‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’ Nel Verhoeven Coördinator en docent Methodenleer & Statistiek aan de Roosevelt Academy in Middelburg
Onderzoek in 90 minuten - inspiratie opdoen - Dr. Nel Verhoeven Roosevelt Academy/ IUR Eleanor
Bio Studie Sociologie: sociologisch onderzoeker (1997) Onderzoeksassistent (1997 – 1998) Bureau Onderzoek & Statistiek (1998 – 2004) Praktijkonderzoek Het ontwerpen van cursussen onderzoek en statistiek Het schrijven van cursushandleidingen en boeken Roosevelt Academy (2004 – heden) Ontwikkelen en verzorgen van M&S onderwijs Opzetten van ‘undergraduate research’ Promotie in 2009 Nu M&S coördinator, hoofd onderzoek En… tekstboekschrijver (later meer)
Uw en onze uitdaging Uitdaging om het (leren) doen van onderzoek aantrekkelijk te maken.
Introductie Wie is bij onderzoek betrokken? Als student Als promovendus Als docent Als expert Tegen welke (onderzoeks) vragen loopt u aan? Tegen welke vragen bij onderzoek loopt u aan?
Onderzoek als complexe vaardigheid Combinatie van kennis, vaardigheden, technieken, waarden & normen: Ontwerpen Plannen Verzamelen en verwerken van gegevens Techniek en analyse Rapportage en presentatie (meta)cognitief, affectief, interpersoonlijk
Onderzoeksfasen Ontwerp Dataverzameling Analyse Evaluatie
Onderzoek ontwerpen Subfasen: Oriënteren Omschrijven van idee naar onderwerp, probleemanalyse Omschrijven het ontwikkelen van een probleem- en doelstelling Methode vaststellen welke methode ga je gebruiken om je gegevens te verzamelen? Plannen het schrijven van een onderzoeksplan, compleet met tijdpad en budget
6W-formule voor probleemanalyse Wat is het probleem? Wie heeft het probleem? Wanneer is het probleem ontstaan? Waarom is het een probleem? Waar doet het probleem zich voor? Wat is de aanleiding?
Een goede probleemstelling… ….. is een vraag! naar: Gedrag, motieven, feiten, meningen Beschrijving, diagnose, evaluatie of effect De vraag Is kwantitatief en/of kwalitatief Gaat over een bepaalde periode Bevat alle belangrijke begrippen Bakent de doelgroep (populatie) af
Vraagtypen Beschrijven Definiëren Verklaren Voorspellen Vergelijken Wat is …. Definiëren Welke kenmerken… Verklaren Hoe komt het dat… Voorspellen Welke ontwikkelingen… Vergelijken Welke samenhang… Evalueren In welke mate waarderen… Voorschrijven Welke suggesties… Ontwikkelingen volgen Welke trends….
Doelstelling Wat is de functie van het onderzoek? doelstelling: Formuleer de doelstelling algemeen Geef het onderzoekstype aan (onderzoeksdoel) Geef de relevantie aan (praktijkdoel) Geef aan wat de opdrachtgever (indien relevant) met de resultaten wil bereiken
Dataverzameling - fase II Keuze methode van dataverzameling Survey, interview, (observatie, experiment, literatuuronderzoek, case-study) Operationalisatie van vragenlijst, interview Steekproeftrekking Kwaliteit van onderzoek Het veld in, interviews houden, surveys afnemen.
Analyse fase III Beschrijving gegevens Antwoord op de probleemstelling? Kwantitatief of kwalitatief? Beschrijving of toetsing? Deductief: model Hypothesen Inductief: gegevens diagram/model?
Evaluatie – fase IV Conclusie, discussie, aanbevelingen Beoordeling onderzoekskwaliteit Onderzoeksverslag Wetenschappelijke criteria APA notatie
Kwaliteit: betrouwbaarheid Mate waarin ‘toevallige’ fouten worden gemaakt Verhogen betrouwbaarheid door: Steekproefomvang (groot) Interbeoordelaarbetrouwbaarheid Triangulatie Test-hertest Proefinterview Peer examination Rapportage en verantwoording
PvDD krijgt statistiek les Statistiek in de Tweede Kamer, kamerlid van Geel nauwkeurig, maar niet zuiver
Kwaliteit: validiteit Mate waarin ‘systematische’ fouten worden gemaakt Interne validiteit: zijn we in staat om de juiste conclusies te trekken? Bedreigingen: instrumentation, history, maturation, selection, selection by maturation. Externe validiteit (populatievaliditeit): zijn we in staat om onze conclusies te generaliseren naar de populatie? Niet mogelijk? Inhoudsvaliditeit? Begripsvaliditeit: meten we wat we meten willen?
Kwaliteit: bruikbaarheid Is onderzoek niet altijd betrouwbaar of valide? Is het dan in ieder geval ‘bruikbaar’? Opdrachtgevers nauw bij onderzoek betrekken De juiste vragen maken Het juiste jargon gebruiken Vaste contactpersoon bij de opdrachtgever Goede communicatie
Meer weten?... Verhoeven, N. (2011). Wat is onderzoek (4e druk). Den Haag: Boom|Lemma. Verhoeven, N. (2011). Doing Research (3rd edition). Den Haag / Chicago: Eleven Publishers / Lyceum Books Inc. Verhoeven, N. (2012). Onderzoek in stappen. Den Haag: Boom|Lemma. www.onderzoekinstappen.nl
Tot slot…vragen? Dank voor jullie aandacht!! N.verhoeven@roac.nl