“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Differentiatie in de klas
HAVISTEN COMPETENT
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Kader waarbinnen scholen eigen invulling kunnen geven en eigen accenten kunnen leggen. Netwerk waar uitwisselen en samenwerken centraal staan. Al 17 scholen!
Consultatiemoment 2 27 maart 2009 De Pianofabriek Fortstraat Brussel (Sint-Gilis)
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Bétapartnersconferentie
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Module Zoek samenhang Wiskunde D dag 4 juni 2010
Certificeringsgroep Geformeerd op initiatief van PWN Samenstelling:
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Begeleiding startende leraren
Studietaak De studietaak staat centraal
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Introductie workshop 1.
(G)een kwestie van knippen en plakken?
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Professioneel-kritische Instelling
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
NLT modules en excellentiebevordering
Programma Inleiding door voorzitter Ingrid Molderez
met studievaardigheden
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
Praktijkervaring en reflectie
Teamwork en professionele houding
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn Briefing studenten 9 februari.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Evaluatie Bètavakvernieuwing: Nieuwe Scheikunde Wilmad Kuiper, Elvira Folmer, Wout Ottevanger en Lucia Bruning Bijeenkomst Nieuwe Scheikunde KNAW, Amsterdam.
NLT in de opleiding een palet aan mogelijkheden Werkgroep Opleiding & Professionalisering NLT-docenten Jaco Scheer (LCP-NLT/ APS) Elise Quant (TU Eindhoven)
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Natuur Leven en Technologie verplichte cursus (5 ec) voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Landelijke dag lerarenopleiding Biologie Ecent conferentie 16 mei 2012.
Platform Opleider2025 Samenwerking tussen BVMBO en Katapult (voorheen Platform Betatechniek – publiekprivaatsamenwerken). De cursief gedrukte woorden doen.
NLT als gereedschap voor interdisciplinair bèta-onderwijs
Draagvlak vergroten bij collega’s
Van startbekwaam naar …..
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Werken met de nieuwe beoordelingsformulieren bij het assessment startbekwaam Hannah Wielenga 26 mei 2015.
Kennis delen.
NLT op de havo NLT-conferentie Baukje Lobregt 8 februari 2018.
‘Goede start in het hbo: het LOB-cv’
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Product van TU Delft, SEC
Product van TU Delft, SEC
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to make it durable and sustainable” Hargreaves & Fink, 2006

Motivering werkgroep  1 e grds bevoegdheid voor bètamonovak * geeft een bevoegdheid voor het vak NLT.  1 e grds bevoegdheid geen garantie op benodigde ‘NLT –specifieke competenties’  Kortom, hoe kunnen (toekomstige) docenten beter toegerust worden voor het geven van NLT in teamverband

Programma  Kennismaking  Welke organisaties zijn betrokken bij NLT professionalisering en opleiding?  Uitwisselen ‘Practices’  Inventariseren behoeftes  Intermediërende rol van LCP&ECENT

Programma II 25’ gedifferentieerd aan de slag in tweetal opleidingsmodellen en/of competentieprofiel of.. 15’ plenair en plannen voor de toekomst

Kennismaking Naam Organisatie/ opleiding Motief / doel

NLT docent professionalisering RSP Lerarenopleiding 1 e graads HBO en uni LCP ECENT …..? NB er zijn 2 e graadsopleidingen die NLT modules gebruiken in hun bachelor onderwijs.

Inventarisatie NLT in initiële opleiding – via RSP 1 e grds ism RSP :  TUE  RUN  UU  VU  UT  UVA ?  RUG ?  UL?  TUD -> RSP wil wel  LUW -> idee voor md-studenten

Inventarisatie NLT in initiële opleiding – via RSP HBO niet ism RSP Archimedes HU 1 e grds NLT als vak, 2 e grds ‘NLT modules als vak inhoud ’ Fontys Tilburg 1 e grds NLT vak met verwerving van de module vak inhoud aanvullingen?-> graag opleiding en naam opleider op geeltje

Practices uitwisselen en verzamelen Overzicht van binnengekomen ‘opleidingsmodellen’ Aanvullen door deelnemers

TUEVUUURUN voor wieBèta (na, sk, inf, wi)bètaBèta +fys geo+ wiBio-> bèta door wieLO&RSPRSP/LOexRSP/LORSP/exLO ismScholen omgevingauteursauteurs, doc VOdocent VO duur 2 x2 uur + praktische opdracht 4 ECTS dag3 uur1,5 uur contextBètadidactiek clusterdidactiek NLT centraal idem doelen NLT kennen door info en ontwikkelen in md team van lesmateriaal. Zicht op bètadidactiek en onderzoekende houding Info kenmerken Ervaren werken met 1 module in md sectie Kennisnemen andere modules idem Idem tweetallen niet accent verschil NLT in context bètadidactiek NLT is meer dan som der vakken Samenwerking teamteaching NLT is meer dan som der vakken Opdracht met mod Essay en ontworpen lesmateriaal RecensiePresentatie andere secties Bestudering adhv vragen

HBOFontysArchimedes i.o. voor wieAlle bèta mastersIdem door wieLo-ers wi/fys/geo/na/bio ism- RSP?- duurong 2 ects5 ects context Vakoverstijgend vakdidactiek idem doelen Vakinhoud en competenties accent verschilMicro of mesoniveau Micro en meso niveau Competentie gericht nav NLT competentie profiel Werkvorm (Module) opdracht Rapport aan RSP Analyse kenmerken en doelstelling aanpassingsvoorstel en ontwikkelen In md groepjes Zelfportret als NLT- docent

Practices uitwisselen en verzamelen tId=2297http:// tId=2297

Aan de slag.. in duo’s 1.Competentieprofiel voorstel - Aan welke competenties werken jullie al? Welke worden genoemd? Welke niet? Welke vind je niet relevant en waarom? -Feedback op volledigheid/ formulering -Is dit binnen lo-opleiding te halen? Wanneer wel/niet? Hoe? Of Hoe wel na opleiding? -Is het opstellen van een competentieprofiel wenselijk? Wel/niet waarom?

Aan de slag.. in duo’s 2.Bekijken opleidingsmodellen mbv competentieprofiel 3. Voor docenten(io) met md-vakachtergrond de wenselijkheid en mogelijkheden van een ‘NLT-bevoegdheid’ bespreken 4. ……

Uitkomsten groepen en suggesties voor de toekomst  LCP plan:  Competentieprofiel NL T profiel

LCP/ECENT richting Landelijke werkgroep instellen –ontwikkeling en ‘validering’ NL T profiel verzamelen practices via ECENT website ontwikkelen format/checklist van kenmerken netwerk NLT ‘vakdidactici’ opzetten?