RGB PSG 18 januari 2011 1 Bijl&Reuser HR-professionals Resultaatgerichte beoordeling De Praktijk: Makkelijker gezegd dan gedaan!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Onze kernwaarden.
situationeel leiderschap
Menno Karres Lead Auditor
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Coachen Nieuwe vlag...Oude lading? Oude wijn in nieuwe zakken?
Leiderschap en organisatie
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
Leidinggeven en coachen
Functieprofiel en beoordeling
Opleiden van medewerkers
Doelstellingen formuleren
Bijl&Reuser HR-professionals
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007.
Werkveldconferentie 23 april 2014
Personeelsessie LOKO.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Onze doelen en visie in beeld
Plannen en waarderen binnen de functioneringscyclus
Studieadviesregeling
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Bijeenkomst September 2015
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
OR Kompas 13 april 2017 Liesbeth van Bakel en Marian Beeren
Een vergadering organiseren
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Vergadering Personeelsdienst
Persoonlijk Leiderschap
Duurzame inzetbaarheid
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Inspelen op innovaties
Boeien en binden van goede medewerkers
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

RGB PSG 18 januari Bijl&Reuser HR-professionals Resultaatgerichte beoordeling De Praktijk: Makkelijker gezegd dan gedaan!

RGB PSG 18 januari Programma Wie staat er voor u? Beoordeling- en functioneringsgesprekken? De Praktijk Beoordelen en Belonen Beoordelen en Persoonlijke Ontwikkeling De Sleutel Maar ook: Vragen en Tips

RGB PSG 18 januari Wie staat er voor u? Historie in dienstverband Partner Bijl&Reuser

RGB PSG 18 januari Historie in dienstverband

RGB PSG 18 januari Partner Bijl&Reuser Onze visie Succesvolle mensen Succesvolle organisatie

RGB PSG 18 januari Activiteiten HR interim-management HR consultancy Werving & selectie Arbeidsverhoudingen en arbeidsvoorwaarden Loopbaanbegeleiding, coaching en teamontwikkeling Vaardigheidstrainingen Projectmanagement

RGB PSG 18 januari Doelgroep Wij werken voor opdrachtgevers in het (internationale) bedrijfsleven en de publieke sector

RGB PSG 18 januari Opdrachtgevers Cofely/GDF SUEZ PontMeyer SVBmedia Workx SPURD Crawford Voortman Kantoormeubelen Buur Fashion Lankhorst Recycling Products BNP Paribas Boogaerdt Hout North Sea Group Welzorg SALO Waterland Ziekenhuis Tijhuis ingenieursbureau Lenting Loodgietersbedrijf PKN/ICCO Evean Gemeente Castricum United Coffee FNV Formaat BAM Bolletje Stora Enso T-Mobile Hulshof Tanneries

RGB PSG 18 januari

10 Interactieve start Een paar vragen om het onderwerp op ‘het netvlies’ te krijgen!

RGB PSG 18 januari Vraag Wie is er al eens beoordeeld door een collega?

RGB PSG 18 januari Vraag Wie is er al eens beoordeeld door een leidinggevende plus een collega?

RGB PSG 18 januari Vraag Wie heeft ervaring met een beoordelingsysteem?

RGB PSG 18 januari Vraag Wie heeft er al meer dan 25 beoordeling- en/of functioneringsgesprekken gevoerd?

RGB PSG 18 januari Beoordelen aan verandering onderhevig! Klassiek: ‘Baas’ beoordeelt ‘ondergeschikte’ Jaren ’70: opkomst functioneringsgesprek Jaren ’80 – ’90 : - minder op input meer op output - observeerbaar en meetbaar gedrag - minder op papier, meer op leidinggeven

RGB PSG 18 januari Waarom tegenwoordig beoordeling- en functioneringsgesprekken ? Opleiding en ontwikkeling Salarisontwikkeling Promotie, doorstroming, demotie Basis personeelsplanning Onderbouwen van ontslagzaken Basis voor beleidsbeslissingen

RGB PSG 18 januari Waarom beoordeling- en functioneringsgesprekken ? Hulp bij het managen van de organisatieprestaties (resultaatgerichtheid) Door individuele prestaties afstemmen op de prestaties van de organisatie Doordat het formuleren van duidelijke doelstellingen bijdraagt aan de organisatieprestaties

RGB PSG 18 januari Wat ligt ten grondslag aan beoordeling- en functioneringsgesprekken ? Doelstellingen/Individuele prestaties (WAT) Competenties (HOE) People Management (tenminste 20%)

RGB PSG 18 januari Doelstellingen/Individuele prestaties Beschrijven een uitkomst of prestatie met een resultaat dat moet worden gerealiseerd binnen een bepaalde periode of voor een bepaalde datum

RGB PSG 18 januari Competenties Beschrijven wat mensen moeten kunnen om in hun rol te excelleren en welke soorten gedrag ze moeten laten zien, d.w.z. hoe ze dingen moeten doen

RGB PSG 18 januari People Management Geldt voor leidinggevenden en betreft het soort initiatieven dat zij moeten nemen ten behoeve van de aansturing en ontwikkeling van hun mensen ▼ tenminste 20% van de tijd!

