Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Drieslag functioneel rekenen
Lesgeven en begeleiden
Het T-pack model en de iPad
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
SAMEN AAN ZET Rubric maken voor docenten.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Training digitale didactiek
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Praktijkervaring en reflectie
Keuzethema: differentiatie
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
 Week 5 te doen: Bespreken toetsopzet Bespreken hoofdstuk 3 reader. Debatje: hoever wil je gaan met invloeden aanwijzen (case) Rapporteren ideeën onderzoek.
Aanleren van taalgerichte bètadidactiek: Mogelijkheden in de lerarenopleiding
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Thema Roos van Leary in de klas
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Daphne Keller 30 augustus 2017
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Schoolgroepbijeenkomst
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Welkom bij de Stage-informatieavond
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Product van TU Delft, SEC
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Onderwijskunde en vakdidactiek
Cijferloos lesgeven bij talen
Product van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders Otib n Arien Bekker Ecent/HU-Archimedes n Gerald van Dijk Ecent/HU-Archimedes

Doel: Disseminatie van vakdidactische expertise via de lerarenopleidingen

Presentatie door Peter Smulders

Vakdidactiek op de HU n Deels geïntegreerd in vakcursussen n Losse beroepsgerichte opdrachten (beschikbaar via n Aparte vakdidactiekcursus

n Voorbeeld: Integratie vakinhoud en vakdidactiek: n Zoek het antwoord op de volgende vragen in een aantal boeken op en vergelijk. n Hoe wordt elektriciteit geïntroduceerd? n Welke definities of omschrijvingen worden gegeven voor spanning en stroom? n Na de vergelijking: welke manier heeft jouw voorkeur en waarom?

Aparte vakdidactische opdracht bij het thema Voorbeeld: Studenten maken een discussieposter voor een les in het VOdiscussieposter

Een aparte cursus vakdidactiek n Actief Leren n Didactiek van de beroepskolom Maak een lessenserie, passend bij een hoofdstuk uit een techniekmethode voor het VO. Eisen: n De lessenserie motiveert leerlingen n Je houdt rekening met verschillende leerstijlen n Leerlingen met verschillende intelligenties n Etc.

Opleidingsdidactiek (Hoe leert de student didactiek) Oefenen in de schoolpraktijk Een product maken voor de stageschool. Maar eerst (?): n Lezen over een didactisch thema en een voorbeeld bekijken n Onderzoeken hoe het er in de schoolpraktijk aan toe gaat n Een product maken voor een gesimuleerde school

Opleidingsdidactiek (Hoe toets je didactiek) n In de schoolpraktijk. Maar … Weet de begeleider wat de student moet kunnen? n Aan de hand van een product (bijvoorbeeld lesmateriaal) n In een simulatie n Tijdens een assessment Gebruik ter beoordeling rubrics ( vooral om het leerproces van de student te ondersteunen)

Innovatie programma lerarenopleiding HU

What we want A structure for content A clear rationale Design as a leading theme Introduction of new content: The nature of science and Technology (in year 1) Vocational contexts Sustainability Entrepreneurship

n Bestudeer de lijst van vakdidactische inhouden. n Bespreek in je groepje wat wordt bedoeld met ieder item. Noem daarbij concrete voorbeelden uit de praktijk van VMBO en MBO n Vul de lijst aan n Zet de items op volgorde van ‘uiterst belangrijk’ tot ‘onbelangrijk’ n Schrijf bij ieder item een PTH-cursus die aangepast kan worden, zodat de betreffende vakdidactiek er in aan de orde komt. Schrijf er in een paar trefwoorden bij hoe je die vakdidactiek in de betreffende cursus zou willen onderbrengen. n Voor de leerinhouden die je niet in het huidige cursusaanbod wilt plaatsen, maar die je in een aparte cursus vakdidactiek zou willen onderbrengen, bedenk je een nieuwe cursus. Genereer ook alvast enkele ideeën voor een geschikte opleidingsdidactiek (hoe leren studenten deze vakdidactiek aan: door het te ondergaan en daarop te reflecteren/ door voorbeelden op scholen te vergelijken met de literatuur/ door lesmateriaal voor het vmbo te ontwikkelen etc) n De didactiek van werkplekkenstructuur n Probleemgestuurd onderwijs n Competentiegericht leren in het VMBO/MBO n Leerwerktrajecten in het VMBO/MBO n Bedrijfssimulaties n Recht doen aan verschillende leerstijlen binnen VMBO/MBO n Bevorderen van motivatie van leerlingen n Interventies voor zorgleerlingen n Taalgericht techniekonderwijs n Het aanleren van vaardigheden in het techniekonderwijs. n Het aanleren van begrippen in het techniekonderwijs (hoe kunnen leerlingen het verschil tussen Spanning en Stroomsterkte aanleren en welke problemen doen zich daarbij voor? n ICT als middel om technische begrippen en vaardigheden te leren n Toetsing van werkstukken n Klassenmanagement bij praktijkvakken n ………….. n Plenaire uitwisseling

Hoe leg je dwarsverbanden tussen de algemene onderwijskundige cursussen en de techniekdidactiek? Casus: De Veilige school. n A) Hoe maak je in je eigen vakcursus gebruik van deze kennis van de studenten n B) Hoe kan de docent van het project “De Veilige School” aansluiten bij inhouden uit de vakcursussen?

n Uitwisseling relevante netwerken van docenten en scholen. n Vervolgafspraken: Wat kunnen Ecent/PTH/Otib samen doen? (10 minuten)