‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Onderzoek opzetten en uitvoeren
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 5 © R. Buisman.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Hoofdstuk 16 De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie en hypothesen over percentages en gemiddelden toetsen.
Marktonderzoek als proces
Containerstromen in een supply chain
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Wat is een communicatieplan?
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Academische vaardigheden - C1.5
De evaluatie van een project
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Soorten en typen onderzoek
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Leergang AOS/Profeed Bijeenkomst 2 30 oktober 2014
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Niet meer zenuwziek van de statistiek, maar … hoe statistiek weer te waarderen via 4C/ID? Hans van Buuren - OUNL 4C/ID
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Afstuderen Woensdag
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Methoden & Technieken van Onderzoek
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Onderzoeksvaardigheden
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Het einde van het begin Fasen in de (afstudeer)begeleiding Nel Verhoeven, 7 april 2016.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Onderzoeksplan en onderzoeksmodel Een kort resumé vorige colleges
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De toetsing getoetst: De kwaliteit van toetsing op de lerarenopleiding onder eigen loep Martijn Peters Fedor de Beer Tamara van Schilt-Mol.
Praktijkgericht onderzoek
Deeltijd module 4 – oktober 2018 Shifra Bouter, MSc.
Praktijkgericht onderzoek
Praktijkgericht onderzoek
Zelfevaluatie.
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Verpleegkunde deeltijd module 4 Shifra Bouter, MSc.
Transcript van de presentatie:

‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’ Nel Verhoeven Coördinator en docent Methodenleer & Statistiek aan de Roosevelt Academy in Middelburg

Onderzoek in 90 minuten - inspiratie opdoen - Dr. Nel Verhoeven Roosevelt Academy/ IUR Eleanor

Bio Studie Sociologie: sociologisch onderzoeker (1997) Onderzoeksassistent (1997 – 1998) Bureau Onderzoek & Statistiek (1998 – 2004) Praktijkonderzoek Het ontwerpen van cursussen onderzoek en statistiek Het schrijven van cursushandleidingen en boeken Roosevelt Academy (2004 – heden) Ontwikkelen en verzorgen van M&S onderwijs Opzetten van ‘undergraduate research’ Promotie in 2009 Nu M&S coördinator, hoofd onderzoek En… tekstboekschrijver (later meer)

Uw en onze uitdaging Uitdaging om het (leren) doen van onderzoek aantrekkelijk te maken.

Introductie Wie is bij onderzoek betrokken? Als student Als promovendus Als docent Als expert Tegen welke (onderzoeks) vragen loopt u aan? Tegen welke vragen bij onderzoek loopt u aan?

Onderzoek als complexe vaardigheid Combinatie van kennis, vaardigheden, technieken, waarden & normen: Ontwerpen Plannen Verzamelen en verwerken van gegevens Techniek en analyse Rapportage en presentatie (meta)cognitief, affectief, interpersoonlijk

Onderzoeksfasen Ontwerp Dataverzameling Analyse Evaluatie

Onderzoek ontwerpen Subfasen: Oriënteren Omschrijven  van idee naar onderwerp, probleemanalyse Omschrijven  het ontwikkelen van een probleem- en doelstelling Methode vaststellen  welke methode ga je gebruiken om je gegevens te verzamelen? Plannen  het schrijven van een onderzoeksplan, compleet met tijdpad en budget

6W-formule voor probleemanalyse Wat is het probleem? Wie heeft het probleem? Wanneer is het probleem ontstaan? Waarom is het een probleem? Waar doet het probleem zich voor? Wat is de aanleiding?

Een goede probleemstelling… ….. is een vraag! naar: Gedrag, motieven, feiten, meningen Beschrijving, diagnose, evaluatie of effect De vraag Is kwantitatief en/of kwalitatief Gaat over een bepaalde periode Bevat alle belangrijke begrippen Bakent de doelgroep (populatie) af

Vraagtypen Beschrijven Definiëren Verklaren Voorspellen Vergelijken Wat is …. Definiëren Welke kenmerken… Verklaren Hoe komt het dat… Voorspellen Welke ontwikkelingen… Vergelijken Welke samenhang… Evalueren In welke mate waarderen… Voorschrijven Welke suggesties… Ontwikkelingen volgen Welke trends….

Doelstelling Wat is de functie van het onderzoek?  doelstelling: Formuleer de doelstelling algemeen Geef het onderzoekstype aan (onderzoeksdoel) Geef de relevantie aan (praktijkdoel) Geef aan wat de opdrachtgever (indien relevant) met de resultaten wil bereiken

Dataverzameling - fase II Keuze methode van dataverzameling Survey, interview, (observatie, experiment, literatuuronderzoek, case-study) Operationalisatie van vragenlijst, interview Steekproeftrekking Kwaliteit van onderzoek Het veld in, interviews houden, surveys afnemen.

Analyse fase III Beschrijving gegevens Antwoord op de probleemstelling? Kwantitatief of kwalitatief? Beschrijving of toetsing? Deductief: model Hypothesen Inductief: gegevens  diagram/model?

Evaluatie – fase IV Conclusie, discussie, aanbevelingen Beoordeling onderzoekskwaliteit Onderzoeksverslag Wetenschappelijke criteria APA notatie

Kwaliteit: betrouwbaarheid Mate waarin ‘toevallige’ fouten worden gemaakt Verhogen betrouwbaarheid door: Steekproefomvang (groot) Interbeoordelaarbetrouwbaarheid Triangulatie Test-hertest Proefinterview Peer examination Rapportage en verantwoording

PvDD krijgt statistiek les Statistiek in de Tweede Kamer, kamerlid van Geel nauwkeurig, maar niet zuiver

Kwaliteit: validiteit Mate waarin ‘systematische’ fouten worden gemaakt  Interne validiteit: zijn we in staat om de juiste conclusies te trekken? Bedreigingen: instrumentation, history, maturation, selection, selection by maturation. Externe validiteit (populatievaliditeit): zijn we in staat om onze conclusies te generaliseren naar de populatie? Niet mogelijk? Inhoudsvaliditeit? Begripsvaliditeit: meten we wat we meten willen?

Kwaliteit: bruikbaarheid Is onderzoek niet altijd betrouwbaar of valide? Is het dan in ieder geval ‘bruikbaar’? Opdrachtgevers nauw bij onderzoek betrekken De juiste vragen maken Het juiste jargon gebruiken Vaste contactpersoon bij de opdrachtgever Goede communicatie

Meer weten?... Verhoeven, N. (2011). Wat is onderzoek (4e druk). Den Haag: Boom|Lemma. Verhoeven, N. (2011). Doing Research (3rd edition). Den Haag / Chicago: Eleven Publishers / Lyceum Books Inc. Verhoeven, N. (2012). Onderzoek in stappen. Den Haag: Boom|Lemma. www.onderzoekinstappen.nl

Tot slot…vragen? Dank voor jullie aandacht!! N.verhoeven@roac.nl