RGB PSG 18 januari Tip Vraag eens aan uw leidinggevende, collega’s, docenten en stafleden wat zij in hun werk zoeken. Achterhaal hoe zij hierover denken.

RGB PSG 18 januari Tip Laat leraren bij elkaar lessen volgen!

RGB PSG 18 januari Beoordelen onderdeel HR-beleid

RGB PSG 18 januari Relatie met andere (HR) instrumenten Functiewaardering Salarishuis Bonus/tantieme/eindejaar/winstdeling Budget Opleidingen Management Development Werving&Selectie Uitstroom

RGB PSG 18 januari Beoordelen in de praktijk Wat komen we zoal tegen? ▼ Voorbeelden

Voorbeelden op papier!! RGB PSG 18 januari

RGB PSG 18 januari Soorten beoordelingssystemen Beoordeling via schalen met gedwongen keuzesystemen Beoordeling via vergelijkingsschalen Beoordeling via schalen waarbij de gedragsvereisten per functie als basis dienen De critical-incident-methode De omschrijvingsmethode De 360 graden feedback methode

RGB PSG 18 januari Diversiteit in gespreksvormen Samenwerkingsgesprek Taakgesprek Planningsgesprek Voortgangsgesprek Full Year Performance discussion Zelfevaluatiegesprek Individueel doelstellingsgesprek Doelstellinggesprek Terugkoppelingsgesprek PFP Resultaatsbeoordelingsgesprek Functioneringsgesprek Beoordelingsgesprek

RGB PSG 18 januari Diversiteit in gesprekcycli/periodisering 1x per jaar (beoordeling) 2x per jaar (beoordeling en functioneren) 3x per jaar (planning, voortgang, beoordeling) Onbeperkt (diverse voortgang + beoordeling)

RGB PSG 18 januari Overige verschillen NL versus Internationaal Bekwaamheid versus bevoegdheid Beloning versus ontwikkeling (of combi) ** CAO versus Niet-CAO Aantal beoordelaars Inhoud (bijvoorbeeld ziekteverzuim) Formulier en proces

RGB PSG 18 januari Beoordelen en Belonen (wat zien we) 1.Competenties beinvloeden vast inkomen; individuele prestaties het variabel inkomen 2.Competenties beinvloeden vast inkomen; individuele prestaties het vast en variabel inkomen 3.Competenties en individuele prestaties beinvloeden samen het vaste en variabel inkomen Collectieve doelstellingen beinvloeden alleen het variabel inkomen.

RGB PSG 18 januari Tip Ontkoppel beoordeling over : Het Hoe: Competenties (bekwaamheidseisen) en Het Wat: Doelstellingen/individuele prestaties

RGB PSG 18 januari Tip Ontwikkel collectieve doelstelllingen: -Gezamenlijk voor de groep (PSG) als geheel -Per Campus -Per team Beloon deze ‘variabel’

RGB PSG 18 januari Tip Beloon ook ‘discretionair’ Extra beloning voor een bijzondere prestatie.

RGB PSG 18 januari Talent Ontwikkeling (wat zien we) Potential- V erticaal doorgroeipotentieel, goede prestatie bij voorkeur breed inzetbaar Backboner- W aardevol, belangrijk voor continuiteit, geen verticale doorgroei, niet breed inzetbaar Specialist- W aardevol (specifieke kennis), geen verticale doorgroei, niet breed inzetbaar, voldoende Multifunctional- Waardevol op meerdere functies, geen verticale doorgroei, wel horizontaal Growing- Recent in dienst Needs action- Niet op de meest geschikte positie (onvoldoende functioneren)

RGB PSG 18 januari Tip Wees zuinig met het laten ‘Excelleren’ van talent! -Planning -Verwachtingen -Kosten

RGB PSG 18 januari Keuze gemaakt  invoeren en volhouden! ↓ ‘Open de luiken’ Kwalitatieve Personeelsontwikkeling binnen de Purmerendse ScholenGroep

RGB PSG 18 januari Tip Voer ‘verandering’ gedoseerd en gefaseerd in!

