Toetsing Faculteit Onderwijs Locatie Heerlen, Maastricht & Sittard Anneriet Florack / Jos van Gend 16 september 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Het doen van onderzoek in klas 4
3-jarigen in het basisonderwijs
Roelien Bos-Wierda Aline van Engelenburg
Presentatie introductie BGL
Werken naar onderwijsbehoeften
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Didiclass - beginnen met
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Stagebegeleiding bijeenkomst 2.
Examinering Conferentie BTG HTVF
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Aan de slag met competenties beoordelen
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Communiceren met Marloes
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Studieadviesregeling
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Gespreksvaardig-heden
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Pemprl.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Toetsing Faculteit Onderwijs Locatie Heerlen, Maastricht & Sittard Anneriet Florack september 2011.
Voorlichtingsbijeenkomst MOER en Regeling studieadvies 5 oktober
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Overgang naar jaar 4 Procedure voor studenten die een of meerdere onvoldoende WPB’s moeten herkansen 1.Kleine zaken/lacunes: inhalen binnen de periode;
Daphne Keller 30 augustus 2017
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Van rapport naar portfolio
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Ouders en school samen Maart 2016
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Periode 4 – IBS 3 De gezonde kantine
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Daphne Keller 29 augustus 2018
Hoofdstuk 3 Jij staat aan het roer
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Toetsing Faculteit Onderwijs Locatie Heerlen, Maastricht & Sittard Anneriet Florack / Jos van Gend 16 september 2010

Inhoud presentatie Overzicht toetsvormen en EC’s Kennistoets Beroepsproduct Individueel gesprek inclusief individueel accent Werkplekbeoordeling –Beroepshandeling –Rol schoolopleider –Formatieve beoordeling –Beroepshandeling thema 1 –Suggesties klasoverstijgende activiteiten thema 1

Overzicht toetsvormen 15 EC’s per periode  - Kennistoets4 EC’s - Beroepsproduct3 EC’s - Individueel gesprek (inclusief individueel accent) 2 EC’s - Werkplekbeoordeling (inclusief beroepshandeling)6 EC’s

Kennistoets Meet in hoeverre de student in staat is realistische en authentieke problemen op te lossen met gebruik van de theorie uit het thema Sluit aan op thema (onderwijsgroepen, colleges, excursies en vakgerichte bijeenkomsten) Gesloten boek toets met open en gesloten vragen (stellingen, meerkeuze, e.d.) Formatief in week 4 Summatief in week 7

Beroepsproducten Meten in hoeverre de student in staat is themagerelateerde kennis te transfereren aan zijn handelen in (gesimuleerde) praktijksituaties en vice versa. Het beroepsproduct is de uitwerking van een individuele, open en compacte opdracht passend bij de beroepstaak van het betreffende thema waarbij minimaal één, maximaal vier vakgebieden aan de orde komen. De vorm van het beroepsproduct kan verschillen

Beroepsproducten De student levert per periode van 10 weken 3 keer twee beroepsproducten in. De criteria waarop de student feedback ontvangt en uiteindelijk beoordeeld wordt verschilt per keer afhankelijk van de taakklasse. Meetmoment in week 3 (taakklasse 1) en 6 (taakklasse 2). De student ontvangt feedback op één van de twee ingeleverde producten* Beslismoment in week 9. De student wordt beoordeeld op basis van één van de twee ingeleverde producten * (thema 1 is afwijkend: slechts één meetmoment in week 6).

Beroepsproduct A van thema 1 Beroepsproduct A: Een verslag van een biologisch moment en natuuractiviteit. De vakgebieden die in dit product aanbod komen zijn Nederlands, natuur, menswetenschappen en drama. De kwaliteitscriteria : 1.Je voert een activiteit uit n.a.v. een biologisch moment met minimaal 5 leerlingen. 2.Er wordt gebruik gemaakt van concreet en tastbaar materiaal uit de natuur. 3.Het materiaal sluit aan bij de belevingswereld en leefwereld van het kind. 4.Je geeft in je verslag aan welke van de 5 punten van de zilveren regels voor gesprekken je aandacht hebt besteed. 5.Je gebruikt eerdere observaties van de leerlingen bij de voorbereiding en keuze van het materiaal. 6.Je voert een natuuractiviteit uit m.b.v. het 5-stappenplan. 7.Je neemt in het verslag een beoordeling op van mentor of medestudent ( tip: gebruik hiervoor het peerassessment) over jouw presentatievaardigheden. Taakklasse 2 (week 4 t/m 6) Kwaliteitscriteria 1 t/m 4 Inleveren tijdens de vakgerichte bijeenkomst op maandag 4 oktober 2010 Taakklasse 3 (week 7 t/m 9) Kwaliteitscriteria 1 t/m 7 Inleveren tijdens de vakgerichte bijeenkomst op maandag 1 november 2010

Beroepsproduct B van thema 1 Beroepsproduct B: Een rekenwoordenboek waarin begrippen uit het vakgebied rekenen worden gedefinieerd. De vakgebieden die in dit product aanbod komen zijn Nederlands en rekenen De kwaliteitscriteria : 1.De student gebruikt correct de Nederlands taal. 2.De student gebruikt observaties en gesprekken van de leerlingen bij de keuze van de juiste verwoordingen. 3.Het rekenwoordenboek is geschikt voor zijn stagegroep waarbij de student rekening houdt met de woordenschat van de kinderen. 4.Het rekenwoordenboek is geschikt voor meerdere groepen. 5.De student maakt, bij de beschrijvingen, gebruik van formele en informele wiskunde taal. Taakklasse 2 (week 4 t/m 6) Kwaliteitscriteria 1 t/m 3 Opdracht: De student maakt een rekenwoordenboek aangepast aan het niveau van zijn stagegroep. Taakklasse 3 (week 7 t/m 9) Kwaliteitscriteria 1 t/m 5 Opdracht: De student maakt een rekenwoordenboek aangepast aan verschillende leeftijdsniveaus.

