - Do -Afdeling leren kennen -Meelopen -Evt. controles doen i.s.m. begeleider -Einde van de week gesprek Meelopen Vragen stellen aan wb Vragen of er dingen zijn die jij kunt doen  

PDCA > Check – Act Check (= evaluatie) Act ( = plan voor vervolg) Gesprek: Mijn begeleider zei dat ik veel vragen had gesteld en dat ik geïnteresseerd over kwam Volgens haar moet ik meer praten als ik iets doe ( bloeddruk meten)   Ik ben erg moe van alle indrukken maar ben goed opgevangen Volgende week: - weer meelopen - evt. samen een patient wassen - dossier bestuderen -zelf controles doen en meer praten hierbij

Praktijkleren is linken leggen Denken – voelen – handelen Lezen – denken – handelen Reflecteren – denken – handelen overleggen – feedback krijgen – geven- terugkijken naar het geleerde- conclusies trekken – leerdoelen aanpassen ……

Vragen ?

Veel succes !!!