RGB PSG 18 januari Tip Houd het simpel - Werk met een checklist - Werk met een leidraad - Laat leerlingen ‘oordeel’ geven ↓ hardcopy voorbeelden

RGB PSG 18 januari Intermezzo Iets over de B. en F. gesprekken zelf ↓ vragen

RGB PSG 18 januari

RGB PSG 18 januari Vragen Verschillen in B. en F. gesprekken? Beoordelingsfouten? Valkuilen?

RGB PSG 18 januari Beoordelingsgesprek Verleden Eenzijdig Passieve rol medewerker Een oordeel uitspreken Het oordeel als eindpunt Plannings- en/of Functioneringsgesprek Verleden en toekomst Tweezijdig Actieve rol medewerker Belemmeringen opheffen Het oordeel als startpunt

RGB PSG 18 januari Veelgemaakte beoordelingsfouten (1) Algemeen toegepaste soepelheid: de neiging heel hoge scores te geven. Een slechte teamprestatie zegt immers iets over de kwaliteiten van de leidinggevende Algemeen toegepaste strengheid: de neiging heel lage scores te geven. Bijvoorbeeld omdat je als leidinggevende zelf een slechte beoordeling hebt gehad

RGB PSG 18 januari Veelgemaakte beoordelingsfouten (2) Centralisatiefout: de neiging iedereen in het midden te laten scoren Het Halo-effect: de leidinggevende is verblind door 1 fantastische eigenschap van de medewerker en ziet geen tekortkomingen meer Het hoorntjeseffect: de blunder uit maart wordt de medewerker in december nog nagedragen, hoewel in de loop van het jaar uitstekend herstel heeft plaatsgevonden

RGB PSG 18 januari Valkuilen bij gespreksvoering

RGB PSG 18 januari Valkuilen bij gespreksvoering (1) In het bijzijn van anderen het gesprek voeren Gestoord worden Verkeerd moment Zelf te veel aan het woord Slechte voorbereiding Blindvaren op het (goede of slechte) imago van de beoordeelde Bij een beoordeling dreigen met maatregelen

RGB PSG 18 januari Valkuilen bij gespreksvoering (2) Geen verklaring of onderbouwing geven Te veel emotionele lading geven en niet bij de feiten blijven Onnodig in discussie gaan Zaken toezeggen die niet kunnen worden waargemaakt Vaag blijven in wat moet worden bereikt

RGB PSG 18 januari SMART doelen stellen Specifiek Meetbaar SMART Acceptabel Realistisch Tijdgebonden

RGB PSG 18 januari Tip Maak door het jaar heen aantekeningen!

RGB PSG 18 januari Geef constructief feedback Beschrijf het gedrag (specifiek, concreet) Direct van gever aan ontvanger => actueel Gecontroleerd op duidelijkheid (gever controleert of ontvanger volledig begrijpt wat wordt bedoeld) Eventueel gebruik maken van het ‘sandwich-model’ => wat gaat goed, verbeterpunten, positief afsluiten Maak gebruik van ‘ik’-boodschappen Sta open voor tegenargumenten

RGB PSG 18 januari Het ontvangen van feedback Zie feedback als gratis advies Schiet niet in de verdediging Relativeer niet Leg niet uit Vraag verduidelijking indien nodig Bedank de feedbackgever

RGB PSG 18 januari E = K x A Effectiviteit = Kwaliteit x Acceptatie

RGB PSG 18 januari De geslaagde beoordeling ‘Een beoordelingsproces is pas geslaagd als degene over wie het gaat tevreden is. Niet de hoeder van het instrument is belangrijk, maar degene die het ondergaat’ Dave Ulrich

RGB PSG 18 januari Makkelijker gezegd dan gedaan! Waarom is beoordelen niet makkelijk? Gebrek aan ‘aanspreek gedrag’ Gebrek aan onderling vertrouwen Gebrek aan gespreks-/feedbacktechnieken Gebrek aan ‘procesbeheer’ ↓ Management is 85% van het probleem!

RGB PSG 18 januari De Sleutel Die ligt bij jullie!!

RGB PSG 18 januari Immers (1): Wat betekent je JA als je geen Nee kunt zeggen? Oordelen als je niet ziet wat de ander doet? Beoordelen moet je willen, kunnen en doen!

RGB PSG 18 januari Immers (2) Feedback geven en gesprekken voeren is niet voor iedere leidinggevende vanzelfsprekend! Vertrouwen is de basis voor een cultuur waarin beoordelen vanzelfsprekend is! Hogere management (directie, campus-/team leiders en staf) hebben voorbeeldfunctie!

RGB PSG 18 januari Tip Geef HR de rol van ‘bewaker’ over de consistentie van de beoordelingen! Rapporteer de resultaten en bespreek deze onderling! Stimuleer situationeel leiderschap Beoordeel leidinggevenden ook op de zorgvuldigheid waarmee zij leraren of medewerkers beoordelen Bezwarenregeling: Niet in eigen vlees snijden!