Individueel gesprek Vier keer per jaar Met SLB’er Op basis van vooraf geformuleerde persoonlijke leerdoelen Portfolio als middel om bewijzen te leveren Zelfsturend en reflecterend vermogen  Leerovereenkomst, SWOT, Individueel Accent Professoneel gedrag afgeleid van: –Omgaan met jezelf –Omgaan met anderen –Omgaan met elkaar

Werkplekbeoordeling (WPB) Vier keer per jaar Gesprek met mentor, SLB’er, schoolopleider (30 minuten) Periode 1 en 3: formatief Periode 2 en 4: summatief Themadoelen en persoonlijke doelen Vier onderdelen: zelfbeoordelingsinstrument, beroepshandeling, klasoverstijgende activiteit, peerassessment, Intersubjectieve beoordeling

Procedure beroepshandeling Student neemt initiatief om afname van de beroepshandeling in te plannen. Voorafgaand oefent de student de beroepshandeling en vraagt hij/zij om effectieve feedback op basis van de kwaliteitscriteria. Na de afname ontvangt de student effectieve feedback (meteen na afloop of tijdens werkplekbeoordelings-gesprek). Het werkplekbeoordelingsgesprek vindt plaats in week 7, 8 of 9 van elke periode.

Intersubjectieve beoordeling Gedeelde verantwoordelijkheid Geen overeenstemming wat betreft het oordeel  schoolopleider schakelt extern onafhankelijk, getrainde assessor in via de examencommissie Oordeel van de assessor is bindend.

Rol schoolopleider geeft informatie over de beroepshandeling en het functioneren van de student in de gehele school. is technisch voorzitter: gesprek plannen, mensen bij elkaar brengen, ruimte verzorgen en gesprek regisseren. deelt de student het oordeel mee, registreert dit en geeft het resultaat door aan Bureau Onderwijs –middels digitale resultaatlijst –formulier werkplekbeoordeling inclusief argumentatie en handtekening (via student) afgeven bij Bureau Onderwijs.

Formatief en summatief karater Formatieve beoordeling  ‘voldaan/niet voldaan’. student ontvangt ontwikkelingsgerichte feedback (inspanningsverplichting) Summatieve beoordeling  ‘excellent, voldoende of onvoldoende’ student krijgt naast de ontwikkelingsgerichte feedback nu ook te horen of zijn prestaties van voldoende niveau zijn. Ontwikkelpunten van de voorafgaande formatieve periode worden in de beoordeling betrokken.

Casus 1 - Beoordeling formatieve periode De student heeft de klasoverstijgende activiteit matig uitgewerkt en ook in het beoordelingsgesprek zit weinig diepgang. De student komt regelmatig te laat en maakt geen lesvoorbereidingen. Hij is weinig actief tijdens de stage, zit vaak achter in de klas. Het peerassessment heeft hij uitgevoerd en betrokken gereageerd naar zijn medestudent. Is de beoordeling voor de formatieve periode voldaan of niet voldaan?

Casus 2 - Beoordeling formatieve periode De student heeft het (zelf)beoordelingsinstrument uitgebreid uitgewerkt. Hij heeft hard gewerkt in de stageklas. Hij is actief en neemt veel initiatief in de klas. De klasoverstijgende activiteit is niet gedaan. Hij zegt daarover: “Niet aan toegekomen, ik heb het veel te druk in de stageklas”. De student is correct in zijn attitude. Het peerassessment is goed uitgevoerd. Is de beoordeling voor de formatieve periode voldaan of niet voldaan?

Beroepshandeling thema 1 Criteria vanuit het thema zijn: De student voert een gesprek met minimaal 5 kinderen. Het onderwerp van het gesprek is rekenen en/of natuur n.a.v. een biologisch moment. De student leidt het gesprek op basis van een vooraf vastgesteld doel. De student zorgt ervoor dat de kinderen zich op hun gemak voelen. De student maakt gebruik van verbale en non-verbale communicatie. De student geeft vooraf aan welke zilveren regels voor gesprekken hij wil gaan toepassen en verantwoordt na afloop hoe hij dat heeft gedaan en in welke mate dat gelukt is. De student gebruikt correct Nederlands en past zijn taalgebruik af op de leeftijd van de leerlingen.

Klasoverstijgende activiteiten thema 1 Voorstellen aan het team Gesprekken voeren met leerlingen uit andere jaargroepen Gesprekken voeren met medestudenten, leerkrachten, directeur en anderen Observeren van de leeromgeving, leerlingen en leraren Een vertelling of voorleesactiviteit uitvoeren bij een andere jaargroep Bekijken van de methodes op de stageschool (bijvoorbeeld van het vak natuur, rekenen of taal) Bekijken van een rekenles in verschillende klassen

Meer informatie Site: Werkplekbeoordeling thema 1 Werkpleksuggesties thema 1 deze powerpoint presentatie Vragen: Succes!