RGB PSG 18 januari Overige tips Stimuleer ‘ondernemerschap’ door bezoeken aan bedrijven (weet wat er speelt)! Nodig gastsprekers uit! Laat docenten ‘beoordelingservaringen’ uitwisselen met docenten van andere scholen! ‘Kwaliteitgericht beoordelen’ in plaats van ‘Resultaatgericht beoordelen’?

RGB PSG 18 januari

RGB PSG 18 januari Tot slot Vragen of andere onderwerpen?

RGB PSG 18 januari

RGB PSG 18 januari

RGB PSG 18 januari Situationeel leiderschap

RGB PSG 18 januari Situationeel leidinggeven S1 - L E I D E N (directing) Deze stijl wordt ook aangeduid als management by prescription. Veel sturend en weinig ondersteunend leiderschapsgedrag; de leidinggevende schrijft voor wat medewerkers moeten doen, geeft nauwkeurige instructies en controleert de taakuitvoering. Een valkuil is dat de leidinggevende autoritair overkomt: als een baas of een leraar. Deze wijze van leidinggeven werkt alleen als de opdrachten goed zijn te structureren. S2 - B E G E L E I D E N (coaching) De leidinggevende ondersteunt de medewerker door verantwoordelijkheden te delen en door veel vragen te stellen: actief luisteren, de ander raadplegen en betrekken, complimenteren en stimuleren. Wel worden de taken nauwkeurig vastgesteld en zonodig gecontroleerd. Deze stijl wordt ook wel aangeduid als resultaatgericht management. Deze stijl wordt ineffectief bij manipuleren: wel vragen naar de inbreng van de ander, maar er niets mee doen. Een valkuil is dat de leidinggevende overkomt als therapeut. S3 - S T E U N E N (supporting) Leidinggevende en medewerkers beslissen samen hoe het werk wordt uitgevoerd. De leidinggevende treedt stimulerend op, is klankbord en helpt de medewerker op verzoek bij de uitvoering. Hij geeft daarbij primair leiding door aandacht te besteden aan de relatie en door het geven van erkenning. Deze stijl wordt ook wel organisch management genoemd. Een valkuil is dat de manager de medewerker gaat betuttelen. S4 - D E L E G E R E N (delegating) Delegeren is effectief toe te passen wanneer de leidinggevende voor de medewerker de voorwaarden kan scheppen die nodig zijn bij het uitvoeren van de opdracht. De leidinggevende laat beslissingen en de wijze waarop de taak moet worden uitgevoerd over aan dehmedewerkers, deze zijn zelf verantwoordelijk en krijgen dan ook de nodige bevoegdheden. Deze stijl staat ook bekend als management by exception. De leidinggevende loopt hierbij wel de kans te vervallen in een niet-effectieve laissez-faire stijl.

RGB PSG 18 januari ‘Onbewust/onbekwaam’ model (Kolb) Mate van bewustzijn Bewust Onbekwaam Bewust Bekwaam Onbewust Onbekwaam Onbewust Bekwaam Mate van bekwaamheid Confronteren Praktijk/ervaring Leren

RGB PSG 18 januari Coaching GROW 1. Goal ▪ Wat wil je bereiken ▪ Hoe meten dat het doel is bereikt 4. Will ▪ Wat ga je doen ▪ Hoe resultaat meten ▪ Identificeer belemmeringen Hoe kan een coach je daarbij ondersteunen 3. Options ▪ Genereer alle oplossingen ▪ Voor en nadelen ▪ Wat heeft voorkeur en waarom 2. Reality ▪ Wat is situatie nu ▪ Wie is betrokken

RGB PSG 18 januari Conflicthantering (Thomas-Kilmann) Samenwerking Assertiviteit AanpassenExploreren VermijdenForceren Compromis

RGB PSG 18 januari PDCA cyclus (Deming) ► Evalueren Check Controleren Denken PRO-ACT Bezinnen Reflexiefase Borgen (RE)ACT Bijsturen Evaluatiefase Uitvoeringsfase Onderhandelingsfase Resultaat Output Afspreken Plan Plannen Doen DO Uitvoeren ► ► ► ► Acceptatiefase

RGB PSG 18 januari Pareto principe: de regel 20% van de klanten genereert 80% van de omzet 20% van de medewerkers zorgt voor 80% van het verzuim 20% van de producten die ik maak, zorgen voor 80% van de omzet 20% van de omzet zorgt voor 80% van de winst

RGB PSG 18 januari Prioriteiten stellen Belangrijk Urgent 2. Belangrijk Niet urgent 1. Belangrijk Urgent 4. Niet Belangrijk Niet urgent 3. Niet belangrijk Urgent